Rajdowe podsumowanie marca (2011)

Rajdowe podsumowanie marca (2011)

fot. rallydeportugal.pl
fot. rallydeportugal.pl
Marcin Łobodziński
02.04.2011 08:00, aktualizacja: 07.10.2022 17:34

Marzec nie obfitował w wiadomości o nowych zespołach, planach kierowców i składach, bo rajdowy festiwal rozpoczął się na dobre. Mimo to kilka zaskakujących newsów poszło w świat.

ŚWIAT RAJDÓW

Najbardziej optymistyczną wiadomością były przecieki z koncernu VAG o ewentualnym starcie w Rajdowych Mistrzostwach Świata w 2012 roku. Mówi się o pokaźnym budżecie w wysokości 90-100 mln euro. Krążyły plotki o chęci zatrudnienia Sebastiena Loeba, a co za tym idzie - przyciągnięciu pieniędzy Red Bulla. Podobno multimistrz odrzucił ofertę w wysokości 15 mln euro. Loeb temu zaprzecza, dodając, że nie wie jeszcze, czy w ogóle będzie startował w przyszłym roku.

Spekuluje się również o Petterze Solbergu jako jednym z kierowców Volkswagena. Oczywistym kandydatem wydaje się Nasser Al-Attiyah. "Oczywiście, bardzo chciałbym jeździć WRC. To moje marzenie, żeby zostać oficjalnym kierowcą Volkswagena, jeżeli ten wejdzie do mistrzostw świata za dwa-trzy lata. VW jest ze mnie zadowolony i myślę, że team chce mnie zatrzymać na testy i znaczną część programu. Mam duże doświadczenie w rajdach" - powiedział katarski kierowca. Już w jego wypowiedzi widać, że jest to tylko kwestia czasu, a nie plotki.

Obraz

Jako bazę do budowy rajdówki VW wykorzysta Polo. Scirocco jest zbyt szeroki, aby mógł sprostać regulaminowi. Ściągnięto już Francoisa-Xaviera Demaisona, inżyniera Pettera Solberga, do prac na nowym samochodem. W przedsięwzięcie zostanie prawdopodobnie zaangażowany Carlos Sainz, od lat związany z "dakarowym" programem  niemieckiego koncernu: "...rozmawialiśmy o roli doradcy, gdyby oni weszli do WRC. Zobaczymy, czy będę mógł im pomóc. Bardzo chętnie podejmę się tej roli" - powiedział Hiszpan.

Mitsubishi kończy ostatecznie z Evo

Koncern Mitsubishi podał oficjalną informację o zakończeniu przygody ze słynnymi modelami Evo. Mitsubishi Lancer Evo X jest ostatnim samochodem tego typu. Dyrektor produktowy Mitsubishi Gayu Eusegi oświadczył, że koncern chce skończyć ze skojarzeniami z rajdami i skierować swoje prace rozwojowe w stronę napędu elektrycznego i hybrydowego. Chce, aby przyszli klienci kojarzyli markę z ekologicznymi pojazdami, a nie z motorsportem. Nie oznacza to jednak, przynajmniej na razie, zakończenia produkcji i rozwoju modelu Evo X.

Obraz

Program R4 i Michał Kościuszko

Mitsubishi chce, aby jego ostatni model Lancera był jak najbardziej konkurencyjny w stosunku do samochodów klasy S2000. W związku z tym mocno wspiera rozwój Lancera grupy R4. Programem rozwoju "pakietu" R4 ma się zająć włoska stajnia RalliArt Italy - jak twierdzi koncern, najbardziej doświadczony tuner Mitsubishi. Głównym kierowcą testowym został Michał Kościuszko, startujący samochodem z tej stajni w tegorocznym cyklu PWRC. Główną zaletą naszego kierowcy jest duże doświadczenie w jeździe samochodem S2000.

"Pakiet" R4 to modyfikacje pozwalające samochodom klasy N4 zbliżyć się pod względem osiągów do S2000. Zawiera on m. in. elementy pozwalające zmniejszyć masę, nawet o 60 kg, większą zwężkę w układzie dolotowym i większe hamulce. W pełni gotowy Lancer R4 ma wystartować dopiero w 2012 roku.

