Opel Astra Classic czy Skoda Octavia Tour - które auto kupić?

Opel Astra Classic czy Skoda Octavia Tour - które auto kupić?

Octavia vs Astra
Octavia vs Astra
Bartosz Pokrzywiński
16.05.2011 20:30, aktualizacja: 07.10.2022 17:46

Skoda oraz Opel wychodzą naprzeciw wymaganiom klientów, których nie zawsze stać na nowy model kompaktu, a potrzebują koniecznie auto tej wielkości z gwarancją producenta. Czesi oraz Niemcy oferują tym klientom możliwość kupna starszej generacji aut. Sprawdźmy jak cenowo wyglądają oferty sprzedaży Astry Classic oraz Octavii Tour.

Kiedy na rynek wyszła druga generacja Opla Astry, Niemiecki producent bardzo długo oferował jeszcze starszy model, na znacznie dogodniejszych warunkach finansowych. Podobnie było przy wejściu trzeciej oraz teraz, niedługo po rynkowym debiucie Astry czwartej generacji. W przypadku Opla, te starsze modele można rozpoznać po dodatku Classic w nazwie.

Astra Classic oferowana jest obecnie w trzech wariantach nadwoziowych: jako hatchback od 49 950 zł, jako kombi od 52 950 zł oraz jako sedan od 52 450 zł. Jeszcze kilka tygodni temu w ofercie Opla była również Astra GTC, jednak już wkrótce na rynku pojawić ma się następca tego modelu. Jak więc można się spodziewać, mały hatchback czy też trzydrzwiowe coupe, nie będzie oferowane w wersji Classic.

Obraz

W ofercie czeskiego producenta sytuacja wygląda bardzo podobnie. Tam z kolei starsze modele można rozpoznać po dodatku Tour, który przez wiele osób może być mylony z odmianą kombi. W tej chwili Skoda Octavia Tour to model drugiej generacji, ale w wersji przed liftingiem. Tutaj nie mamy zbyt wielkiego wyboru wersji nadwoziowych, jak to w przypadku tego modelu Skody bywa.

Za Octavię Tour z nadwoziem typu liftback zapłacimy od 43 100 zł, za auto z nadwoziem typu kombi 46 400 zł w wersji podstawowej. Już na wstępie widać różnicę cenową na korzyść Skody. Podobnie jest w przypadku zupełnie nowych modeli, czyli Astry IV oraz Octavii. Za niemieckie auto w najtańszej odmianie zapłacimy 59 950 zł, za Czeszkę 49 300 zł.

W tym przypadku różnica może jeszcze wynikać z obecności na rynku. Astra jest młodsza od Octavii i jest zupełnie nowym modelem. Skoda z kolei przeszła po prostu facelifting.

Obraz

Najtańsza Astra z nadwoziem hatchback oferowana jest z silnikiem benzynowym 1,6 o mocy 115 KM. Za dodatkowe 3850 zł możemy wybrać auto z tym samym silnikiem ze skrzynią Easytronic, jednak kto chcąc kupić samochód "po kosztach" będzie oczekiwał automatycznej przekładni?

Dla miłośników jednostek wysokoprężnych Opel przygotował stary i sprawdzony motor 1,7 CDTI w wersji 110 KM za 60 950 zł oraz w wersji 125 KM za 62 950 zł. Już na tym etapie widać za co płacimy w Oplu. Niezależnie od tego czy wybierzemy odmianę liftback czy kombi, Skoda zawsze oferuje tylko dwie przestarzałe benzynowe jednostki napędowe.

Za 43 100 zł można kupić Liftbacka z motorem 1,4 o mocy 80 KM lub za 48 100 zł wersję z silnikiem 1,6 102 KM. Słabiej niż w Oplu, słabsze są również osiągi, a w przypadku wersji 1,6, auto jest tylko o niecałe 2000 zł tańsze.

Obraz

Wyposażenie podstawowe obu aut jest bardzo podobne: instalacja radiowa, boczne oraz czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. Skodzie brakuje tylko systemu ESP, który jest standardem w Astrze. Mają to być naprawdę tanie wersje aut, więc doposażamy je tylko w te najbardziej potrzebne rzeczy. Mimo słabych osiągów weźmy Octavię 1,4.

