Opel Kadett, czyli historii Opla część 4 [geneza motoryzacji]
W 1936 roku zakład w Rüsselsheim zaprezentował model Opel Kadett. Samochód stał się na lata symbolem niemieckiej motoryzacji i godnym rywalem Volkswagena Golfa.
24.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:40
Pierwszego Kadetta napędzał rzędowy czterocylindrowy silnik o pojemności 1,1 litra o mocy 23 KM. Dwa lata później samochód przeszedł facelifting. Zmieniono w nim przede wszystkim wnętrze oraz kilka elementów nadwozia. Do roku 1940 dealerzy Opla sprzedali 107 608 sztuk Kadetta.
Ze względu na II wojnę światową, fabryka zaprzestała produkcji samochodów cywilnych, koncentrując się na dostawach dla wojska. Następna wersja Kadetta miała premierę dopiero w 1962 roku, a część jej produkcji została przeniesiona do nowej fabryki w Bochum. Tam światło dzienne ujrzał Kadett A. W 1965 z fabryki wyjechała nowa generacja Kadetta - wersja B1, która w 1967 roku została zastąpiona modelem B. Do wyboru było kilka jednostek silnikowych. Podstawowa miała pojemność 1,1 litra i moc 45 KM, najmocniejsza - 90 KM.
W 1973 roku Opel wypuszcza Kadetta C. Podstawową jednostką tego modelu był czterocylindrowy silnik o pojemności 1196 cm³ o mocy 52 KM przy 5600 obr/min. pozwalający uzyskać prędkość 140 km/h. Samochód był dostępny jako coupé, limuzyna i caravan. Na jego podstawie powstał też model GT/E. Auto miało silnik 1,9 l o mocy 105 KM. Rozpędzało się do 184 km/h, a sprint do setki zajmował nieco ponad 10 sekund.
Wprowadzenie do produkcji nowego Kadetta w 1979 roku było ważnym wydarzeniem w historii firmy. Po raz pierwszy bowiem firma zdecydowała się na zastosowanie przedniego napędu. Pięć lat później z fabryki wyjechał ostatni Kadett w wersji D. Zastosowano w nim nowoczesne jednostki 1,3 i 1,8 z katalizatorem. Później dołożono silniki 1,6 i 2,0-litrowe GSi, a w 1988 2,0 GSi 16V o mocy 150 KM.
Od 1984 do 1991 roku na niemieckich ulicach królował Kadett E, samochód, który zdobył chyba największą popularność na innych rynkach niż rodzimy. Szeroka gama silnikowa, a także nadwozie w wersji cabrio zapewniło temu Kadettowi spory sukces. Pomogły w tym bliźniacze wersje, a więc Pontiac Le Mans oraz produkowany także w Polsce Daewoo Nexia hatchback. Do 1998 roku w Brazylii był produkowany także Chevrolet Kadett, a w Kanadzie identyczny Passport Optima.
Decyzja Opla o uśmierceniu Kadetta była dość niespodziewana. Liczono się z tym, że samochód przejdzie gruntowne zmiany i zupełnie zmieni swój wizerunek, ale nikt nie spodziewał się, że Opel zdecyduje się na zmianę nazwy. Tak się jednak stało. Kadetta zastąpiła Astra. Jej historia jest oczywiście póki co nieporównywalnie krótsza od Kadetta, ale chyba trudno przypuszczać, że przetrwa tyle lat, co swój starszy brat. Szkoda Kadetta, Volkswagen Golf przecież istnieje i ma się dobrze.