Szykują się zmiany w cyklu WRC

Kontrolę na promocją Rajdowych Mistrzostw Świata przejmuje Władimir Antonow, urodzony w Uzbekistanie biznesmen, który niedawno przejął Spykera i Saaba. Zakup North One Sport oznacza przejęcie praw do relacji, a jak obiecuje Antonow, jednocześnie wniesienie do WRC nowej jakości. Nowy właściciel obiecuje, że wykorzysta wszelkie środki, aby przyciągnąć nowych kibiców i nowe zespoły. Ma zamiar wycisnąć cały potencjał z marki WRC.

Co za tym idzie - w niedługim czasie cykl WRC ma zagościć w Rosji i krajach bałtyckich. Antonow już przygotowuje potężne wsparcie dla jedynego rosyjskiego kierowcy WRC, Jewgienija Novikova. Krążą również plotki o wprowadzenia do mistrzostw marki Saab.

5 Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza

W lutym obchodziliśmy rocznice śmierci tych dwóch wspaniałych polskich rajdowców. 6 marca odbyła się rajdowa impreza, w której wzięli udział m.in. tacy zawodnicy, jak Mariusz Stec czy Michał Bębenek. Mieliśmy oglądać również Krzysztofa Hołowczyca, ten jednak musiał odlecieć do Portugalii.

Obraz

Memoriał wygrali Mariusz Stec i Joanna Madej, dojeżdżając do mety z przewagą 0,5 s nad Maciejem Steinhofem i Bartłomiejem Bobą. Kibice mogli podziwiać nie tylko zmagania zawodników, ale i popisowe przejazdy Macieja Bochenka (mistrza driftingu), Michała Kościuszki czy Rafała Sonika. Studenci Politechniki Wrocławskiej pokazali single-seatera Formuły Student, natomiast przejazdy VIP-owskie odbywały się w replice Forda Focusa WRC Janusza Kuliga. Galerię zdjęć z tej imprezy możecie zobaczyć tutaj.

Piloci mogą przytyć

Od 1 stycznia 2013 roku załoga rajdowa musi ważyć przynajmniej 160 kg. Dotychczasowy limit wynosił 150 kg. Co to oznacza? Przede wszystkim koniec z odchudzaniem pilotów. Teraz mogą oni nieco przytyć. Chyba wystarczy im, że będąc w centrum imprezy, przez cały czas nic nie widzą... Jedną z załóg, która musi przytyć do końca roku, jest duet Petter Solberg-Chris Petterson.

fot. Francois Baudin
fot. Francois Baudin

Nowy supertalent ze Szwecji?

W Szwecji rośnie nowy supertalent. W swoim drugim starcie w Rajdowych Mistrzostwach Szwecji 20-letni Tidemand Pontus zwyciężył w klasyfikacji generalnej. Wyprzedził m.in. kierowcę Focusa WRC, Eddiego Hörbinga. Jadąc pożyczoną od swojego przybranego ojca Henninga Solberga Fiestą S2000, znokautował całą watahę kierowców Lancerów Evo. Jak sam przyznaje, jego celem w tym roku jest start w dwóch rundach mistrzostw świata.


fot. ptblogg.active24blog.com
fot. ptblogg.active24blog.com

WRC

Frigyes Turan pojedzie Fiestą od Markko Martina

Węgierski kierowca Frigyes Turan, jedyny rajdowiec z tego kraju, który zdobył punkty w WRC, planuje wystartować w siedmiu rajdach cyklu SWRC. Samochód przygotuje dla niego zespół MM Motorsport należący do innego kierowcy rajdowego - Markko Martina. Będzie to Fiesta S2000.

fot. Telesport.hu
fot. Telesport.hu

37-latek z Budapesztu jest bardzo podekscytowany i zadowolony ze współpracy z Markko Martinem. Odbył już testy w Estonii. Wraz z Gabi Zsirosem na prawym fotelu pojedzie w 7 rundach SWRC: Jordania, Sardynia, Grecja, Finlandia, Niemcy, Francja i Katalonia.

Szwecja na pewno w 2012, Monte Carlo być może...

