Kilka słów na temat holowania [poradnik]
Prawie w każdym aucie może dojść do awarii, która skutecznie uniemożliwi dalszą jazdę. Wtedy pozostaje poprosić kogoś o zaholowanie zepsutego pojazdu do warsztatu albo zadzwonić po lawetę. O czym warto pamiętać przy holowaniu i jakie pojazdy można holować?
03.05.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:43
Prawie w każdym aucie może dojść do awarii, która skutecznie uniemożliwi dalszą jazdę. Wtedy pozostaje poprosić kogoś o zaholowanie zepsutego pojazdu do warsztatu albo zadzwonić po lawetę. O czym warto pamiętać przy holowaniu i jakie pojazdy można holować?
Niestety, wiele samochodów nie jest właściwie przystosowana do tego typu działania. Jeżeli auto jest wyposażone w automatyczną skrzynię biegów, napęd na cztery koła lub hydropneumatyczne zawieszenie, to będziemy mieli problem. Pojazdy z przekładnią automatyczną holuje się wyłącznie na dwa sposoby.
CITROËN C6 SUSPENSION
Można to zrobić, unosząc koła napędzane albo - w wyjątkowych przypadkach - holować samochód z automatyczną skrzynią biegów na dystansie wskazanym przez producenta w instrukcji (najczęściej około 50 km) z określoną prędkością (najczęściej około 50 km/h). Oprócz tego trzeba pamiętać, żeby podczas holowania lewarek dźwigni zmiany biegów był ustawiony w pozycji biegu jałowego czyli N.
Jeżeli w samochodzie z automatem doszło do wycieku oleju przekładniowego lub awarii skrzyni, wówczas wykluczone jest holowanie takiego pojazdu. W przypadku samochodów z napędem na cztery koła zaleca się przy holowaniu załączenie napędu tylko na jedną oś, aby nie zniszczyć centralnego mechanizmu różnicowego.
Jeśli jednak auto nie ma możliwości wyłączenia napędu na cztery koła, nie powinniśmy go holować, chyba że w określonych warunkach producent na to pozwala. A co z autami wyposażonymi w hydropneumatyczne zawieszenie? Często jeśli awarii ulegnie silnik, zawieszenie obniża się, a samochód ze względu na niewielki prześwit nie nadaje się do holowania.
W takim przypadku musowo skorzystać z pomocy specjalnego dźwigu, który przeniesie auto na lawetę. Często też firmy holownicze oferują lawety z hydraulicznie opuszczaną platformą, na którą również może załadować auto z tego typu zawieszeniem.
Użytkownicy pojazdów dających się holować również powinni pamiętać o podstawowych zasadach. Po pierwsze, można holować wyłącznie samochód ze sprawnym układem kierowniczym i hamulcowym przy użyciu liny holowniczej o długości od 4 do 6 metrów, która powinna być zawsze napięta.
Jeżeli choć jeden z tych układów jest niesprawny, wówczas taki samochód można holować wyłącznie przy zastosowaniu „motyla” lub za pomocą lawety. Dopuszcza się również holowanie przy użyciu tak zwanego holu sztywnego o długości 3 metrów, jednak jest to dozwolone wyłącznie wtedy, gdy pojazd holowany ma sprawny układ hamulcowy.
Podczas holowania w terenie zabudowanym obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, a poza nim - do 60 km/h. Zabronione jest holowanie pojazdu na autostradzie, chyba że do tego celu wykorzystano specjalny holownik, a pojazd holowany jest do najbliższego zjazdu. Ponadto auto holowane musi mieć umieszczony po lewej stronie trójkąt ostrzegawczy oraz - w przypadku słabej widoczności - włączone światła pozycyjne.
Trzeba również pamiętać, aby przed rozpoczęciem holowania koniecznie przekręcić kluczyk w stacyjce na pozycję zapłonu. Nie dopuści to do zablokowania się kierownicy podczas skręcania. Nie należy włączać świateł awaryjnych, a samochód holowany powinien sygnalizować manewry wykonywane przez auto holujące.
Zobacz także:
Źródło: Motofakty