Volkswagen Golf I vs Golf VI - ewolucja Diesla

Volkswagen Golf I vs Golf VI - ewolucja Diesla

Volkswagen Golf I vs Golf VI - ewolucja Diesla
Bartosz Pokrzywiński
29.04.2011 17:00, aktualizacja: 07.10.2022 17:42

Dokładnie 35 lat temu, 2 lata po wprowadzeniu na rynek Golfa I generacji, Volkswagen dodał do palety silnikowej model wyposażony w jednostkę Diesla. Od tego czasu niemiecki producent rozwija te silniki. Jak wygląda Golf D z 1976 roku w porównaniu z nowoczesnym dieslem?

Dokładnie 35 lat temu, 2 lata po wprowadzeniu na rynek Golfa I generacji, Volkswagen dodał do palety silnikowej model wyposażony w jednostkę Diesla. Od tego czasu niemiecki producent rozwija te silniki. Jak wygląda Golf D z 1976 roku w porównaniu z nowoczesnym dieslem?

Od zawsze wiadomo, że każda kolejna generacja auta jest nieco większa od poprzednika. W przypadku Golfa, ikony hatchbacków, różnicę tę na przełomie wieków widać gołym okiem. Golf I generacji mierzył 3705 mm długości, Golf VI ma już 4199 mm długości. Prawie pół metra różnicy.

Pierwszy Golf D napędzany był silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,5 litra. Czterocylindrowiec produkował 50 KM oraz 80 Nm momentu obrotowego. Jednostka ta nie zapewniała rewelacyjnych osiągów, ponieważ auto rozpędzało się do pierwszej setki w 19 sekund i osiągało prędkość maksymalną 141 km/h.

Obraz

Imponujące było jednak spalanie, które w czasach, kiedy nikt nie słyszał o systemach Start&Stop czy eco drivingu, wynosiło w cyklu mieszanym 6,5 litra oleju napędowego na 100 km.

Golf VI generacji zadebiutował na rynku w 2008 roku. Nowy model jest znacznie lepiej wyposażony, przestronniejszy i bezpieczniejszy od swojego pradziadka. Auto zyskało przez to kilka dodatkowych kilogramów, jednak rozwój jednostek wysokoprężnych na przełomie ostatnich 35 lat również ma swoje efekty. Można to zauważyć na podstawie najbardziej ekonomicznej wersji oznaczonej logo BlueMotion.

Obraz

Czterocylindrowy diesel o pojemności 1,6 litra pracujący pod maską tego modelu produkuje moc 105 KM oraz aż 250 Nm momentu obrotowego. Taki zestaw rozpędza ważące 1318 kg auto do pierwszej setki w 11,3 sekundy. Golf VI BlueMotion osiąga prędkość maksymalną 190 km/h. Nie jest to sprinter, jednak takie osiągi spokojnie wystarczą do jazdy na co dzień.

Ta wersja Golfa powstała po to, by cieszyć kierowcę na stacji benzynowej. Podczas spokojnej podróży na autostradzie auto jest w stanie zadowolić się zaledwie 3,5 litra oleju napędowego na 100 km. W cyklu mieszanym spalanie powinno oscylować w granicach 4,1 litra na 100 km.

Obraz

Jednak Volkswagen przygotował również Golfa z dieslem dla bardziej wymagających kierowców. Usportowiona wersja nosi nazwę GTD. Pod maską auta pracuje jednostka wysokoprężna 2,0 TDI o mocy 170 KM oraz 350 Nm momentu obrotowego. Silnik ten jest w stanie rozpędzić ważącego 1404 kg Golfa do prędkości maksymalnej 222 km/h. Sprint do pierwszej setki trwa 8,1 sekundy. Według danych producenta auto spala średnio tylko 5,3 litra oleju napędowego na 100 km.

Więc najszybszy i najmocniejszy współczesny Golf z dieslem jest i tak bardziej ekonomiczny od pierwszej generacji auta. Rozwój jednostek napędowych vs obniżanie masy - 1:0.

Za trzydrzwiowego Golfa 1,6 TDI BlueMotion Technology w wersji wyposażenia Trendline zapłacimy 75 490 zł. Trzydrzwiowy model GTD to już wydatek rzędu 107 290 zł.

Źródło: Carscoop

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)