Nie zatwierdzono jeszcze kalendarza WRC na przyszły sezon, jednak wiadomo już, że 9-12 lutego odbędzie się rajd Szwecji i będzie rundą otwierającą. Mówi się o planach połączenia sił z Norwegią i zaplanowaniu kilku oesów, a nawet jednego etapu na terenie tego kraju.

Tymczasem trwają dyskusje na temat powrotu do kalendarza WRC Rajdu Monte Carlo. Miałby to być rajd otwierający zarówno cykl WRC, jak i IRC. Są pewne problemy z prawami do transmisji telewizyjnych, jednak trwają prace nad ich rozwiązaniem.

Oficjalne listy startowe PWRC i SWRC

FIA opublikowała oficjalną listę kierowców startujących w cyklu Production Car World Rally Championship 2011. Weźmie w nim udział łącznie 18 kierowców, w tym Polak, Michał Kościuszko. Wszyscy wystartowali w Rajdzie Portugalii. Cała ekipa spotka się jeszcze w Katalonii i Walii. Najsłabiej obsadzoną rundą jest Rajd Argentyny.

fot. kosciuszko.com.pl
fot. kosciuszko.com.pl

Lista zgłoszeń PWRC 2011

nr - startowy - kierowca (narodowość) - planowane starty

21 Patrik Flodin (S) S, P, RA, FIN, E, GB

22 Michał Kościuszko (PL) P, RA, FIN, AUS, E, GB

23 Gianluca Linari (I) S, P, RA, AUS, E, GB

24 Anders Grøndal (S) S, P, FIN, AUS, E, GB

25 Jukka Ketomäki (FIN) S, P, FIN, AUS, E, GB

26 Martin Semerad (CZ) S, P, RA, FIN, E, GB

27 Harry Hunt (GB) P, RA, FIN, AUS, E, GB

28 Majed al-Shamsi (UAE) S, P, FIN, AUS, E, GB

29 Bader al-Jabri (UAE) S, P, FIN, AUS, E, GB

30 Aleksandr Saljuk Jr (UA) S, P, FIN, AUS, E, GB

31 Aleksiej Kikirieszko (UA) S, P, FIN, AUS, E, GB

32 Walerij Gorban (UA) S, P, FIN, AUS, E, GB

33 Dmitrij Tagirow (RUS) S, P, RA, FIN, E, GB

34 Jurij Protasow (UA) S, P, RA, FIN, E, GB

35 Nicolas Fuchs Sierlecki (PE) S, P, RA, FIN, E, GB

36 Rami Daoud Jaber (PAL) P, RA, FIN, AUS, E, GB

38 Hayden Paddon (NZ) P, RA, FIN, AUS, E, GB

39 Benito Guerra (MEX) P, RA, FIN, AUS, E, GB

Do drugiej edycji cyklu Super 2000 World Rally Championship zgłosiło się 10 kierowców. Ciekawostką może być kontynuacja rajdowej kariery Alberta Llovera, byłego narciarza sparaliżowanego od pasa w dół. Przygotowaniem Abartha Punto S2000 zajmie się stajnia PCR Sport. Samochód zostanie dostosowany do prowadzenia wyłącznie za pomocą rąk.

fot. rallysportlive.com
fot. rallysportlive.com

Lista zgłoszeń SWRC 2011

nr - startowy - kierowca (narodowość) - planowane starty

21 Martin Prokop (CZ) MEX, I, GR, FIN, D, F, E

22 Ott Tänak (EE) MEX, I, GR, FIN, D, F, E

23 Nasser al-Attiyah (Q) MEX, HKJ, I, GR, D, F, E

24 Bernardo Sousa (P) HKJ, I, GR, FIN, D, F, E

25 Juho Hänninen (FIN) MEX, I, GR, FIN, D, F, E

26 Karl Kruuda (EE) MEX, HKJ, I, GR, FIN, D, E

27 Hermann Gassner Jr (D) HKJ, I, GR, FIN, D, F, E

28 Eyvid Brynildsen (N) HKJ, I, GR, FIN, D, F, E

29 Frigyes Turan (H) HKJ, I, GR, FIN, D, F, E

30 Albert Llovera (AND) HKJ, I, GR, FIN, D, F, E

Rajd Jordanii zagrożony

W związku z napięciami politycznymi i dużym zagrożeniem dla zespołów Rajd Jordanii może zostać odwołany. Najbardziej niebezpieczny byłby planowany przejazd ze sprzętem przez Syrię. Decyzja należy do władz WRC.

Tak czy inaczej FIA opublikowała listę zgłoszeń, na której widnieje 13 załóg WRC, 10 załóg startujących w klasie 2 (S2000) i jedna klasy 1 (S2000 z silnikiem 1,6 turbo). Tę ostatnią mają reprezentować Daniel Oliveira i Carlos Magalhaes w John Cooper Works S2000 1.6 T. Zabraknie natomiast rolującego w stylu Colina McRae podczas rajdu Portugalii - Kena Blocka.

Rajd Meksyku - relacja

fot. rallysportlive.com
fot. rallysportlive.com

Rajd Meksyku przejdzie do pamięci obydwu Sebastienów. Dla Ogiera była to lekcja pokory i triumf mimo wszystko. Loeb poczuł na plecach oddech młodości, jak kilka lat temu Sainz i McRae poczuli oddech Loeba.

Fordy ostatnio nie miały szczęścia w kolejnych edycjach Rajdu Meksyku. W tym roku załogi zespołu Malcolma Wilsona zostały dodatkowo "ukarane" za dobry występ w Szwecji i musiały przecierać szlaki dla reszty stawki. Nikogo nie dziwiły wyniki po piątkowej pętli z trzema citroenami na czele. Niestety szybko jadący od początku Petter Solberg dużo stracił po problemach z elektryką. Co prawda nie wycofał się z rajdu, lecz 7-minutowa strata odebrała mu szansę na walkę o zwycięstwo.

fot. rallysportlive.com
fot. rallysportlive.com

Loeb i Ogier jechali tak równo, że trudno było mówić o jakiejkolwiek przewadze. Po 8 odcinkach specjalnych Ogier wyprzedzał swojego starszego kolegę o 1,6 s! "To była wspaniała walka od samego startu i walczyliśmy na sto procent. Ogier był bardzo szybki dzisiaj. Jestem zadowolony z pozycji na drodze jutro, nie chciałem czyścić drogi" - mówił mistrz świata po pierwszym etapie.

Wszyscy zastanawiali się, jak zachowa się Olivier Quesnel - szef Citroen Racing. Przed sezonem obiecał dać obu kierowcom równe szanse i nie faworyzować żadnego z nich. Ten rzucił krótkie: "Niech wygra lepszy" - dając swoim podopiecznym zielone światło, pod warunkiem że oba citroeny dojadą do mety.

fot. rallymexico.com
fot. rallymexico.com

Drugiego dnia fordy po odwróceniu kolejności startowej mogły odrabiać straty. O ile Hirvonen z niemal półtoraminutową stratą mógł liczyć na awans, o tyle jego rodak Latvala chyba kompletnie stracił ducha walki, mając na karku stratę prawie 3 min. W związku z tym przebieg rywalizacji w ogóle się nie zmienił. Do wygrywających odcinki Sebastienów dołączył jedynie trzeci citroen z Solbergiem z kierownicą. Norweg konsekwentnie przedzierał się do przodu.

fot. rallysportlive.com
fot. rallysportlive.com

Na oesie 11 Loeb wyprzedził Ogiera i zaczął powoli budować przewagę. Po kolejnym było już 17,8 s różnicy między nimi dzięki problemom Ogiera. Jednak sytuacja zmieniała się jak w kalejdoskopie. W samochodzie nr 1 na 15 oesie zablokował się trzeci bieg i choć awaria szybko została zneutralizowana, to wystarczyło, aby dostać 50 s kary za spóźnienie na punkt kontrolny. Na pozycję lidera wskoczył Ogier z przewagą 24 s. "Byliśmy mocno spóźnieni z powodu korków, przyjechaliśmy jednak na linię startu o czasie, ale nie mogliśmy zmienić biegu. Byliśmy na trójce i nie dało się z tego biegu ruszyć. Dużo musieliśmy pracować nad samochodem. Naprawiliśmy połączenie skrzyni biegów z częścią tylnego zderzaka. Jest już ok" - relacjonował Loeb.