W przypadku obu aut dopłata za lakier metaliczny jest identyczna i wynosi 1950 zł. Bierzemy więc Astrę w kolorze Niebieski Royal oraz Octavię Błękit Pacific, bez dopłat. W Oplu mamy możliwość wyboru faktury tapicerki, w Skodzie jesteśmy skazani na poszycie o tajemniczej nazwie Twinkle. Teraz pakiety i jak się w Oplu okazuje, aby skorzystać z większości z nich, trzeba zamówić aluminiowe felgi. Przejdźmy więc do wyboru rzeczy z listy.

Obraz

Klimatyzacja manualna w Astrze to wydatek rzędu 4750 zł, za klimę sterowaną elektronicznie zapłacimy 6350 zł. Sporo. W Skodzie nie musimy nic dokupywać by skorzystać z pakietu Optimum. Klima manualna, elektryczne sterowane szyby z przodu, centralny zamek z pilotem, komputer pokładowy oraz 6 głośników radia. Normalna cena 7100 zł, jednak w promocji zapłacimy tylko 2000 zł, grzech nie skorzystać.

Co ciekawe, Skoda oferuje również montaż instalacji LPG firmy Landi Renzo za kwotę 4450 zł. Czy warto? Biorąc pod uwagę brak utraty fabrycznej gwarancji, cenę paliwa dwukrotnie większą od ceny gazu oraz "spokój" towarzyszący przy zakupie auta z salonu, to na pewno oferta godna rozważenia. Niestety w Oplu miłośnicy oszczędzania będą musieli zadowolić się dieslami, droższymi o ponad 10 000 zł od silników benzynowych.

By wygodnie jeździć po naszych drogach pozostał już tylko radioodtwarzacz. W Oplu to wydatek 2000 zł, w Skodzie najtańsza wersja systemu audio, która na dodatek odtwarza pliki MP3 kosztuje 1200 zł. ESP, które w Oplu jest standardem, w Skodzie dostępne jest za 2000 zł.

Skoda oferuje również możliwość przedłużenia fabrycznej gwarancji nawet do 120 000 km za 3000 zł. Przed zakupem tych opcji warto jednak dokładnie zaznajomić się z regulaminem tego dodatkowego okresu gwarancyjnego.

Obraz

Podsumowując za 52 750 zł mamy znacznie wolniejszą, ale ze względu na instalację LPG, tańszą w utrzymaniu Octavię z silnikiem 1,4 doposażoną w ESP, klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby z przodu oraz radioodtwarzacz. Podobna Astra Classic Hatchback z najsłabszym silnikiem 1,6 115 KM kosztuje 56 700 zł.

Które auto wybrać? Poza wyglądem, stylistyką oraz po prostu własnym widzimisię, warto pamiętać o tym, że Octavii Tour nie da się tak dobrze doposażyć jak Astry Classic, jednak w bardzo podstawowych wersjach jest ona o kilka tysięcy złotych tańsza i co więcej Skoda oferuje możliwość montażu instalacji LPG objętej gwarancją.

Obraz

Jeżeli więc chcesz naprawdę tanie auto, które spełnia swoją rolę bez większych rewelacji, wybierz Skodę. Jeżeli chcesz mocniejszych silników czy jednostek diesla, weź Astrę. Jednak czy warto inwestować pieniądze w wyposażenie dodatkowe tych starszych modeli aut? Zakup Octavii Tour czy Astry Classic ma sens tylko wtedy, kiedy kupujemy najtańsze wersje.

Ocena konfiguratorów:

  • brak lepszego podglądu na konfigurowane auto, brak podglądu wnętrza, brak widoku 360 stopni, niesprawny kalkulator cen
  • uzupełnione dokładne dane techniczne, prostota
  • toporne działanie, brak uzupełnionych danych technicznych, problem z wyborem pakietów (zbyt wielkie zamieszanie)
  • podgląd na konfigurowane auto, podgląd wnętrza, widoki 360 stopni, sprawny kalkulator cen
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)