Czy warto inwestować w opony używane? [poradnik]

Czy warto inwestować w opony używane? [poradnik]

Źródło: used-tires-wheels.com
Źródło: used-tires-wheels.com
Artur Kuśmierzak
31.05.2011 21:00, aktualizacja: 12.10.2022 16:43

Wielu użytkowników samochodów nie przywiązuje zbyt dużej uwagi do ogumienia. Potrafią oni jeździć na tym samym komplecie opon latami, nie zwracając uwagi na zużycie i stan bieżnika. Jeśli już muszą wymienić opony, idą po linii najmniejszego oporu i wybierają gumy używane. Czy warto?

Oczywiście najbezpieczniej jest zakupić jeden komplet opon nowych, nawet gorszej jakości, niż zdecydować się na markowe opony używane z niewiadomego źródła. Przy zakupie opon używanych zwykle pojawia się kilka problemów. Po pierwsze, jak znaleźć cztery takie same opony w przyzwoitym stanie? Po drugie, skąd wiadomo, czy zakupione opony nie pochodzą z auta powypadkowego? Po trzecie, iluletnie gumy nadają się jeszcze do bezpiecznej eksploatacji?

Źródło: motofocus.pl
Źródło: motofocus.pl

Odpowiedź na pierwsze pytanie uzyskacie, przeglądając oferty na internetowych portalach aukcyjnych. Jeżeli chodzi o pytanie drugie, to zapewne zastanawiacie się, czy w ogóle warto szukać na nie odpowiedzi. Wielu kierowcom wydaje się, że opony pochodzące z powypadkowego auta są w pełni wartościowe. Nic bardziej mylnego. Podczas wypadku i dużych impulsów sił działających na koła często ulega zniszczeniu wewnętrzna struktura opony wykonana ze stalowego lub tekstylnego kordu. Niestety, tego typu uszkodzenie jest dość trudne do zweryfikowania. Jeśli ktoś zamontuje takie opony, musi liczyć się z poważnym zewnętrznym uszkodzeniem ścianek, a nawet eksplozją w najmniej spodziewanym momencie.

Biorąc pod uwagę wiek opon, powinniśmy decydować się na ogumienie nie starsze niż 6 lat. Jeśli jednak chcecie nieco dłużej cieszyć się eksploatacją opon, wówczas z oczywistych względów odradzam też zakup gum 5- lub 4-letnich.

Obraz

Dobra opona nie może też mieć żadnych uszkodzeń na ściankach i wszelkiego rodzaju wybrzuszeń - takich defektów po prostu nie da się naprawić. Nie musowo natomiast obawiać się ogumienia, w którym w miejscu bieżnika wbił się gwóźdź i zostało załatane. Jeżeli naprawa została wykonana w solidnym zakładzie wulkanizacyjnym, to taka opona nie powinna sprawiać większych problemów. Na co jeszcze zwrócić uwagę przy zakupie używanych opon? Przede wszystkim na kondycję bieżnika.

Obraz

Co ważne, musi on być równomierny. Różnego rodzaju wyząbkowania lub przetarcia świadczą o niewłaściwej eksploatacji opon i całkowicie je dyskwalifikują. Ponadto wysokość bieżnika nie może być płytsza niż 5 mm. Co prawda Kodeks Drogowy dopuszcza jazdę na 1,6 mm bieżniku, ale tak zużyte ogumienie nie zapewnia już właściwej przyczepności na drodze, a także znacząco obniża bezpieczeństwo podczas opadów deszczu czy śniegu.

Warto również pamiętać, żeby właściwie dobrać opony do felg auta. Oglądając gumy, trzeba zwrócić uwagę na dokładny rozmiar opony, rok jej produkcji, a także indeks prędkości. Jeśli nie wiecie, jak to zrobić, dokładne informacje na ten temat znajdziecie tutaj.

Zobacz także:

Źródło: Motofakty

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (30)