Jak często należy wymieniać filtr paliwa i czy można to zrobić samemu? [poradnik]

Filtr paliwa

Filtr paliwa

Niektórzy użytkownicy aut szukają różnego rodzaju oszczędności podczas eksploatacji. Są jednak takie elementy, na których nie warto oszczędzać. Jednym z nich jest bardzo ważny dla trwałości układu wtryskowego filtr paliwa.

Jeżeli pod maską samochodu pracuje nowoczesny silnik wysokoprężny z listwą wtryskową Common Rail lub motor benzynowy wyposażony we wtrysk bezpośredni, to odłożenie w czasie wymiany filtra paliwa może skończyć się uszkodzeniem wtryskiwaczy i zapowietrzeniem układu paliwowego. Wiąże się to z ogromnymi kosztami naprawy. Jak często powinniśmy dokonywać wymiany tej części eksploatacyjnej?

Oczywiście podstawowym wyznacznikiem częstotliwości dokonywania takiego zabiegu są wskazania producenta, które znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu. Najczęściej zaleca się wymianę filtra paliwa po pokonaniu od 30 000 do nawet 120 000 km w niektórych autach japońskich. Jeśli jednak dystans, który przejeżdżamy w ciągu roku, to około 10 000 km, wówczas warto wymieniać filtr paliwa cyklicznie co roku.

Warto również pamiętać, że w przypadku silników diesla takiej wymiany powinno się dokonywać przed każdą zimą, ponieważ jest to okres, kiedy w filtrze paliwa odkłada się najwięcej wody, ciężkich frakcji oleju, a także parafiny. Przejechanie kolejnej zimy na tak zanieczyszczonym filtrze może zakończyć się koniecznością kosztownej naprawy osprzętu silnika. Zatem już wiemy, że nie powinniśmy się oszczędzać na wymianie tego elementu i odkładać tej czynności w czasie. Czy można zaoszczędzić, dokonując takiego zabiegu na własną rękę?

Oczywiście, że tak, ale pod warunkiem, że filtr paliwa znajduje się w widocznym i dobrze dostępnym miejscu. Jak on wygląda i jak go znaleźć? W nowszych autach jest to najczęściej metalowa puszka, do której dochodzą przewody paliwowe. Czasem wymieniamy ją w całości, a w niektórych autach wyłącznie jej wkład. Filtr paliwa najczęściej zlokalizowany jest w okolicy kielichów kolumn MacPhersona lub ściany grodziowej komory silnika, jednak w niektórych pojazdach starszego typu może on znajdować się pod spodem auta w okolicach zbiornika paliwa lub wzdłuż przewodów paliwowych.

W takiej sytuacji do wymiany będziemy potrzebowali podnośnika albo kanału. Jeśli już znajdziemy filtr paliwa, czynności, które musimy wykonać, aby go wymienić, są bardzo proste. Wystarczy zacisnąć gumowe zakończenia przewodów i zdjąć z nich opaski, a następnie wyciągnąć stary filtr, włożyć nowy, uważając na kierunek przepływu, i odpowiednio zamocować przewody dokładnie tak, jak były zamontowane w filtrze wymontowanym.

Jeżeli filtr znajduje się w zbiorniku, wówczas samodzielna jego wymiana może być niemożliwa z powodu braku specjalnych kluczy, których nie opłaca się kupować wyłącznie do jednorazowego dokonania takiej czynności.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Co zrobić, kiedy już zainstalujemy nowy filtr? W przypadku auta z silnikiem benzynowym z wtryskiem paliwa przed uruchomieniem jednostki napędowej musimy kilkakrotnie przekręcić kluczyk w stacyjce w pozycję zapłonu po to, aby pompa paliwa napełniła układ benzyną pod odpowiednim ciśnieniem.

A jak jest z dieslami? W samochodach starszego typu znajduje się pompka, którą należy odpowietrzyć układ paliwowy. Pompka to gumowe zgrubienie na przewodach lub przycisk w obudowie filtra, którą należy przyciskać do momentu napełnienia całego układu. Skąd będziemy wiedzieli, że układ jest napełniony olejem napędowym? Wystarczy sprawdzić, czy auto odpali.

Nowoczesne motory wysokoprężne nie potrzebują pompki — są skonstruowane tak, że same się odpowietrzają. Wystarczy tylko przytrzymać kluczyk w stacyjce w pozycji III, kręcąc rozrusznikiem do momentu uruchomienia jednostki napędowej.

Zobacz także:

Jak zadbać o przewody hamulcowe w naszym aucie?

Dlaczego nie można jeździć w lecie na zimowych oponach? [poradnik]

Najczęściej spotykane przyczyny wycieków oleju [poradnik]

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik]

Kilka słów na temat holowania [poradnik]

Co może być przyczyną problemów z rozruchem silnika? [poradnik]

Jak pozbyć się korozji na aucie? [poradnik]

Źródło: Motofakty

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo!

Popularne w tym tygodniu:

Wyjątkowe BMW M1 Procar zostało przywrócone do fabrycznego stanu Alfa Romeo Giulia w dwóch nowych wersjach zadebiutuje w Paryżu Robert Kubica wraca do wyścigów Maybach S600 Pullman debiutuje w opancerzonym wydaniu Ursus prezentuje swoją elektryczną ciężarówkę Matt LeBlanc zostaje w Top Gear Bentley Bentayga oficjalnie debiutuje z silnikiem diesla Trzecie i czwarte miejsce dla Kubicy w Renault Sport Trophy Citroën C3 WRC (2016) - koncepcyjna rajdówka zadebiutuje w Paryżu Elektryczny Volkswagen równie rewolucyjny jak Garbus [aktualizacja] Kajetanowicz i Chuchała rajdowymi mistrzami Europy! GTC4Lusso T - pierwsze, czteromiejscowe Ferrari z doładowanym V8