Jak dbać o półosie w swoim aucie? [poradnik]

Półoś napędowa

Półoś napędowa

Półoś to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego, bez którego niemożliwe byłoby przekazywanie momentu obrotowego z dyferencjału na koła.

Półosie wykorzystywane są w autach z napędem na przednią, tylną oraz wszystkie osie. Najbardziej narażone na przedwczesne zużycie są jednak w autach z napędem typu FWD i AWD. Dlaczego? Ponieważ półosie, które napędzają przednie koła, muszą się również zginać pod większym kątem, żeby umożliwić kołom skręcanie, co w konsekwencji powoduje dodatkowe obciążenie tych elementów i szybsze ich zużycie.

W samochodach z napędem RWD najczęściej są przeguby kompensujące ich wychylanie, a w autach starego typu ze sztywnym mostem napędowym. Wiele osób myli przeguby z półosiami. Czym to się różni? Otóż każda półoś składa się z dwóch przegubów oraz sztywnego wałka. W przemyśle motoryzacyjnym stosuje się 2 rodzaje przegubów: asynchroniczne i synchroniczne.

W przypadku pierwszego ich rodzaju przy stałej prędkości obrotowej nadanej przy wejściu po załamaniu przegubu otrzymujemy zmienną prędkość na wyjściu. Z kolei jeśli mówimy o przegubie synchronicznym, to prędkość obrotowa nadana na wejściu jest taka sama jak na wyjściu niezależnie od załamania przegubu. Pomimo że półosie są projektowane tak, aby bezproblemowo służyły latami, to jednak są wrażliwe na pewne zachowania kierowców.

Co destrukcyjnie wpływa na ten element? Przede wszystkim ruszanie z piskiem opon na skręconych kołach oraz gwałtowne przyśpieszanie. Półosie, a w szczególności przeguby, nie lubią też brudu, który może się dostać do ich wnętrza przez zniszczoną osłonę. Podczas dokonywania okresowych przeglądów warto zwrócić uwagę na stan osłon przegubów. Jeśli są pęknięte lub nieszczelne, należy niezwłocznie jej wymienić, żeby nie dopuści do zniszczenia przegubów. Najczęściej uszkodzeniu ulegają przeguby zewnętrze, choć wewnętrzne też mogą zawieść.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Objawem uszkodzenia tych pierwszych są metaliczne stuki dobiegające przy mocno skręconych kołach i dużym obciążeniu, wraz z postępowanie awarii dźwięki nasilają się nawet przy niewielkim skręcie kół i małym obciążeniu. W skrajnych przypadkach dochodzi do rozpadnięcia się przegubu i zablokowania koła, co uniemożliwia dalszą jazdę.

Z kolei o nadmiernym zużyciu przegubów wewnętrznych świadczą mocne drgania przenoszące się na cały samochód, które nasilają się podczas przyśpieszania. Podane wyżej objawy można spróbować wyeliminować, uzupełniając smar w przegubach. Jeśli to nie pomoże, trzeba wymienić cały przegub, a może nawet całą półoś.

Zobacz także:

Połączenie piasta-półoś, rewolucyjne rozwiązanie

Po co stosowane są dwumasowe koła zamachowe?

Co robić, gdy przegrzewa się silnik? [poradnik]

Źródło: Motofakty

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo!

Popularne w tym tygodniu:

Tak umiera legenda. Zaczęła się rozbiórka toru FSO na Żeraniu Ciekawostka z ogłoszenia – mały sedan z wielkim silnikiem BMW M2 z sercem M4, które okazało się zbyt mocne UE chce nowego obowiązkowego wyposażenia samochodów ciężarowych Koniec ze skórami w Bentleyu? Firma stawia na produkty dla wegan Autobahn Stormer Porsche wyprodukowało milion egzemplarzy modelu 911 Floty odwracają się od diesli? Niezupełnie, ale jest trend Dodge Challenger - ależ to brzmi! Volkswagen Golf GTI First Decade – ponad 400-konna hybryda na Worthersee Tydzień w motorsporcie #23 Micra kreuje: niesamowite szezlong i lampa projektu czeskiego artysty, inspirowane sylwetką kompaktowego Nissana