Czeszka z Rotrexem – CTB Fabia 1.6 16v Kompressor (2008)

Czeszka z Rotrexem – CTB Fabia 1.6 16v Kompressor (2008)

Czeszka z Rotrexem – CTB Fabia 1.6 16v Kompressor (2008)
Olgierd Lachowski
01.05.2011 12:07, aktualizacja: 07.10.2022 17:42

Škoda Fabia to dość częsty widok na polskich drogach. Znacznie rzadziej widać 180-konną Fabię RS. Ale przy tej Fabii nawet RS-ka jest pospolita. Fabia 1.6 16v z kompresorem Rotrex, bo o niej mowa, jest naprawdę rzadkością. A to ciekawy „przypadek”.

CTB Fabia 1.6 16v Kompressor fot.2
CTB Fabia 1.6 16v Kompressor fot.2

Fabia 1.6 z 2008 roku ma ustawiony poprzecznie wolnossący silnik o mocy 105 KM (przy 5600 obr./min) i maksymalnym momencie obrotowym 153 Nm przy 3800 obr./min. Dzięki takiej mocy ważący ok. 1150 kg kompakt przyspiesza do 100 km/h w 10,10 s oraz osiąga prędkość 190 km/h.

Nie są to parametry porażające, ale trzeba też powiedzieć, że to auto nie jest zaprojektowane do ścigania się. Rolę ściganta w palecie czeskiej firmy gra właśnie Fabia RS. Nie każdy jednak kupi RS-kę, a z kolei w zwykłej Fabii może też chcieć mieć trochę więcej mocy.

CTB Fabia 1.6 16v Kompressor fot.4
CTB Fabia 1.6 16v Kompressor fot.4

Naprzeciw takim osobom wyszła niemiecka firma CTB (Chiptuning Berl), która zajmuje się tuningiem elektroniki prawie wszystkiego, co jeździ po drogach od motocykli, przez samochody osobowe i ciężarowe, aż po ciągniki rolnicze.

Przy okazji podkręcania Fabii CTB o tyle sobie sprawę skomplikowało, że zajęło się nie tylko chiptuningiem, ale także zamontowało kompresor Rotrex. Ciśnienie doładowania wynoszące 0,3 bara natychmiast podniosło moc jednostki prawie o 50% - do 155 KM.

CTB Fabia 1.6 16v Kompressor fot.5
CTB Fabia 1.6 16v Kompressor fot.5

Żeby poprawić prowadzenie Škody oraz jej przyczepność tuner zainstalował zawieszenie firmy Bilstein (sprężyny Eibach) oraz założył 17-calowe felgi BBS z nowymi oponami Pirelli.

Fabia optycznie wyróżnia się zmienioną osłoną chłodnicy i brewkami przednich reflektorów.

CTB Fabia 1.6 16v Kompressor fot.3
CTB Fabia 1.6 16v Kompressor fot.3

Niestety nie wiadomo jakimi parametrami drogowymi dysponuje ulepszona Fabia, a jedyne, co podali testujący dziennikarze, to czas okrążenia małej pętli toru Hockenheim wynoszący 1:24,4 min.

Dane techniczne


  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Kompresor Rotrex
  • Moc maksymalna: 155 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 96,97 KM/l (seryjny – 65,71 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe
  • Koła przednie: 17″
  • Koła tylne: 17″

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 1156 kg
  • Stosunek masy do mocy: 7,46 kg/KM (seryjny – 11,01 kg/KM)
  • Długość: 3992 mm
  • Szerokość: 1642 mm
  • Rozstaw osi: 2462 mmblock position=\inside7989/block

Źródło: sportauto

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)