Wyścigowe podsumowanie czerwca (2011)

Wyścigowe podsumowanie czerwca (2011)

Wyścigowe podsumowanie czerwca (2011)
Olgierd Lachowski
03.07.2011 14:00, aktualizacja: 18.04.2023 11:30

Czerwiec to kolejny miesiąc zmagań na wyścigowych torach. W tym miesiącu kierowcy serii FIA WTCC i DTM walczyli na dwóch torach, natomiast zawodnicy serii FIA GT1 spotkali się na torze Silverstone. Czerwiec to też czas rozgrywania maratonu w Le Mans. Po raz pierwszy w podsumowaniu wyniki japońskiej serii Super GT. Kto jest wygrany, a kto przegrany w tym miesiącu, dowiecie się czytając podsumowanie czerwca.

Formuła 1

Wyścigi Formuły 1 szeroko relacjonuje Bartosz Pokrzywiński, zatem odsyłam do jego artykułów o GP Kanady i GP Europy.

FIA WTCC

Wyścig 1

Obraz

Zawodnicy startujący w serii WTCC w czerwcu pojawili się najpierw na węgierskim Hungaroringu. Kwalifikacje wygrał Alain Menu, przerywając tym samym dominację Roberta Huffa, który zajął dopiero 12. miejsce na starcie.

Przed kwalifikacjami w kilku Seatach pojawiły się nowe silniki. Są to jednostki benzynowe o objętości skokowej 1,6 l z turbodoładowaniem. Testujący je zawodnicy byli bardzo zadowoleni z motorów i podkreślali, że silniki są sporo lżejsze od 2-litrowych diesli, co gwarantuje mniejsze obciążenie przedniej osi, a w efekcie mniejsze zużycie przednich opon i lepsze prowadzenie wozów.

Obraz

W kwalifikacjach nie było już tak kolorowo. Najszybszy León z benzyniakiem zajął dopiero 13. pole startowe.

W wyścigu świetnym startem popisał się Alain Menu. Za tym kierowcą doszło do kontaktu ulubieńca miejscowej publiczności Norberta Michelisza i Hiszpana Javiera Villi. Na szczęście obyło się bez strat w sprzęcie. Straty w postaci kilku pozycji za to poniósł Yvan Muller, który został uderzony przez Toma Coronela.

Obraz

Pecha miał też Robert Dahlgren, który został wypchnięty przez Alakseia Dudukalo na pobocze i musiał udać się do boksów na naprawę, by móc wystartować w następnym wyścigu.

W dalszej części zmagań kierowcy stoczyli zaciętą walkę o 3. miejsce. Przez sporą część czasu pozycję tę okupował Gabriele Tarquini, ale w końcowym rozrachunku przegrał po zaciętej walce z Villą. Co gorsza po starciu z Hiszpanem Włoch oddał 4. pozycję Mullerowi i Huffowi.

Obraz

Przed Villą linię mety minął Michelisz, a pierwsze miejsce zajął Alain Menu. Ci dwaj kierowcy wypracowali sobie sporą przewagę nad resztą stawki.

FIA WTCC - Hungaroring, Węgry (Wyniki - wyścig 1)
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Alain MenuChevrolet Cruze 1.6T25
2.Norbert MicheliszBMW 320 TC18
3.Javier VillaBMW 320 TC15
4.Robert HuffChevrolet Cruze 1.6T12
5.Yvan MullerChevrolet Cruze 1.6T10
6.Gabriele TarquiniSeat León 2.0 TDI8
7.Tiago MonteiroSeat León 2.0 TDI6
8.Fredy BarthSeat León 1.6T4
9.Kristian PoulsenBMW 320 TC2
10.Pepe OriolaSeat León 1.6T1
11.Yukinori TaniguchiChevrolet Cruze 1.6T
12.Darryl O'YoungChevrolet Cruze 1.6T
13.Michel NykjærSeat León 1.6T
14.Mehdi BennaniBMW 320 TC
15.Franz EngstlerBMW 320 TC
16.Aleksei DudukaloSeat León 2.0 TDI
17.Fabio FabianiBMW 320si
18.Tom CoronelBMW 320 TC
19.Robert DahlgrenVolvo C30Nie sklas.

Wyścig 2

Obraz

W drugim wyścigu świetny start zanotował Kristian Poulsen w BMW, który wysforował się na pierwszą pozycję. Nie cieszył się jednak nią długo, bo na dohamowaniu już na pierwszym zakręcie został wyeliminowany z walki przez Norberta Michelisza.

Obraz

W związku z odpadnięciem Duńczyka pierwsze miejsce objął Tom Coronel, za którym podróżowali Menu i Tarquini. Gdy zaczął kropić deszcz Włoch zaatakował z sukcesem obu zawodników. Chwilę później zaczęło mocno padać i sędziowie musieli przerwać wyścig na około 20 minut.

Po wznowieniu zmagań na pierwszym miejscu znowu znalazł się Tarquini, a za nim emocjonującą walkę podjęli Dahlgren, Oriola i Monteiro. Szwed wykorzystał błąd Monteiro i zajął jego miejsce, ale niedługo potem doprowadził do kolizji z Oriolą (który odpadł), za co został ukarany przejazdem przez boksy.

Odpadł też Menu, który uderzył w bandę.

W dalszej części wyścigu zarówno Huff, jak i Muller uporali się z Tarquinim, który ostatecznie musiał zadowolić się trzecim miejscem. Jako pierwszy linię mety przekroczył Yvan Muller, a za nim wjechał Robert Huff.

FIA WTCC - Hungaroring, Węgry (Wyniki - wyścig 2)
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Yvan MullerChevrolet Cruze 1.6T25
2.Robert HuffChevrolet Cruze 1.6T18
3.Gabriele TarquiniSeat León 2.0 TDI15
4.Tom CoronelBMW 320 TC12
5.Tiago MonteiroSeat León 2.0 TDI10
6.Franz EngstlerBMW 320 TC8
7.Javier VillaBMW 320 TC6
8.Darryl O'YoungChevrolet Cruze 1.6T4
9.Robert DahlgrenVolvo C302
10.Frady BarthSeat León 1.6T1
11.Yukinori TaniguchiChevrolet Cruze 1.6T
12.Aleksei DudukaloSeat León 2.0 TDI
13.Michel NykjærSeat León 1.6T
14.Mehdi BennaniBMW 320 TC
15.Norbert MicheliszBMW 320 TC
16.Fabio FabianiBMW 320siNie ukoń.
17.Alain MenuChevrolet Cruze 1.6TNie ukoń.
18.Pepe OriolaSeat León 1.6TNie ukoń.
19.Kristian PoulsenBMW 320 TCNie ukoń.

Brno

Wyścig 1

Obraz

W kwalifikacjach do wyścigu w Czechach Yvan Muller nie miał sobie równych. Co więcej, Francuz ustanowił nowy rekord toru poprawiając wynik Alexa Zanardiego. Na drugim miejscu znalazł się Huff, trzeci był Coronel, a drugą linię uzupełnił Menu.

Norbert Michelisz został cofnięty na koniec stawki za to, że jego auto było za lekkie… o 12 kg!

Już na pierwszym okrążeniu po starcie Robert Huff skorzystał z błędu Yvan Mullera i wyprzedził Francuza. Z błędu, ale Toma Coronela, skorzystał też Alain Menu wspinając się na trzecie miejsce.

Obraz

Szósty w stawce O’Young był wyraźnie wolniejszy od rywali z tyłu i nieco spowalniał stawkę, ale trzeba przyznać, że dobrze bronił swojej pozycji. Po dłuższej walce dopiero Robertowi Dahlgrenowi udało się pokonać Darryla O’Younga.

Obraz

Słabo poszło kierowcom Seatów – najlepszy wynik auta z benzynowym silnikiem to 12. miejsce. Przez to stracili pozycję w klasyfikacji zespołów na rzecz BMW.

FIA WTCC - Brno, Czechy (Wyniki - wyścig 1)
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Robert HuffChevrolet Cruze 1.6T25
2.Yvan MullerChevrolet Cruze 1.6T18
3.Alain MenuChevrolet Cruze 1.6T15
4.Tom CoronelBMW 320 TC12
5.Kristian PoulsenBMW 320 TC10
6.Robert DahlgrenVolvo C308
7.Darryl O'YoungChevrolet Cruze 1.6T6
8.Norbert MicheliszBMW 320 TC4
9.Javier VillaBMW 320 TC2
10.Michel NykjærSeat León 1.6T1
11.Mehdi BennaniBMW 320 TC
12.Tiago MonteiroSeat León 1.6T
13.Pepe OriolaSeat León 1.6T
14.Aleksei DudukaloSeat León 2.0 TDI
15.Yukinori TaniguchiChevrolet Cruze 1.6T
16.Franz EngstlerBMW 320 TC
17.Urs SondereggerBMW 320 TC
18.Gabriele TarquiniSeat León 1.6TNie sklas.
19.Fredy BarthSeat León 1.6TNie ukoń.

Wyścig 2

Obraz

Tuż po starcie do drugiego wyścigu prowadzenie objął Tom Coronel. Za nim byli: Nykjær, Tarquini, Menu i Muller. Ten ostatni wyprzedził Menu, który z kolei poradził sobie z Tarquinim i wyszedł na trzecie miejsce, po czym zabrał się za ataki na Nykjæra. Chwilę później Muller wyprzedził zarówno Duńczyka jak i Coronela i objął pierwsze miejsce dowożąc je do mety.

Za to spore problemy miał Coronel, który już do końca wyścigu był nękany przez Alaina Menu. Kierowcy stoczyli ciekawą walkę, z której obronną ręką wyszedł Holender.

Obraz

Zażarta walka trwała też o 7. miejsce. Podczas zmagań Michelisz uderzył w Darryla O’Younga kończąc w ten sposób jazdę tego drugiego i otrzymał za to 30 sekund kary.

Za pierwszą trójką (Muller, Coronel, Menu) dojechał Robert Huff. Dzięki wygranej strata Mullera do Huffa zmalała do 25 punktów.

Obraz

Następny wyścig odbędzie się na początku lipca w Portugalii na torze Boavista.

FIA WTCC - Brno, Czechy (Wyniki - wyścig 2)
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Yvan MullerChevrolet Cruze 1.6T25
2.Tom CoronelBMW 320 TC18
3.Alain MenuChevrolet Cruze 1.6T15
4.Robert HuffChevrolet Cruze 1.6T12
5.Michel NykjærSeat León 1.6T10
6.Gabriele TarquiniSeat León 1.6T8
7.Javier VillaBMW 320 TC6
8.Kristian PoulsenBMW 320 TC4
9.Robert DahlgrenVolvo C302
10.Mehdi BennaniBMW 320 TC1
11.Pepe OriolaSeat León 1.6T
12.Tiago MonteiroSeat León 1.6T
13.Aleksei DudukaloSeat León 2.0 TDI
14.Yukinori TaniguchiChevrolet Cruze 1.6T
15.Norbert MicheliszBMW 320 TC
16.Fredy BarthSeat León 1.6T
17.Darryl O'YoungChevrolet Cruze 1.6T
18.Franz EngstlerBMW 320 TC
19.Urs SondereggerBMW 320 TC
FIA WTCC - Klasyfikacja kierowców
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Robert HuffChevrolet Cruze 1.6T187
2.Yavn MullerChevrolet Cruze 1.6T162
3.Alain MenuChevrolet Cruze 1.6T134
4.Gabriele TarquiniSeat León 1.6T83
5.Tom CoronelBMW 320 TC82
6.Tiago MonteiroSeat León 1.6T74
7.Kristian PoulsenBMW 320 TC57
8.Norbert MicheliszBMW 320 TC50
9.Javier VillaBMW 320 TC44
10.Darryl O'YoungChevrolet Cruze 1.6T37
11.Michel NykjærSeat León 1.6T29
12.Carlos BuenoChevrolet Cruze 1.6T25
13.Robert DahlgrenVolvo C3018
14.Franz EngstlerBMW 320 TC16
15.Fredy BarthSeat León 1.6T6
16.Aleksei DudukaloSeat León 2.0 TDI2
17.Pepe OriolaSeat León 1.6T2
17.Mehdi BennaniBMW 320 TC2

DTM

Obraz

Trzecią eliminacją DTM był wyścig w austriackim Spielbergu. Dzień przed zawodami podczas kwalifikacji mocno popadało. W czasie swoich okrążeń pomiarowych Molina i Ekström zaliczyli wypadki. Zmienna pogoda sesji sprawiła, że lider mistrzostw zajął dopiero 12. miejsce. Z kolei Ralf Schumacher zanotował bardzo dobry, trzeci czas.

Z pierwszej linii do wyścigu miały ruszyć dwa Audi A4 DTM z Tomczykiem (Pole Position) i Jarvisem za kierownicami. Jak zawsze słabo wypadł Coulthard i gdyby nie wypadek Hiszpana i Szweda byłby 16.

Zaraz po starcie na pierwszym zakręcie pirueta wykręcił 4. w kolejności Mortara. Kosztowało go to spadek na szary koniec stawki.

Obraz

Po pierwszym okrążeniu Bruno Spengler przesunął się na 8. miejsce, zaś Martin Tomczyk wypracował sobie sporą przewagę nad pozostałymi kierowcami. Na torze wiele się nie działo aż do pierwszego zjazdu.

Pierwszym kierowcą odwiedzającym boksy był Oliver Jarvis. Brytyjczyk stał tam jednak bardzo długo, bo aż 5,20 s (średni wynik to 3,70 s – z tankowaniem). Podobnie jak Jarvis, na 13. okrążeniu pierwszy i ostatni pit stop odbył Ekström. Któryś z mechaników Szweda źle przykręcił koło i zaraz po ruszeniu z miejsca skończył się wyścig dla zawodnika w Audi.

Na długim postoju Jarvisa skorzystał Schumacher, który przesunął się na drugie miejsce. W międzyczasie na torze problemy z samochodem miał Mike Rockenfeller.