fot. rallysportlive.com
fot. rallysportlive.com

Loeb mocno naciskał rywala i do końca dnia odrobił ponad 10 s. Tymczasem Petter Solberg, dzięki swojej szarży, przeskoczył z 13 na 5 miejsce. Na 3 i 4 pozycji plasował się duet Forda, jednak czwarty Latvala nie musiał się oglądać za siebie. Miał wystarczającą przewagę nad Norwegiem, aby spokojnie podążać do mety, utrzymując pozycję.

fot. rallysportlive.com
fot. rallysportlive.com

Trzeciego dnia koncert na dwa citroeny trwał. Wciąż jedynym kierowcą, który trzymał tempo fabrycznych kierowców, był Petter Solberg. Ogier utrzymywał względnie bezpieczną 10-sekundową przewagę, ale wszyscy wiedzieli, że drobny błąd będzie fatalny w skutkach. I stało się. Na 20 odcinku specjalnym Ogier uderzył w kamień i urwał koło. To był koniec rajdu. Na drugie miejsce wskoczył Mikko Hirvonen, praktycznie bez walki zgarniając 18 punktów. Co więcej, wygrał Power Stage, zgarniając kolejne 3 punkty. Do Portugalii ekipa Forda pojechała z pierwszym miejscem w obu klasyfikacjach.

fot. rallymexico.com
fot. rallymexico.com

Loeb, zwyciężając w Meksyku, tak podsumował walkę z kolegą: "Było bardzo ciężko wygrać - to był wielki pojedynek z Ogierem. Naciskał mnie bardzo mocno. Jesteśmy zespołowymi kolegami i musimy walczyć o mistrzostwa. Szkoda, że to się tak skończyło. Jestem zadowolony z tempa. DS3 WRC był bardzo szybki w tym rajdzie".

fot. rallymexico.com
fot. rallymexico.com

Wyniki Rally Guanajuato Mexico:

    1. Loeb - Citroen DS3 WRC
  1. M.Hirvonen - Ford Fiesta WRC
  1. J-M.Latvala - Ford Fiesta WRC
    1. Solberg - Citroen DS3 WRC
    1. Ostberg - Ford Fiesta WRC
  1. H.Solberg - Ford Fiesta WRC
    1. Prokop - Ford Fiesta S2000
    1. Hanninen - Skoda Fabia S2000
    1. Villagra - Ford Fiesta WRC
    1. Tanak - Ford Fiesta S2000

Rajd Portugalii - relacja

fot. rallysportlive.com
fot. rallysportlive.com

Śliski szuter niczym w Australii, odkurzanie trasy, strategie i kamienie rodem z Akropolu - taka była tegoroczna Portugalia. To była walka z przyrodą i awariami, a nie między kierowcami.

Rajd zaczął się dość niefortunnie dla Madsa Ostberga. Już na pokazowym odcinku pierwszego dnia uderzył w bandę i uszkodził swoją fiestę. Przy próbie kontynuacji jazdy odpadło koło, raniąc jednego z kibiców. W piątek pech Norwega trwał. Awaria skrzyni biegów wykluczyła go z dalszej rywalizacji o czołowe lokaty.

fot. rallysportlive.com
fot. rallysportlive.com

Od początku rajdu ostro zaatakował Hirvonen. Mimo że był pierwszym startującym zawodnikiem, stracił jedynie 2 s do zwycięzcy oesu nr1 - Pettera Solberga. Loeb był bardzo zaskoczony. Kierowcy Citroena przejęli prowadzenie dopiero po 4 oesie, a przewaga nad trzecim Hirvonenem była niewielka. Pech tym razem dotknął Pettera Solberga, który przebił oponę, najeżdżając na kamień.

