Ewolucja Audi R18 - krótka analiza [technika wyścigowa odc. 34]

Podobnie jak Peugeot, Audi cały czas testuje i ulepsza swój bolid. Oto kilka zmian w nowym aucie w porównaniu prototypem przedstawionym przez Audi na początku.

Listewki z przodu

Nad przednim spojlerem dodano małe skrzydełka zwiększające docisk aerodynamiczny. Żeby zwiększyć sztywność tych listewek, podparto je wspornikami.

Początkowo Audi zaprojektowało R18 z przednimi skrzydłami między nowem a błotnikami.
...natomiast w ostatniej wersji już są.

Wentylacja oświetlenia

Podobnie, jak w przypadku R15 TDI, tak i w R18 zastosowano częściowo technikę diod LED w oświetleniu przednim. Diody wymagają dość intensywnego chłodzenia. Jak się okazuje na tyle dużego, że same wentylatory nie wystarczą przy dużych prędkościach i potrzebne są otwory wentylacyjne, do zwiększenia wydajności chłodzenia.

Audi R18 fot.44

Otwór w przednim błotniku

Otwór wylotowy w przednim błotniku ma inny kształt i wygląda na to, że jest większy niż w prototypie. Być może w okolicy przednich kół panowało zbyt duże ciśnienie, więc żeby je obniżyć przekonstrułowano ten właśnie otwór. Przy okazji – przednie błotniki są wykonane z mniejszej ilości elementów.

Tak było w pierwszym R18,...

Zobacz również: Audi Q7 3.0 TDI - test

...a tak jest w obecnym.

Brak przednich skrzydełek

Zniknęły przednie skrzydełka między nosem a reflektorami, natomiast płat osłaniający zawieszenie został wydłużony i podniesiony. Częściowo na pewno przejął zadania tychże skrzydeł.

Początkowo Audi zaprojektowało R18 z przednimi skrzydłami między nowem a błotnikami.
W zmienionym bolidzie zostały one jednak usunięte.

Przedni dyfuzor

Na zdjęciach poniżej widać fragment podłogi pojazdu, która prawdopodobnie służy jako element dyfuzora z przodu. Na obrazkach zaznaczyłem przypuszczalny kształt powierzchni tworzących dyfuzor.

Strzałką zaznaczyłem początek
Wylot z dyfuzora znajduje się w dużych otworach za przednimi kołami.

Mniejszy wlot i zaślepka

Zmniejszono otwór wlotowy w bocznej sekcji (możliwe, że to chłodzenie elektroniki), za to pojawiła się powyżej zaślepka, która sugeruje istnienie właśnie pod nią wlotu.

Dolny otwór jest teraz mniejszy, a u góry pojawiła się zaślepka.

Zmieniony górny wlot

Górny wlot zasilający silnik został podzielony na trzy części (nie widać tego na zdjęciach) i zyskał otwory wylotowe z boku.

A tak wygląda teraz. Widać dodatkowe otwory z boku.

Nowy otwór za silnikiem

Audi dodało wylot za silnikiem, który prawdopodobnie ma dbać o lepsze chłodzenie jednostki napędowej.

Tego otworu wcześniej nie było.

Płetwa rekina

Płetwa rekina nie upada teraz powoli ku tyłowi, a jej krawędź jest poprowadzona poziomo. Możliwe, że Audi chce zapobiec wypadkom, które spotkały Peugeoty i nieco zwiększyło powierzchnię płetwy, dzięki czemu auto może być stabilniejsze. Zwiększenie tej płyty może wpływać na zachowanie bolidu na łukach – być może stanie się on bardziej podsterowny.

W starej wersji płetwa opadała ku tyłowi.
W nowym bolidzie górna krawędź płetwy jest niemal pozioma.

Końcówka płetwy

Element widoczny na zdjęciu jest bardziej zaokrąglony.

Wóz przed zmianą miał bardziej
W nowym aucie

Zobacz też:

Audi R18

Peugeot 908 HDi FAP

Peugeot 908 HYbrid4

W poprzednim odcinku:

Nowy Aston Martin V8 Vantage GT3

Źródło: Audiultimatecarpage

Zobacz więcej artykułów z serii: Technika w motorsporcie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Samochód jak miejski rower – sprawdziliśmy, jak działa wypożyczalnia na minuty Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Klimatyzacja psuje się przez zaniedbania Znaki zakazu (typ B) z opisem Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem Zakup auta ze skrzynią DSG: komfort obarczony ryzykiem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze