Fiat Grande Punto [awarie i problemy]

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Samochody segmentu B wcale nie muszą być nudne co udowodnił Fiat swoim modelem Grande Punto. To bez wątpienia jedno z najciekawszych aut tej klasy, które raz na zawsze zerwało z wizerunkiem nieciekawej blaszanej puszki dla kapeluszników.

Fiat Grande Punto zadebiutował w 2005 roku we Frankfurcie, rok po premierze do oferty dołączyła wersja 5-drzwiowa. Na niektórych rynkach dostępna była też odmiana Cabrio. W 2007 roku do salonów trafiły usportowione warianty Abarth oraz Abarth EsseEsse. Rok później w aucie przeprojektowano kokpit, a pod maską zagościły nowe silniki. W 2009 roku u dealerów pojawiło się Punto Evo, jednak Fiat nie zdecydował się na wycofanie z produkcji modelu Grande Punto i obecnie można kupić obydwa te auta. Pod maską Grande Punto znajdziemy kilka motorów benzynowych i jeden zasilany gazem CNG:

R4 1,2 (65 KM)
R4 1,4 CNG (70 KM)
R4 1,4 (77 KM)
R4 16V 1,4 (95 KM)
R4 16V 1,4 T-Jet (120, 155 — 180 KM)

W palecie silnikowej nie zabrakło także diesli z rodziny Multi-Jet:

R4 16V 1,3 (75- 90 KM)
R4 16V 1,6 (120 KM)
R4 16V 1,9 (120- 130 KM)

W Fiacie Grande Punto napęd przekazywany jest na przednie koła przy pomocy 5- lub 6-biegowej skrzyni ręcznej bądź 5-stopniowego automatu. Które silniki warto polecić? Pewnie Was to nieco zadziwi, ale spośród motorów benzynowych każdy z nich jest godny uwagi z wyjątkiem 77-konnej jednostki o pojemności 1,4 litra gdzie dochodzi do uszkodzenia czujnika faz rozrządu. Jeżeli zdecydujemy się na 95-konny silnik to warto regularnie kontrolować poziom oleju, 16-zaworowy motor 1,4 potrafi czasem spalić jego większe ilości.

Zobacz również: Fiat Panda 4x4 Cross (2015) - napęd i ELD - test Autokult.pl

Zwolennikom diesli polecamy przede wszystkim odmianę o pojemności 1,9 litra, która zapewnia dobrą dynamikę i jest nieco tańsza w utrzymaniu niż wariant 1,6 wyposażony w filtr cząstek stałych DPF. Warto również dodać, że zarówno jednostka wysokoprężna 1,4 jak i 1,6 (oprócz kłopotów z filtrem DPF) nie powinny sprawiać większych problemów. W niektórych egzemplarzach dochodzi do awarii układu wspomagania Dual Drive.

Najsłabszym punktem Fiata jest jednak zawieszenie, w którym bardzo szybko wybijają się łączniki stabilizatora oraz górne łożyska kolumn McPhersona, nietrwałe są również amortyzatory. Użytkownicy Grande Punto skarżą się na niechlujne spasowanie tylnych drzwi, które ocierają o wewnętrzną część tylnego nadkola wycierając lakier. W aucie nie brakuje też innych niedoróbek: we wnętrzu z przycisków schodzi lakier, tylne lampy parują, spryskiwacze przedniej szyby pryskają pod wycieraczki, zacinają się klamki tylnych drzwi, a niemal każde zarysowanie lakieru kończy się także jego odpryśnięciem.

W niektórych autach dochodzi do uszkodzenia uszczelki tylnej szyby, w konsekwencji do środka wlewa się woda. Nieszczelne są również nadkola przednich kół, co powoduje przedostawanie się do komory silnika piachu i błota. W autach z początku produkcji podczas skręcania z kolumny kierowniczej dochodziły głośne stuki, przyczyną takiego stanu rzeczy był wadliwy wał kierowniczy.

Na szczęście producent zachował się odpowiedzialnie i ogłosił akcję serwisową. Głośny hałas podczas hamowania na nierozgrzanych hamulcach to oznaka przerdzewiałych bębnów hamulcowych, zwykle pomaga ich przeczyszczenie jednak niekiedy konieczna jest wymiana.

Podsumowując, Fiat Grande Punto to ciekawa propozycja dla osób szukających nietuzinkowego miejskiego auta z duszą za niewielką cenę. Większość usterek jakie spotkamy w tym modelu to drobnostki jednak ich natężenie bywa czasem uciążliwe. Mocną stroną Grande Punto są trwałe jednostki napędowe, tanie części eksploatacyjne i ciekawy design. Ceny najtańszych używanych egzemplarzy zaczynają się od około 20 000 zł.

Zobacz także:

Ford Fiesta MK6 [awarie i problemy]

Opel Corsa D [awarie i problemy]

Mercedes klasy A W168 [awarie i problemy]

Fiat Panda II [awarie i problemy]

Awarie i problemy: Fiat Stilo

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CDTi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Dobre samochody używane z benzynowym silnikiem turbo