Na 5 odcinku Latvala i Ogier uzyskali identyczny czas, dzięki czemu Fin przeskoczył Loeba i swojego kolegę z zespołu, zbliżając się na 6 s do lidera. Jednak pod koniec dnia nie obyło się bez taktycznych zagrywek francuskiego teamu. Sebastienowie zwolnili i wypchnęli na czoło stawki załogi fordów. W ten sposób liderem po pierwszym dniu został Latvala z przewagą 11,5 s nad Hirvonenem. "Nie boję się warunków i tego, co się wydarzy. Była możliwość, żeby zwolnić - i to byłoby najlepsze do zrobienia, ale jest tak, jak jest" - powiedział lider.

fot. rallysportlive.com
fot. rallysportlive.com

Pierwszy etap zakończył się bardzo dobrze dla Armindo Araujo jadącego debiutującym na rajdowych oesach Mini S2000. Uplasował się na 7 miejscu, wyprzedzając kierowców WRC, m.in. Federico Villagrę i Kimi Raikonena. Nasz rodak, Michał Kościuszko, jadący lancerem po trzech oesach zajmował niezłe 3 miejsce, ale na 4 oesie zastrajkowała skrzynia biegów. Wystartował dopiero drugiego dnia w systemie SupeRally.

fot. rallysportlive.com
fot. rallysportlive.com

Drugi dzień rajdu to festiwal citroenów. Pierwszy odcinek wygrał Loeb z przewagą prawie 10 s nad liderem. Francuz nie cieszył się długo. Na drugim odcinku Mikko Hirvonen zmieniał koło. Zdążył ruszyć jeszcze przed Loebem. Ten, jadąc w tumanach kurzu, stracił do Ogiera ponad 30 s. „Był przede mną i nie chciał mnie przepuścić, aby chronić Latvalę. Zniszczył mój rajd. To on miał kapcia, nie ja. Teraz jedziemy tylko po trzecie miejsce, gra skończona" - relacjonował rozwścieczony mistrz, który na mecie stukał zderzakiem w auto Hirvonena.

fot. rallysportlive.com
fot. rallysportlive.com

Na 10 oesie prowadzenie w rajdzie przejął Sebastien Ogier. W klasyfikacji PWRC odcinki seryjnie wygrywał Hayden Paddon. Michał Kościuszko - mimo dalekiej pozycji w klasyfikacji - systematycznie i konsekwentnie odrabiał straty: "Po wczorajszej stracie spowodowanej problemem ze skrzynią jedyne, co nam dzisiaj pozostało, to jechać szybko, uczyć się samochodu, nie popełnić żadnego błędu i liczyć na to, że dodrapiemy się w końcu do punktowanej pozycji". Michał na dwóch ostatnich odcinkach dnia nie miał sobie równych w klasie.

fot. rallysportlive.com
fot. rallysportlive.com

Konsekwentna i bezbłędna jazda umocniła Ogiera na pozycji lidera i z przewagą 37 s nad Loebem był coraz bliżej powtórzenia swojego występu sprzed roku. Mimo nacisków mistrz świata stracił nadzieję na dogonienie rodaka: "Myślę, że on utrzyma swoje prowadzenie. Ciężko będzie go złapać, ponieważ nie będzie tyle czyszczenia drogi. Niewiele da się zrobić". Latvala spadł na 3 miejsce po awarii półosi i kapciu. Drugi kierowca forda też nie miał szczęścia. Po najechaniu na duży kamień zniszczył tylne zawieszenie, tracąc 3 min na ostatnim odcinku dnia.

fot. rallysportlive.com
fot. rallysportlive.com

Trzeci dzień to tylko 4 odcinki specjalne i Power Stage. Kierowcy Citroena kontrolowali tempo, oddając trzy pierwsze oesy Hirvonenowi i Solbergowi. Ogier przestał cisnąć, domyślając się, że Loeb stracił nadzieję. Ten z kolei odpuścił po pierwszym odcinku dnia, twierdząc, że nie dogoni swojego kolegi. Na drugim odcinku dnia pech znów dotknął Hirvonena. Urwana półoś strąciła Fina na 5 miejsce w klasyfikacji.

fot. rallysportlive.com
fot. rallysportlive.com

Koncertowo jechał Kościuszko. Przed ostatnim odcinkiem specjalnym brakowało mu 20 s do 7 miejsca. Polak odrobił tę stratę i ostatecznie zakończył rajd na 7 miejscu w klasie. Biorąc pod uwagę 20-minutową karę za skorzystanie z SupeRally, wynik jest imponujący: "Jadąc bardzo równym tempem systematycznie odrabialiśmy straty i na każdym OS-ie przesuwaliśmy się do przodu. Start w Portugalii był dla nas pierwszą konfrontacją z pozostałymi zawodnikami w PWRC i mam nadzieję, że po tym, jak tutaj jechaliśmy, będą się musieli z nami liczyć w walce o podium".

fot. rallysportlive.com
fot. rallysportlive.com

Zwycięzcą rajdu został Sebastien Ogier, wyprzedzając Loeba o 31,8 s i o ponad 3 min Latvalę. Co więcej, do 25 punktów za zwycięstwo dorzucił 1 punkt za 3 miejsce w Power Stage. Dodatkowo punktowany odcinek wygrał Loeb przed Latvalą. Mimo 5 miejsca Hirvonen utrzymał pozycję lidera w klasyfikacji generalnej mistrzostw. Co ciekawe, tyle samo punktów (58) ma Sebastien Loeb. Trzeci w generalce jest Latvala, który musi uciekać przed Ogierem.

fot. rallysportlive.com
fot. rallysportlive.com

Niestety w swoim debiucie żadne Mini nie ukończyło rajdu. Armindo Araujo miał awarię silnika, a Daniel Oliveira złamał zawieszenie na Power Stage. Tak czy inaczej kierowcy są optymistycznie nastawieni do Mini. Daniel Oliveira już szykuje się do Jordanii, natomiast Araujo czeka na start Mini WRC w Rajdzie Sardynii.

fot. rallydeportugal.pt
fot. rallydeportugal.pt

Wyniki Rally de Portugal:

  1. S.Ogier - Citroen DS3 WRC
  1. S.Loeb - Citroen DS3 WRC
  1. J-M.Latvala - Ford Fiesta WRC
  1. M.Hirvonen - Ford Fiesta WRC
    1. Wilson - Ford Fiesta WRC
    1. Solberg - Citroen DS3 WRC
    1. Raikkonen - Citroen DS3 WRC
    1. Villagra - Ford Fiesta WRC
    1. Solberg - Ford Fiesta WRC
    1. Kuipers - Ford Fiesta WRC

Klasyfikacja generalna kierowców:

    1. Hirvonen - 58
    1. Loeb - 58
  1. J-M.Latvala - 48
    1. Ogier - 41
    1. Solberg - 31

Klasyfikacja generalna zespołów:

  1. Ford Abu Dhabi World Rally Team - 100
  1. Citroen Total World Rally Team - 90
  1. M-Sport Stobart Ford Rally Team - 40
  1. Petter Solberg World Rally Team - 22

  1. Ice 1 Racing -16

IRC

Gardemeister jednak Fabią

W zeszłym miesiącu informowałem o nowym zespole założonym przez Toniego Gardemeistera. Zespół TGS Worldwide, którego kierowcą będzie rzecz jasna Toni, wystawi w cyklu IRC Skodę Fabię. Głównym sponsorem fińskiego kierowcy będzie producent opon Hankook. Sezon rozpoczyna od Rajdu Wysp Kanaryjskich.

Subaru w IRC

Zespół Subaru wystawi w cyklu IRC fabryczną Imprezę klasy R4. Poprowadzi ją nie kto inny jak Toshihiro Arai. Samochód zostanie wyposażony w opony Yokohama. Japoński kierowca zaliczy Tour de Corse, Azory, Mecsek, Szkocję i Cypr. Spekuluje się również o wystawieniu drugiej Imprezy dla mistrza Japonii Fumio Nutahary.

fot. jeremysuttonhibbert.com
fot. jeremysuttonhibbert.com

Basso kierowcą Protona

Giandomenico Basso podpisał kontrakt z Protonem na start w 6 asfaltowych rundach IRC. Sezon rozpocznie w nadchodzącym Rally Islas Canarias i dołączy do Pera-Gunnara Andersona w malezyjskim zespole.

Ogłoszenie:

Chciałbyś przyczynić się do powstania polskiej bazy danych zawierającej wszystkie wyniki z całej historii Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata? Poszukuję osób do pomocy przy tworzeniu takiej bazy. Jeśli na tyle pasjonujesz się rajdami, że chciałbyś poświęcić trochę swojego czasu, napisz  na adres: redakcja@autokult.pl lub skontaktuj się z nami za pomocą formularza.

Źródło: autoklub.plwrcrally.pl • ircseries.com • rallysportlive.com

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)