Pierwszy polski ślad, czyli historii Fiata część 2 [geneza motoryzacji]

Fiat 508 Balilla

Fiat 508 Balilla

Dwudziestolecie międzywojenne mocno określiło charakter Fiata. Marka w tym czasie nabrała niewiarygodnego tempa i wyprodukowała kilka świetnych modeli.

Model 509, zaprezentowany przez Fiata w 1925 roku, należał do samochodów produkowanych z uwzględnieniem  wyjątkowych gospodarczych aspektów tamtych czasów. Od lat upraszczano i racjonalizowano metody produkcji, stosując coraz częściej nowoczesne techniki spawalnicze.

Fiat 509

509 zaliczono do aut klasy średniej. Dostępny był jako limuzyna, kabriolet i coupe w dwóch wersjach: Spider i Torpedo. Fiat przy okazji wprowadzenia tego samochodu na rynek wprowadził także nowy system finansowania. Otóż było to jedno z pierwszych aut na świecie sprzedawane na raty. Ogromnie zwiększyło to popularność 509.

Fiat 509 S

Samochód był napędzany silnikiem o pojemności 0,9 litra o mocy 22 KM. W większości samochodów z lat dwudziestych dźwignia hamulców i zmiany biegów znajdowała się na zewnątrz pojazdu. Fiat jednak zdecydował się na umieszczenie ich wewnątrz samochodu, czym znacznie wyprzedził swoją epokę.

Fiat 508

W 1932 roku zaprezentowano trzybiegowy model 508, znany także jako „Balilla”. Wkrótce to auto stało się zdecydowanie najbardziej popularnym produktem włoskiego koncernu. Podstawowa wersja kosztowała 10000 lirów i miała czterocylindrowy silnik oraz hamulce hydrauliczne. Silny i solidnie zbudowany samochód zyskał wśród użytkowników przydomek „minimum charge” z powodu wyjątkowo niskiego zużycia paliwa. Spalał średnio 8 litrów na 100 km. Trzeba pamiętać, że część modeli 508 była produkowana w Polsce.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Fiat 508 Balilla Cabrio

Włosi zakochali się też w jednej z odmian 508, a mianowicie S Balilla Sport. Ten dwumiejscowy roadster zadebiutował rok po rozpoczęciu produkcji swojej wersji bazowej. Zachwycał nie tylko karoserią zaprojektowaną przez firmę Ghia, lecz także czterocylindrowym silnikiem rzędowym, rozwijającym moc 36 KM. W silnikach rocznika 1934/35 zawory stojące zastąpiono zaworami wiszącymi, co skutkowało wzrostem mocy o 6 KM.

Fiat Balilla Sport

Konstrukcja ważąca 600 kg zapewniała wiele wrażeń. Była w stanie rozpędzić się do 100 km/h, a w mocniejszych wersjach 115 km/h. Dzięki składanej przedniej szybie można było liczyć na przyjemną bryzę powietrza podczas jazdy we włoskich upałach. Auto było wyposażone już w czterostopniową skrzynię biegów, ze zsynchronizowanymi dwoma ostatnimi przełożeniami.

[blo-link-inner href="http://autokult.pl/13207,motoryzacja-glupcze-czyli-historii-fiata-czesc-1-geneza-motoryzacji"Historii Fiata część 1[/blo-link-inner]

Wprowadzony na rynek w 1935 roku Fiat 150 zwieńczył lata badań koncernu nad stosowaniem karoserii aerodynamicznych. Nigdy jednak nie zyskał takiej popularności, na jaką liczyli przedsiębiorcy z Turynu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo!

Popularne w tym tygodniu:

Milion kilometrów w Volkswagenie Polo Nowa Toyota Supra przyłapana na Nurburgringu Polacy przekonują się do francuskich samochodów. Ile są warte według Niemców? 6h Nürburgring (2017) - Porsche triumfuje w kolejnej rundzie WEC Alpejskie miasteczko podbite przez motocyklistów - BMW Motorrad Days 2017 Świat wyścigów długodystansowych oczami Porsche