Mercedes klasy A W168 [awarie i problemy]

Mercedes klasy A

Mercedes klasy A

W 1997 roku Mercedes zaprezentował pierwszy w swojej historii miejski samochód, który przez wielu fanów marki jest uważany za auto niegodne gwiazdy na masce. Dlaczego? Powodów jest kilka. Niewielkie gabaryty, małe silniki, podwyższona awaryjność, a także kiepska trakcja aut sprzed 1998 roku.

Jak zapewne pamiętacie Mercedes klasy A podczas testu łosia po prostu się przewrócił. Na szczęście już rok później poradzono sobie z tym problemem montując we wszystkich sprzedawanych egzemplarzach system ESP. W tym samym roku pod maskę małego Mercedesa trafił 1,7-litrowy diesel CDI, a rok później w palecie silnikowej pojawił się 125-konny, 1,9-litrowy benzyniak.

Na przełomie 2000/2001 roku auto przeszło modernizację, a do oferty dołączyła wydłużona wersja Lang. W 2002 roku pod maskę klasy A trafi kolejny 140-konny motor. Rok później z linii produkcyjnych fabryki w Rastatt zjechały ostatnie egzemplarze tego auta. Mercedes klasy A napędzany był jednym z następujących silników:

R4 8V 1,4 (82 KM)
R4 8V 1,6 (102 KM)
R4 8V 1,9 (125 KM)
R4 8V 2,1 (140 KM)

R4 16V 1,7 CDI (60,75,90- 95 KM)

Osobom decydującym się na jednostkę benzynową polecamy 1,6-litrowy, 102-konny motor R4, zapewnia zadowalającą dynamikę i nie pali przy tym zbyt dużo benzyny, jest też najtrwalszym silnikiem oferowanym w tym aucie. Ci, którzy zdecydują się na diesla muszą się liczyć z tym, że najprawdopodobniej będą musieli uporać się z awarią wtryskiwaczy, przepływomierza,  turbosprężarki, pompy wody oraz paska klinowego i jego rolek wraz z napinaczem.

Zobacz również: Porsche 911 Carrera GTS vs Mercedes-AMG GT S - porównanie dźwięku silnika

Niestety, elementy te nie należą do najtańszych. Jeśli koniecznie chcecie kupić klasę A z silnikiem wysokoprężnym to najmniej usterkowymi wariantami będą 75- i 95-konna odmiana motoru CDI. Pomimo, że zawieszenie klasy A nie należy do szczególnie problematycznych to z przodu dość szybko zużywają się łączniki i gumy stabilizatora.

Warto też regularnie kontrolować stan łożysk belki tylnego zawieszenia. W autach z przebiegami rzędu 150 000 — 200 000 km może dojść do zużycie amortyzatorów i pęknięcia sprężyn. Słabym punktem miejskiego Mercedesa są także półosie, które dość szybko ulegają uszkodzeniu. Manualne skrzynie biegów z pierwszych lat produkcji cierpią na defekt łożysk i uszczelniaczy.

Taka awaria objawia się głośnym szumem dobiegającym ze skrzyni podczas jazdy na biegu. Koszt jej naprawy to wydatek rzędu 2000 zł. W przekładniach automatycznych często występują problemy z modułem sterującym i uszczelniaczami. Symptomy takiej usterki to dławienie się silnika na biegu wstecznym, a także szarpanie podczas ruszania do przodu.

Cena takiej naprawy to około 7000 zł. Elektryka Mercedesa klasy A też bywa zawodna, tu najczęściej uszkodzeniu ulegają centralny zamek i alternator. W większości egzemplarzy na elementach podwozia pojawia się niegroźna korozja. Rdza atakuje też układ wydechowy, który jest na nią niezwykle podatny. Ponadto w klasie A może też zawieść pompa wspomagania układu kierowniczego.

Podsumowując, najmniejszy model Mercedesa to samochód o wysokim ryzyku awarii. Ze względu na ciasno upakowane podzespoły wszelkie naprawy klasy A wymagają demontażu kilku elementów nawet w przypadku awarii tylko jednego z nich, a to z kolei  zwiększa koszty serwisu.

Ze względu na sztywno zestrojone zawieszenie nie ma co liczyć na wysoki komfort jazdy, jednak pomimo wymienionych wyżej wad Mercedes klasy A z pewnością sprawdzi się jako stylowy maluch służący do poruszania się po miejskiej dżungli. Najtańsze egzemplarze Mercedesa klasy A kupimy już za około 10 000 zł.

Zobacz także:

Mercedes Klasy E W210 [awarie i problemy]

Awarie i problemy: Mercedes Klasy C W203

Awarie i problemy: Smart ForTwo I

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CDTi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używane Volvo XC70 [2000-2006] - poradnik kupującego