Tak hartowała się Lancia [geneza motoryzacji]

Tak hartowała się Lancia [geneza motoryzacji]

Lancia Aurelia
Lancia Aurelia
Piotr Wielgus
04.04.2011 19:00, aktualizacja: 07.10.2022 17:35

Vincenzo Lancia, zapalony konstruktor i technik, w 1908 roku wraz ze swoim biznesowym partnerem Claudio Fogolinem otworzył w miejscowości San Paolo koło Turynu zakład o nazwie Lancia & C. Fabbrica Automobili.

Lancia jeszcze podczas nauki rozpoczął pracę w warsztacie braci Ceirano, którzy wówczas produkowali i sprzedawali rowery, a później małe auto pod brytyjską marką Welleyes. Wkrótce prawa do Welleyesa zostały sprzedane Fiatowi, który na jego bazie stworzył model 3,5 HP. Vincenzo Lancia wraz z autem przeszedł do Fiata i został kierowcą testowym, a niedługo również kierowcą wyścigowym.

W 1906 roku zaczął pracować na własny rachunek, a dwa lata później otworzył własną fabrykę. Pierwszym autem, które wyjechało z tego zakładu, był model 12HP, nazwany później Alpha. Auto było wyposażone w czterocylindrowy silnik rzędowy, rozwijający do 1800 obrotów na minutę, co na tamte czasy było wynikiem wręcz oszałamiającym. Samochód miał 54 KM mocy.

Lancia Alpha
Lancia Alpha

Lancia lubił zaskakiwać i odważnie stosować nowatorskie rozwiązania w swoich samochodach. Potwierdza to także kolejny model – Theta. Auto z 1913 roku przyciągnęło uwagę elektrycznym rozrusznikiem, który obsługiwano pedałem. Zapłon i oświetlenie zasilane były baterią. W 1918 r. Lancia opatentował prototypy ośmiocylindrowego oraz dwunastocylindrowego silnika. W 1922 r. zaprezentowano Lambdę, pierwszy model Lancii, który odniósł spory sukces rynkowy. Wśród rewolucyjnych rozwiązań, jakie się pojawiły w tym modelu, należy wymienić samonośne nadwozie i niezależne zawieszenie przednich kół.

Lancia Theta
Lancia Theta

Vincenzo Lancia przyzwyczaił , że każdy kolejny model jego pomysłu był innowacyjny. Nie inaczej było w przypadku Aprilii, która wyjechała z zakładu w 1937 roku i była produkowana przez 12 lat. Już w fazie produkcji Lancia udzielał swoim pracownikom szczegółowych instrukcji. Samochód nie mógł być dłuższy niż 4 metry, miał mieścić swobodnie 5 osób, nie mógł być cięższy niż 900 kg, a kształty karoserii miały być aerodynamiczne.

Aprilia z mocno ściętym tyłem ustanowiła nowe standardy w dziedzinie aerodynamiki samochodowej – wartość oporu powietrza wynosiła zaledwie 0,47. Samochód miał czterocylindrowy silnik o mocy 48 KM i pojemności 1351 ccm. To ostatni projekt Vincenzo Lancii, który zmarł na atak serca tuż po wejściu auta do produkcji.

Lancia Aprilia
Lancia Aprilia

Latem 1950 roku, zaledwie 12 godzin przed oficjalnym otwarciem nowego salonu w Turynie, Lancia zaprezentowała Aurelię B10 Berlina. Pod maską samonośnej karoserii pracował wąski silnik V6 – pierwsza seryjnie produkowana jednostka tego rodzaju. Jednostka miała moc 56 KM i pojemność 1754 ccm.

Początek lat pięćdziesiątych to także powrót Lancii do sportu motorowego. Wszystko za sprawą Gianniego Lancii, syna Vincenza, pasjonata sportów motorowych. W 1951 r. cztery Lancie Aurelie B21 zajęły pierwsze cztery miejsca w wyścigu Giro di Sicilia. Lancia postanowiła zaistnieć także w Formule 1 - ze swoim modelem D50 odniosła nawet pierwsze sukcesy. Kłopoty finansowe sprawiły, że cały dorobek w tej dziedzinie wraz został sprzedany Ferrari.

Lancia Aurelia
Lancia Aurelia

W 1969 roku Lancia stała się częścią Fiata. To już jednak wątek na zupełnie inne opowiadanie.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)