Aston Martina AMR-One – krótka analiza konstrukcji [technika wyścigowa odc. 38]

Wydaje się, że Aston Martin AMR-One będzie najszybszym bolidem klasy LMP1 zasilanym benzyną, który wystartuje w 24H Le Mans. Warto więc poznać trochę jego budowę.

O AMR-One już pisałem, a dziś skupię się tylno na jednym elemencie wozu – niezwykle ciekawym i skomplikowanym. Mam tutaj na myśli „tubę” wykonaną z włókna węglowego, przez której różne kanały przepływają strumienie powietrza odpowiedzialne za chłodzenie silnika, hamulców czy zwiększenie docisku.

Przedni dyfuzor

Jedynką i dwójką oznaczono odpowiednio wlot do kanału wyprowadzającego powietrze z przedniego dyfuzora oraz jego wylot. Kanał ten służy tylko do wypuszczenia gazu, a właściwa praca dyfuzora przedniego „odbywa się” przed wlotem do tego kanału.

Na poniższym zdjęciu wylot z bolidu, oznaczony na powyższej fotografii 2, oznaczono 1.

Chłodzenie hamulców i silnika

Cyfrą 3 oznaczono wlot do kanału chłodzącego przednie hamulce. Poniżej, „jedynką” zaznaczono wlot do przewodu doprowadzającego przypuszczalnie powietrze do tylnego dyfuzora.

Cyframi 2 i 4 zaznaczone są przewody służące do chłodzenia silnika i jego osprzętu.

Zobacz również: Super Drag Race 2012

Cała tuba

„Tuba” ta nie jest elementem jednoczęściowym. Na poniższym zdjęciu Antonio Panullo zilustrował przypuszczalny kształt tej „tuby”. Kolorem niebieskim oznaczono wloty do chłodzenia silnika. Kolorem zielonym przewody chłodzące hamulce. Na czerwono – przewód wyprowadzający powietrze z przedniego dyfuzora. Żółtą barwą oznaczono kanał, którym powietrze mogłoby przedostawać się na przykład do tylnego dyfuzora.

Zobacz też:

Doładowanie dynamiczne – wyjaśniamy podstawy

Turbo timer – zadbajmy o turbosprężarkę

Poprawiamy układ dolotowy powietrza

W poprzednim odcinku:

HPD ARX-01e

Źródło: endurance-series

Zobacz więcej artykułów z serii: Technika w motorsporcie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?