Obraz

Tymczasem Bruno Spengler z pierwszym zjazdem ociągał się aż do 21. okrążenia. Była to dobra taktyka, bo po wyjeździe Kanadyjczyk awansował z 8. na 4. pozycję.

Chwilę później Jamie Green w Mercedesie dojechał do Rockenfellera i zaczął walczyć z nim o wyższą pozycję.

Na 22. okrążeniu zaczęła się seria drugich zjazdów do boksów. Jadąca do tej pory za Davidem Coulthardem Susie Stoddart właśnie dzięki drugiemu pit stopowi wyprzedziła Szkota.

Ostatecznie wyścig wygrał niezagrożony ani przez chwilę Martin Tomczyk w Audi, drugi był Ralf Schumacher (najszybszy z kierowców Mercedesa), trzeci Oliver Jarvis, a czwarty Bruno Spengler.

Obraz

Dzięki wygranej Tomczyk zbliżył się w punktacji do Spenglera.

DTM - Spielberg, Austria (Wyniki)
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Martin TomczykAudi A4 DTM10
2.Ralf SchumacherMercedes-Benz C DTM8
3.Oliver JarvisAudi A4 DTM6
4.Bruno SpenglerMercedes-Benz C DTM5
5.Mike RockenfellerAudi A4 DTM4
6.Jamie GreenMercedes-Benz C DTM3
7.Timo ScheiderAudi A4 DTM2
8.Gary PaffettMercedes-Benz C DTM1
9.David CoulthardMercedes-Benz C DTM
10.Renger van der ZandeMercedes-Benz C DTM
11.Miguel MolinaAudi A4 DTM
12.Filipe AlbuquerqueAudi A4 DTM
13.Susie StoddartMercedes-Benz C DTM
14.Maro EngelMercedes-Benz C DTM
15.Christian VietorisMercedes-Benz C DTM
16.Edoardo MortaraAudi A4 DTM
17.Rachel FreyAudi A4 DTM
18.Mattias EkströmAudi A4 DTMNie ukoń.

Lausitzring

Obraz

Jeśli chodzi o kwalifikacje, to można powiedzieć, że w Lausitz wszystko wróciło do normy, czyli wygrał je Spengler. Drugi był Jamie Green, a trzeci Ekström. Bardzo słabo poszło Ralfowi Schumacherowi, który uzyskał czas lepszy tylko od Rachel Frey. Było to związane prawdopodobnie z problemami technicznymi z autem.

Mike’a Rockenfellera, który miał wypadek podczas 24 Heures du Mans, zastąpił Tom Kristensen, który już kiedyś w DTM się ścigał. Mimo że Rockenfeller zapewniał, że czuje się dobrze, szef Audi Wolfgang Ullrich nie wyraził zgody na jego start w tym wyścigu. Kristensen w eliminacjach był 7.

Obraz

Do startu w wyścigu nie przystąpiła Susie Stoddart, choć w kwalifikacjach była szybsza od Coultharda.

Tuż po starcie zawodów Kristensen spadł o jedno miejsce (ale udało mu się je odzyskać), zaś ruszający z czwartego pola Tomczyk wyprzedził Ekströma, a okrążenie później objechał też Greena.

Po 9 okrążeniach między pierwszą szóstką a siódmym Kristensenem zrobiła się spora luka.

Obraz

Kółko dalej Schumacher i Coulthard poradzili sobie z Eduardo Mortarą, którego Audi miało problemy techniczne. Niewiele później Mortara i Vietoris stoczyli pasjonującą walkę o 10. pozycję. Lepszy był ten drugi.

Na 13. rundzie w boksach pokazał się jako pierwszy Gary Paffet. Okrążenie później zjechał Spengler. Jadący na drugiej wtedy pozycji Tomczyk wytrzymał jeszcze dwa kółka notując przy tym świetne czasy.

Z pit stopu Niemiec w Audi wyjechał jako pierwszy tuż przed Mercedesem Kanadyjczyka. Tomczyk szybko uzyskał przewagę – widać było, że jest najlepiej dysponowanym kierowcą tego dnia.

Tak jak w kwalifikacjach, tak teraz znowu pojawiły się problemy w bolidzie Schumachera. Kierowca jechał wolno, a po zjeździe do boksów wyjechał dopiero 16.

Obraz

Większość zawodników drugi zjazd do boksów odnotowała między 31 a 33 okrążeniem.

Z powodu problemów ze swoim Audi z jazdy musiał zrezygnować Mortara. Było to na 35. okrążeniu.

Na okrążeniu 37. jako ostatni z całej stawki u swoich mechaników pojawił się Timo Scheider w Audi. Było to bardzo dobre posunięcie, bo Niemiec wyjechał na tor przed Spenglerem.

10 okrążeń przed linią mety posłuszeństwa odmówiło Audi Miguela Moliny. Powodem kłopotów było niesprawne sprzęgło.

Obraz

Martin Tomczyk po raz drugi z rzędu wygrał w tym sezonie wyścig, co pozwoliło mu wyjść na pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej. Drugi jest zwycięzca pierwszych dwóch rund – Bruno Spengler. Trzeci w stawce Timo Scheider ma już 10-punktową stratę do Spenglera.

DTM - Lausitzring, Niemcy (Wyniki)
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Martin TomczykAudi A4 DTM10
2.Timo ScheiderAudi A4 DTM8
3.Bruno SpenglerMercedes-Benz C DTM6
4.Gary PaffettMercedes-Benz C DTM5
5.Oliver JarvisAudi A4 DTM4
6.Jamie GreenMercedes-Benz C DTM3
7.Tom KristensenAudi A4 DTM2
8.Filipe AlbuquerqueAudi A4 DTM1
9.Christian VietorisMercedes-Benz C DTM
10.Maro EngelMercedes-Benz C DTM
11.Mattias EkströmAudi A4 DTM
12.Ralf SchumacherMercedes-Benz C DTM
13.David CoulthardMercedes-Benz C DTM
14.Renger van der ZandeMercedes-Benz C DTM
15.Rachel FreyAudi A4 DTM
16.Miguel MolinaAudi A4 DTMNie ukoń.
17.Eduardo MortaraAudi A4 DTMNie sklas.
DTM - Klasyfikacja kierowców
Poz.KierowcaZespółPunkty
1.Martin TomczykAudi Sport Team Phoenix30
2.Bruno SpenglerMercedes-Benz Bank AMG29
3.Timo ScheiderAudi Sport Team Abt19
4.Mike RockenfellerAudi Sport Team Abt Sportsline14
5.Ralf SchumacherSalzgitter AMG Mercedes14
6.Jamie GreenAMG Mercedes13
7.Oliver JarvisAudi Sport Team Abt10
8.Mattias EkströmAudi Sport Team Abt Sportsline9
9.Gary PaffettThomas Sabo AMG Mercedes9
10.Eduardo MortaraAudi Sport Team Rosberg3
11.Maro EngelGQ AMG Mercedes3
12.Tom KristensenAudi Sport Team Abt Sportsline2
13.Filpie AlbuquerqueAudi Sport Team Rosberg1

FIA GT1 World Championship

Sobota

Obraz

W jedynym czerwcowym wyścigu serii GT1 na torze Silverstone stawka startujących aut uszczupliła się do 16 sztuk. Powodem tego było nieprzystąpienie do walki zespołu Swiss Racing Team wystawiającego Lamborghini Murciélago 670 R-SV.

Kwalifikacje wygrał duet Hezemans/Zuber z czerwonej Corvette z numerem 11. Obok niego ustawił się Nissan GT-R GT1 #23 ekipy JRM Racing, a z tyłu dwa Astony Martiny DB9 GT1 ekipy Young Driver (#7 na trzecim polu, a #8 na czwartym polu startowym). Bardzo słabo poszło drużynie Belgian Racing dosiadającej Matech-Fordów GT1, która zajęła dwa ostatnie miejsca.

Atomowym startem popisał się Lucas Luhr, który na pierwszej zmianie zasiadł za sterami GT-R-a #23. Wyprzedził on Zubera w Corvette. Zresztą Zubera objechał też Müller w DB9 GT1 #7.

Obraz

Rzecz jasna start w GT1 nigdy nie jest spokojny. Już na pierwszym łuku Piccione wykręcił pirueta, a kilka łuków dalej doszło do zderzenia Turnera w Astonie #8 z Dumbreckiem (Nissan #22), w wyniku czego tył Astona został całkiem urwany i zespół Young Driver został z jednym sprawnym autem na torze.

Po ciekawym starcie na torze nieco się uspokoiło. Pierwsza trójka oddaliła się od reszty stawki. Tymczasem po jednym z kontaktów z innym wozem Ford GT z numerem 40 jechał z otwartymi prawymi drzwiami.

Tuż przed otwarciem boksów (od 25. do 35. minuty wyścigu) do pit stopu zjechał Piccini w Astonie zespołu Hexis. Przyczyną były problemy z prawym kołem, ale opona była cała. Za nieregulaminową zmianę kół kierowca otrzymał 10-sekundową karę stop & go.

Chwilę później pirueta na dohamowaniu do jednego z zakrętów wykręcił Zuber.

Obraz

Pierwszymi „gośćmi” w boksach po ich otworzeniu byli kierowcy Astona #7 (drugi na torze) i Corvette #11 (trzeci). Po raz kolejny mechanicy bolidu brytyjskiej marki potwierdzili, że najszybciej radzą sobie z obsługą wozu i zmianą kierowców.

Właśnie przez szybki pit stop Astona DB9 #7 swoją pierwszą pozycję stracił duet Luhr/Krumm, który zjechał na zmianę nieco później. Po wyjeździe Nissan Krumma miał 5,50 s straty do Astona Martina Thomasa Enge.

Mimo że Krumm był na swojej zmianie cały czas najszybszym kierowcą na torze, udało mu się zniwelować przewagę Enge do niecałych 3 sekund, ale nie wyprzedził Czecha. Hezemans w Corvette #11 cały czas tracił do prowadzącej dwójki.

Obraz

W drugiej części wyścigu pasjonującą walkę stoczyli Pastorelli (Lambo #37) z Enjalbertem w Corvette #47. Długi czas kierowca amerykańskiego auta naciskał Lamborghini, ale ostatecznie zrezygnował i do mety dotarł 9. ze sporą stratą.

FIA GT1 - Silverstone, Wielka Brytania (Wyniki - wyścig kwalifikacyjny)
Poz.KierowcySamochódZespółPunkty
1.Enge/MüllerAston Martin DB9 GT1Young Driver AMR8
2.Krumm/LuhrNissan GT-R GT1JR Motorsport6
3.Hezemans/ZuberChevrolet Corvette Z06 GT1Exim Bank Team China4
4.Hughes/BernoldiNissan GT-R GT1Sumo Power GT3
5.Dusseldorp/PiccioneAston Martin DB9 GT1Hexis AMR2
6.Pastorelli/SchwagerLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Incl.com Münnich Motorsport1
7.Ickx/NygaardMatech-Ford GT1Belgian Racing
8.Leclerc/PalttalaMatech-Ford GT1Belgian Racing
9.Enjalbert/RossiChevrolet Corvette Z06 GT1DKR Engineering
10.Hohenadel/PicciniAston Martin DB9 GT1Hexis AMR
11.Leinders/HennericiMatech-Ford GT1Marc VDS Racing Team
12.Makowiecki/MartinMatech-Ford GT1Marc VDS Racing Team
13.Basseng/WinkelhockLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Incl.com Münnich Motorsport
14.Campbell-Walter/BrabhamNissan GT-R GT1Sumo Power GT
15.Mücke/TurnerAston Martin DB9 GT1Young Driver AMR
16.Westbrook/DumbreckNissan GT-R GT1JR MotorsportNie sklas.

Niedziela

Obraz

Przed wyścigiem sędziowie zdecydowali, że David Brabham (Nissan) w następnej eliminacji zostanie przesunięty o 5 miejsc do tyłu. Jest to kara za spowodowanie kolizji w sobotę.

Przed startem do wyścigu zapowiadało się na deszcz, ale ostatecznie przez całe zawody spadło tylko kilka kropel. Sam start był w miarę spokojny (nie licząc pirueta Forda numer 10 na pierwszym okrążeniu).

Pierwszych pięć bolidów z Enge w DB9 GT1 szybko odjechało reszcie stawki. Na 6. miejscu był Pastorelli w Lambo zespołu All-Incl.com, który wyraźnie zwalniał resztę stawki. Ponieważ ten kierowca był dosyć wolny, za jego plecami toczyła się walka o to, kto będzie mógł spróbować wyprzedzić Lamborghini.

Obraz

W pewnym momencie jakieś kłopoty miał Hohenadel w DB9 GT1 (Hexis) i oddał aż cztery miejsca. Wreszcie z Pastorellim uporał się jego kolega z zespołu Basseng, który zaczął gonić resztę stawki.

Na 37 minut przed końcem prowadzący Nissana #22 Westbrook potrącił na jednym z zakrętów Astona kierowanego przez Stefana Mücke. DB9 zrobił pirueta, a w Nissanie JRM pękła opona. Niemcowi puściły nerwy i gdy dogonił człapiącego Nissana, uderzył z pełnym impetem w Westbrooka, eliminując obu zawodników z gry.

Ten wypadek spowodował pojawienie się samochodu bezpieczeństwa. Zanim jeszcze otworzono boks, pojawiła się w nich Vanina Ickx na zmianę koła. Dostała za to 17-sekundową karę stop & go.

Obraz

Po otworzeniu pit stopów wszyscy kierowcy jak jeden mąż zjechali do swoich mechaników. W boksach najwięcej stracili zawodnicy Lamborghini, którzy na tor wyjechali dopiero na 12. i 13. pozycji.

W Nissanie #23 miejsce Krumma zajął Luhr i zrewanżował się Alexowi Müllerowi za sobotni wyścig, wyjeżdżając przed nim i obejmując pozycję lidera.

Na 24 minuty przed metą Safety Car zjechał z toru i kierowcy ruszyli do walki. Jeszcze na tym samym okrążeniu doszło do zderzenia między Nissanem zespołu Sumo prowadzonym przez Bernoldiego, Rossiego w Corvette #47, Piccione w Astonie #4 i Martinem w Fordzie numer 41. Na szczęście nikomu nic się nie stało, a i wyjazd wozu bezpieczeństwa był zbędny.

Obraz

Dzięki tej kraksie zyskały oba bolidy All-Incl.com, które awansowały na 5. i 7. pozycję. Dominik Schwager jadący na niższej z tych dwóch pozycji niestety nie ukończył wyścigu, bo w płomieniach stanął silnik napędzający jego Murciélago.

Flagę w białoczarną szachownicę pierwszy ujrzał Luhr w Nissanie, drugi Müller w Astonie Martinie, a trzeci podróżujący spokojnie Hezemans w Corvette numer 47.

Po wyścigu sędziowie ukarali Mücke przesunięciem o 10 pozycji do tyłu w następnym wyścigu oraz zarekomendowali DMSB (Deutscher Motor Sport Bund – odpowiednik Polskiego Związku Motorowego) odebranie Niemcowi wyścigowej licencji w trybie natychmiastowym. Sprawa jest w toku.

Obraz

Szósta eliminacja FIA GT1 World Championship odbędzie się na torze Navarra w Hiszpanii w pierwszy weekend lipca.

FIA GT1 - Silverstone, Wielka Brytania (Wyniki - wyścig mistrzowski)
Poz.KierowcySamochódZespółPunkty
1.Krumm/LuhrNissan GT-R GT1JR Motorsport25
2.Enge/MüllerAston Martin DB9 GT1Young Driver AMR18
3.Hezemans/ZuberChevrolet Corvette Z06 GT1Exim Bank Team China15
4.Dusseldorp/PiccioneAston Martin DB9 GT1Hexis AMR12
5.Basseng/WinkelhockLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Incl.com Münnich Motorsport10
6.Leinders/HennericiMatech-Ford GT1Marc VDS Racing Team8
7.Hughes/BernoldiNissan GT-R GT1Sumo Power GT6
8.Leclerc/PalttalaMatech-Ford GT1Belgian Racing4
9.Ickx/NygaardMatech-Ford GT1Belgian Racing2
10.Pastorelli/SchwagerLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Incl.com Münnich Motorsport1
11.Makowiecki/MartinMatech-Ford GT1Marc VDS Racing TeamNie ukoń.
12.Campbell-Walter/BrabhamNissan GT-R GT1Sumo Power GTNie ukoń.
13.Hohenadel/PicciniAston Martin DB9 GT1Hexis AMRNie ukoń.
14.Enjalbert/RossiChevrolet Corvette Z06 GT1DKR EngineeringNie ukoń.
15.Mücke/TurnerAston Martin DB9 GT1Young Driver AMRNie ukoń.
16.Westbrook/DumbreckNissan GT-R GT1JR MotorsportNie ukoń.
FIA GT1 - Klasyfikacja kierowców
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Krumm/LuhrNissan70
2.Basseng/WinkelhockLamborghini67
3.Hohenadel/PicciniAston Martin61
4.Piccione/DusseldorpAston Martin56
5.Turner/MückeAston Martin56
6.Enge/MüllerAston Martin53
7.HezemansChevrolet46
8.Dumbreck/WestbrookNissan39
9.Pastorelli/SchwagerLamborghini34
10.BernoldiNissan33
11.CatsburgChevrolet31
12.Brabham/Campbell-WalterNissan31
13.Kox/WendlingerLamborghini31
14.MartinMatech-Ford27
15.MakowieckiMatech-Ford26
16.HughesNissan24
17.ZuberChevrolet19
18.Hennerici/LeindersMatech-Ford14
19.ZontaNissan9
20.LeclercMatech-Ford5
21.PalttalaMatech-Ford4
22.Clairay/Ickx/NygaardMatech-Ford2
FIA GT1 - Klasyfikacja zespołów
Poz.ZespółSamochódPunkty
1.Hexis AMRAston Martin125
2.JR MotorsportsNissan116
3.Young Driver AMRAston Martin113
4.All-Inkl.com Münnich MotorsportLamborghini106
5.Sumo Power GTNissan67
6.Marc VDS Racing TeamMatech-Ford50
7.Swiss Racing TeamLambroghini32
8.Belgian RacingMatech-Ford15

ILMC

Po raz pierwszy od wielu lat 24-godzinny maraton pod miejscowością Le Mans był zaliczany do jakiekolwiek serii. Wcześniej 24 Heures du Mans bywało eliminacją w Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych (Grupa C). O samym wyścigu szeroko pisałem wcześniej. Opis można znaleźć TUTAJ.

Dzięki wygranej Audi, niemiecka firma wyszła na prowadzenie wśród zespołów w kategorii LMP1, ale jeśli chodzi o producentów, to Peugeot ma nadal znaczną przewagę.

24H Le Mans 2011 gallery fot.30
24H Le Mans 2011 gallery fot.30

Następny wyścig odbędzie się już 3 lipca na włoskim torze Imola.

ILMC - Klasyfikacja producentów (klasa LMP1)
Poz.ProducentPunkty
1.Peugeot103
2.Audi69
ILMC - Klasyfikacja producentów (klasa LM GTE)
Poz.ProducentPunkty
1.Chevrolet84
2.Ferrari72
3.BMW72
4.Porsche46
5.Lotus13
6.Aston Martin8

ADAC Zurich 24h Rennen Nürburgring

Już po raz 39. odbył się 24-godzinny wyścig na słynnym torze Nürburgring. Połączona z torem GP Pętla Północna liczyła sobie ponad 25 kilometrów długości. Do startu dopuszczono 250 załóg w kilku klasach.

Faworytami wyścigu było hybrydowe Porsche 911 GT3 RSR, Porsche 911 z tradycyjnym napędem oraz BMW M3 GT, Mercedes-Benz SLS AMG GT3 i Audi R8 LMS (GT3).

Obraz

Ponad 200-tysięczna publiczność przez całą dobę oglądała ciekawe zmagania zakończone triumfem załogi Marc Lieb, Lucas Luhr, Timo Bernhard i Romain Dumas (dwaj ostatni prowadzili Audi R18 TDI podczas 24 Heures du Mans) w Porsche 911 GT3 RSR przygotowanym przez znaną firmę Manthey Racing (zajmuje się też tuningiem). To Porsche na prowadzenie wyszło po 13 godzinach zawodów i nie oddało go już do końca. Za plecami bolidu Mantheya trwała zacięta rywalizacja o drugie miejsce.

Obraz

Przed północą doszło do poważnego wypadku między Mercedesem #24, a BMW Z4 GT3 ekipy Schubert. Uszkodzoną podczas kolizji barierę naprawiano 6 godzin (w tym miejscu bolidy musiały zwalniać).

Zajmujące drugie miejsce BMW M3 #1 cały czas powoli traciło dystans do lidera.

Obraz

Drugie BMW Schuberta odpadło po kraksie z Seatem Leónem. Niemiecki bolid wyleciał w powietrze i roztrzaskał się o barierę ochronną, po czym spadł na dach. Na szczęście kierowcy nic się nie stało.

Obraz

Ostatnie auto (prowadzone przez Coronela) Schubert stracił po awarii układu kierowniczego.

Faworyzowane hybrydowe Porsche zderzyło się z Renault Clio i straciło mnóstwo czasu na naprawę mechanizmu różnicowego, co wyeliminowało je z walki o zwycięstwo.

Obraz

Tymczasem do trzeciego w generalce Mercedesa #32 zaczęło zbliżać się Audi R8, ale gdy mogło wyprzedzić SLS-a, musiało zjechać do boksów.

Koniec końców jednak firma z Ingolstadt zajęła trzecie miejsce, bo Mercedes miał kłopoty techniczne i stał 20 minut w boksach.

Obraz

Jedynym samochodem, który pozostał na okrążeniu lidera było BMW #1 z kierowcami: Müller, Farfus, Alzen, Lamy. Zwycięzca pokonał 156 okrążeń przejeżdżając 3959 km, co jest nowym rekordem dystansu.

Obraz

Hybrydowe Porsche dotarło do mety dopiero dwudzieste ósme ze stratą 17 okrążeń do zwycięzcy.

Super GT

Na życzenie czytelników powiększam opis o serię Super GT (dawniej JGTC) – ale na razie tylko o wyniki.

W wielkim skrócie przypomnę, że Super GT dzieli się na dwie klasy: mocniejszą GT500 i słabszą GT300.

W GT500 startują trzy firmy: Honda z modelem HSV-010 (niedoszła NSX), Nissan z GT-R GT500 i Toyota z Lexusem SC430 GT500. Bolidy klasy GT500 to prototypy wykonane głównie z włókna węglowego i napędzane silnikami V8 o mocy deklarowanej przez producentów wynoszącej powyżej 460 KM.

W aerodynamicznych zasadach konstruowania tych aut panuje dość duża swoboda, toteż są one bardzo szybkie. Przy porównaniu aut klasy GT1 z GT500 okazuje się, że mimo słabszych silników te drugie notują lepsze czasy na torze. Wynika to właśnie z mniejszych obostrzeń regulaminowych dotyczących aerodynamiki.

Wielokrotnie próbowano dostosowywać wozy kategorii GT1 do klasy GT500, ale poza McLarenem BMW F1 LM, żadnemu autu nie udało się odnieść sukcesów w Super GT.

Obraz

W GT300 spotkać można zarówno różnego rodzaju prototypy, jak Shiden Toyota, jak również samochody znane Europejczykom, takie jak: Lambo Gallardo czy Ferrari F430 lub Aston Martin V8 Vantage.

W tym roku zaplanowano 8 eliminacji oraz specjalny event na torze Fuji pod słynnym wulkanem. Organizatorzy postanowili skrócić dystans wszystkich wyścigów. I tak normalne zawody skrócono z 300 do 250 km, wyścig na torze Fuji z 500 do 400 km, a na Suzuce z 1000 do 700 km.

Pierwszą eliminacją miały być zawody na torze Okayama, ale z powodu kataklizmu, jaki nawiedził Japonię, przesunięto termin rozegrania tej eliminacji na 22 maja. Faktycznie więc pierwszym wyścigiem było Fujii GT 1 pierwszego maja.

Poniżej zamieszczam rezultaty poszczególnych wyścigów wraz z klasyfikacjami. Najbliższe zmagania wypadają 30 lipca w Sugo.

Fuji GT 400 km

Zwycięski Motul Autech GT-R GT500 w Fuji
Zwycięski Motul Autech GT-R GT500 w Fuji
Super GT - Fuji GT 400 km (Wyniki - klasa GT500)
Poz.KierowcyZespół i bolidPunkty
1.Motoyama/TreluyerMOTUL AUTECH / Nissan GT-R GT50020
2.Ito/OshimaENEOS SUSTINA / Lexus SC430 GT50015
3.Kataoka/AraWedsSport ADVAN / Lexus SC430 GT50011
4.Lotterer/NakajimaPETRONAS TOM'S / Lexus SC430 GT5008
5.Tachikawa/HirateZENT CERUMO / Lexus SC430 GT5006
6.Ishiura/IguchiDENSO SARD / Lexus SC430 GT5005
7.Yasuda/WirdheimADVAN KONDO / Nissan GT-R GT5004
8.Kaneishi/TsukakoshiKEIHIN / Honda HSV-010 GT3
9.Mutoh/KobayashiARTA / Honda HSV-010 GT2
10.Yanagida/QuintarelliS Road MOLA / Nissan GT-R GT5001
11.Wakisaka/CoutoD'STATION KeePer / Lexus SC430 GT500
12.Izawa/YamamotoRAYBRIG / Honda HSV-010 GT
13.Kogure/DuvalWeider / Honda HSV-010 GT
14.Matsuda/de OliveiraCALSONIC IMPUL / Nissan GT-R GT500
15.Michigami/NakayamaEPSON / Honda HSV-010 GT
Super GT - Fuji GT 400 km (Wyniki - klasa GT300)
Poz.KierowcyZespoł i bolidPunkty
1.Kageyama/FujiiHANKOOK / Porsche 911 GT3 R20
2.Tanaka/HiranakaJIMGAINER DIXCEL DUNLOP / Ferrari 458 GTC15
3.Tsuzuki/TsuchiyaZENT / Porsche 911 GT3 RSR11
4.Saga/IwasakiHASEPRO MA IWASAKI apr / Toyota Corolla Axio8
5.Taniguchi/BambaHATSUNEMIKU GOODSMILE / BMW Z4 GT36
6.Takagi/MatsuuraARTA Garaiya / ARTA Garaiya5
7.Nitta/KunimotoCOROLLA Axio apr GT / Toyota Corolla Axio4
8.Iiri/SekiguchiJLOC / Lamborghini Gallardo RG-33
9.Yamaji/Koizumi/MitsuyamaNetMove TAISAN / Ferrari F360 GTC2
10.Takamori/Kim/GamouHARUHIRACING HANKOOK / Porsche 911 GT3 RSR1
11.Yamagishi/YamauchiPACIFIC NAC IKAMUSUME / Ferrari F430 GT
12.Matsuda/Mineo/YamashitaVerity TAISAN / Porsche 911 GT3 RS
13.Wada/JyonaiR'Qs / Vemac 350R
14.Yogo/OridoRIRE / Lamborghini Gallardo RG-3
15.Choo/YoshidaThunderAsia / Mosler MT900M
16.Orime/ImperatoriSG CHANGI / Lexus IS350
17.Tanaka/OkamuraRUNNUP SPORTS / Chevrolet Corvette
18.Yamano/SasakiR&D SPORT / Subaru Legacy B4

Okayama 250 km

W Okayamie wygrał Nissan ekipy Calsonic Impul.
W Okayamie wygrał Nissan ekipy Calsonic Impul.
Super GT - Okayama 250 km (Wyniki - klasa GT500)
Poz.KierowcyZespół i bolidPunkty
1.Matsuda/de OliveiraCALSONIC IMPUL / Nissan GT-R GT50020
2.Izawa/YamamotoRAYBRIG / Honda HSV-010 GT15
3.Kaneishi/TsukakoshiKEIHIN / Honda HSV-010 GT11
4.Lotterer/NakajimaPETRONAS TOM'S / Lexus SC430 GT5008
5.Motoyama/TreluyerMOTUL AUTECH / Nissan GT-R GT5006
6.Yanagida/QuintarelliS Road MOLA / Nissan GT-R GT5005
7.Kogure/DuvalWeider / Honda HSV-010 GT4
8.Tachikawa/HirateZENT CERUMO / Lexus SC430 GT5003
9.Yasuda/WirdheimADVAN KONDO / Nissan GT-R GT5002
10.Michigami/NakayamaEPSON / Honda HSV-010 GT1
11.Ito/OshimaENEOS SUSTINA / Lexus SC430 GT500
12.Mutoh/KobayashiARTA / Honda HSV-010 GT
13.Ishiura/IguchiDENSO SARD / Lexus SC430 GT500
14.Wakisaka/CoutoD'STATION KeePer / Lexus SC430 GT500
15.Kataoka/AraWedsSport ADVAN / Lexus SC430 GT500
Super GT - Okayama 250 km (Wyniki - klasa GT300)
Poz.KierowcyZespół i bolidPunkty
1.Yoshimoto/Hoshinotriple a speed / Aston Martin V8 Vantage GT220
2.Tanaka/HiranakaJIMGAINER DIXCEL DUNLOP / Ferrari 458 GTC15
3.Yogo/OridoRIRE / Lamborghini Gallardo RG-311
4.Taniguchi/BambaHATSUNEMIKU GOODSMILE / BMW Z4 GT38
5.Yamagishi/YamauchiPACIFIC NAC IKAMUSUME / Ferrari F430 GT6
6.Nitta/KunimotoCOROLLA Axio apr GT / Toyota Corolla Axio5
7.Takahashi/KatohEVANGELION RT TEST TYPE-01 / Shiden MC/RT-16 Toyota4
8.Yamano/SasakiR&D SPORT / Subaru Legacy B43
9.Yamaji/KoizumiNetMove TAISAN / Ferrari F360 GT2
10.Sakamoto/AokiJLOC / Lamborghini Gallardo RG-31
11.Matsuda/MineoVerity TAISAN / Porsche 911 GT3 RS
12.Saga/IwasakiHASEPRO MA IWASAKI apr / Toyota Corolla Axio
13.Wada/JyonaiR'Qs / Vemac 350R
14.Kageyama/FujiiHANKOOK PORSCHE / Porsche 911 GT3 R
15.Orime/ImperatoriSG CHANGI / Lexus IS350
16.Choo/YoshidaThunderAsia / Lexus MT900M
17.Takamori/KimHARUHIRACING HANKOOK PORSCHE / Porsche 911 GT3 RS
18.Tanaka/OkamuraRUNUP SPORTS / Chevrolet Corvette
19.Tamanaka/KurosawaMACH GOGOGO SYAKEN / Vemac RD320R
20.Takagi/MatsuuraARTA Garaiya / ARTA Garaiya

Sepang 250 km

W Malezji pierwszą wygraną w sezonie odniosła Honda - zespół Weider
W Malezji pierwszą wygraną w sezonie odniosła Honda - zespół Weider
Super GT - Sepang 250 km (Wyniki - klasa GT500)
Poz.KierowcyZespół i bolidPunkty
1.Kogure/DuvalWeider / Honda HSV-010 GT20
2.Yanagida/QuintarelliS Road MOLA / Nissan GT-R GT50015
3.Kaneishi/TsukakoshiKEIHIN / Honda HSV-010 GT11
4.Yasuda/WirdheimADVAN KONDO / Nissan GT-R GT5008
5.Tachikawa/HirateZENT CERUMO / Lexus SC430 GT5006
6.Lotterer/NakajimaPETRONAS TOM'S / Lexus SC430 GT5005
7.Izawa/YamamotoRAYBRIG / Honda HSV-010 GT4
8.Ito/OshimaENEOS SUSTINA / Lexus SC430 GT5003
9.Mutoh/KobayashiARTA / Honda HSV-010 GT2
10.Wakisaka/CoutoD'STATION KeePer / Lexus SC430 GT5001
11.Kataoka/AraWedsSport ADVAN / Lexus SC430 GT500
12.Michigami/NakayamaEPSON / Honda HSV-010 GT
13.Ishiura/IguchiDENSO SARD / Lexus SC430 GT500
14.Motoyama/TreluyerMOTUL AUTECH / Nissan GT-R GT500
15.Matsuda/de OliveiraCALSONIC IMPUL / Nissan GT-R GT500
Super GT - Sepang 250 km (Wyniki - klasa GT300)
Poz.KierowcyZespół i bolidPunkty
1.Taniguchi/BambaHATSUNEMIKU GOODSMILE / BMW Z4 GT320
2.Tanaka/HiranakaJIMGAINER DIXCEL DUNLOP / Ferrari 458 GTC15
3.Yamagishi/YamauchiPACIFIC NAC IKAMUSUME / Ferrari F430 GT11
4.Iiri/SekiguchiJLOC / Lamborghini Gallardo RG-38
5.Takagi/MatsuuraARTA Garaiya / ARTA Garaiya6
6.Nitta/KunimotoCOROLLA Axio apr GT / Toyota Corolla Axio5
7.Yogo/OridoRIRE / Lamborghini Gallardo RG-34
8.Yamano/SasakiR&D SPORT / Subaru Legacy B43
9.Kageyama/FujiiHANKOOK PORSCHE / Porsche 911GT3 R2
10.Takahashi/KatohEVANGELION RT TEST-01 / Shiden MC/RT-16 Toyota1
11.Saga/IwasakiHASEPRO MA IWASAKI apr / Toyota Corolla Axio
12.Tamanaka/KurosawaMach GoGoGo Syaken / Vemac 320R
13.Matsuda/MineoVerity TAISAN / Porsche 911GT3 RS
14.Sakamoto/AokiJLOC / Lamborghini Gallardo RG-3
15.Choo/YoshidaThunderAsia / Mosler MT900M
16.Wada/JyonaiR'Qs / Vemac 350R
Jedną wygraną w GT300 zanotował Aston Martin.
Jedną wygraną w GT300 zanotował Aston Martin.
Super GT - Klasyfikacja kierowców (klasa GT500)
Poz.KierowcyZespółSamochódPunkty
1.Motoyama/TreluyerMOTUL AUTECHNissan26
2.Kaneishi/TsukakoshiKEIHINHonda25
3.Kogure/DuvalWeiderHonda24
4.Yanagida/QuintarelliS Road MOLANissan21
5Lotterer/NakajimaPETRONAS TOM'SLexus21
6.Matsuda/de OliveiraCALSONIC IMPULNissan20
7.Izawa/YamamotoRAYBRIGHonda19
8.Ito/OshimaENEOS SUSTINALexus18
9.Tachikawa/HirateZENT CERUMOLexus15
10.Yasuda/WirdheimADVAN KONDONissan14
11.Kataoka/AraWedsSport ADVANLexus13
12.Ishiura/IguchiDENSO SARDLexus5
13.Mutoh/KobayashiARTAHonda4
14.Michigami/NakayamaEPSONHonda1
15.Wakisaka/CoutoD'STATION KeePerLexus1
Super GT - Klasyfikacja kierowców (klasa GT300)
Poz.KierowcyZespółSamochódPunkty
1.Tanaka/HiranakaJIMGAINER DIXCEL DUNLOPFerrari45
2.Taniguchi/BambaHATSUNEMIKU GOODSMILEBMW34
3.Kageyama/FujiiHANKOOK PORSCHEPorsche22
4.Yoshimoto/Hoshinotriple aAston Martin20
5.Yamagishi/YamauchiPACIFIC NAC IKAMUSUMEFerrari17
6.Yogo/OridoRIRELamborghini15
7.Nitta/KunimotoCOROLLA Axio apr GTToyota14
8.Tsuzuki/TsuchiyaZENTPorsche11
9.Iiri/SekiguchiJLOCLamborghini11
10.Takagi/MatsuuraARTA GaraiyaARTA11
11.Saga/IwasakiHASEPRO MA IWASAKI aprToyota8
12.Yamano/SasakiR&D SPORTSubaru6
13.Takahashi/KatohEVANGELION RT TEST-01Shiden5
14.Yamaji/KoizumiNetMove TAISANFerrari4
15.Sakamoto/AokiJLOCLamborghini1
16.Takamori/KimHARUHIRACING HANKOOK PORSCHEPorsche1
W Fuji strasznie lało.
W Fuji strasznie lało.
Super GT - Klasyfikacja zespołów (klasa GT500)
Poz.ZespółSamochódPunkty
1.MOTUL AUTECHNissan35
2KEIHIN REAL RACINGHonda33
3.Weider Honda RacingHonda31
4.LEXUS TEAM PETRONAS TOM'SLexus30
5.MOLANissan29
6.TEAM KUNIMITSU RAYBRIGHonda27
7.LEXUS TEAM LeMans ENEOSLexus27
8.TEAM IMPULNissan26
9.LEXUS TEAM ZENT CERUMOLexus24
10.ADVAN KONDO RACINGNissan 22
11.LEXUS TEAM WedsSport BANDOHLexus18
12.LEXUS TEAM SARDLexus13
13.AUTOBACS RACING TEAM AGURI (ARTA)Honda12
14.EPSON NAKAJIMA RACINGHonda8
15.LEXUS TEAM KRAFTLexus8
Obraz
Super GT - Klasyfikacja zespołów (klasa GT300)
Poz.ZespółSamochódPunkty
1.JIMGAINERFerrari54
2.GSR&Studie with TeamUKYOBMW43
3.HANKOOK KTR (33)Porsche31
4.LMP MOTORSPORTFerrari26
5.A speed (triple a)Aston Martin23
6.apr (74)Toyota23
7.JLOC (88)Lamborghini22
8.AUTOBACS RACING TEAM AGURI (ARTA)ARTA18
9.apr (31)Toyota17
10.JLOC (86)Lamborghini17
11.SAMURAI Team TSUCHIYA (ZENT)Porsche14
12.R&D SPORTSubaru13
13.Cars Tokai Dream28Shiden11
14.Team TAISAN CINECITTA (41)Ferrari10
15.JLOCLamborghini7
16.Team TAISAN CINECITTA (26)Ferrari7
17.HANKOOK KTR (34)Porsche7
18.R'Qs MOTORSPORTSVemac5
19.ThunderAsia RacingMosler5
20.Team SG CHANGILexus4
21.TEAM MACHVemac4
22.TOMEI SPORTSChevrolet2
BMW wygrało już raz w tym sezonie w klasie GT300.
BMW wygrało już raz w tym sezonie w klasie GT300.

Poniżej klasyfikacja nieoficjalna, której w serii Super GT się nie prowadzi. Dla zabawy stworzyłem tabelę producentów w klasie GT500. Na wynik w każdym wyścigu składają się wyniki trzech najlepszych wozów danej firmy według punktacji zespołowej.

Spoza toru

DTM

Nowe BMW M3 DTM Concept Car

Podczas pokazowej imprezy 16 i 17 lipca na Olympiastadion w Monachium BMW zaprezentuje po raz pierwszy prototyp swojego bolid DTM w specyfikacji na rok 2012. Kilka dni później rozpoczną się intensywne testy aut. BMW będzie w przyszłym roku reprezentowane przez trzy zespoły: Schnitzer, RBM i RMG.

Przygotowania bawarskiej firmy do przyszłorocznego cyklu DTM związane są z oskarżeniami szefa Mercedesa Norberta Hauga, który uważa, że BMW podkupuje stuttgarckich inżynierów.

ILMC/24H Le Mans

Porsche wraca na Circuit de la Sarthe!

...ale dopiero w 2014 roku. Legendarna marka, która 16 razy wygrała 24-godzinny maraton wraca do wyścigu. Szefostwo w Zuffenhausen zdecydowało, że po 16 latach przerwy fabryczny zespół wróci do najsłynniejszego wyścigu świata. Prawdopodobnie wóz klasy LMP1 będzie korzystał z napędu hybrydowego.

Szefostwo Audi zapytane o to, jak to możliwe, że firma należąca do tego samego koncernu będzie walczyć z producentem z Ingolstadt odpowiedziało, że to autonomiczna decyzja Porsche i nic im do tego.

Ostatni triumf Porsche miał miejsce w 1998 roku za sprawą modelu 911 GT1 '98.

Jakkolwiek by było, ewentualna rywalizacja Audi, Peugeota, Porsche i Toyota mogłaby być bardzo interesująca.

Toyota wraca do 24H Le Mans

Niewiele brakowało Toyota TS 020 wygrała Le Mans
Niewiele brakowało Toyota TS 020 wygrała Le Mans

Gdyby nie powrót Porsche , to informacja o comebacku Japończyków do Le Mans byłaby najważniejszą informacją. Od zeszłego roku Toyota testuje bolid klasy LMP1. Konstrukcją wozu zajął się zespół Dome. Według nieoficjalnych informacji wóz będzie korzystał z technologii hybrydowej.

Ostatni sukces (choć nie do końca można taki wynik nazwać sukcesem) Toyoty w Le Mans, to drugie miejsce podczas 24-godzinnego wyścigu w 1999 roku. Najszybsze na torze japońskie TS 020 (zwane też oficjalnie – GT-One, a także czasem nieprawidłowo nazywane GT1) zostały nie tyle pokonane przez BMW V12 LMR, co przegrały z awariami układu przeniesienia napędu.

Jeżeli Toyota rzeczywiście powróciłaby w przyszłym roku do Francji, wyścig mógłby być jeszcze ciekawszy niż w ostatnich latach (choć tegorocznego raczej nie przebije).

Plany Chryslera

Chrysler rozważa powrót do wyścigów w klasie GTE bolidem zbudowanym na bazie przyszłego Vipera. Na razie specjaliści zespołu Riley rozpoznają możliwość podjęcia rywalizacji z BMW, Chevroletem, Ferrari i Porsche.

Zobacz też:

[/blo-link-inner]

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)