Jak dbać o płyn hamulcowy? [poradnik]

Zbiorniczek z płynem hamulcowym

Zbiorniczek z płynem hamulcowym

Większość użytkowników aut dla własnego bezpieczeństwa stara się dbać o to, aby ich samochód miał sprawny układ hamulcowy. Inwestują w klocki i tarcze renomowanych firm jednak zapominają o równie ważnym płynie hamulcowym, który również podlega okresowej wymianie.

Jak często powinno się wymieniać płyn? Europejscy producenci samochodów najczęściej zalecają wymianę płynu co 2- 3 lata, w japońskich autach bywa nieco inaczej. Zanim zdecydujemy się na taką inwestycję warto najpierw zajrzeć do instrukcji obsługi naszego pojazdu bądź zapytać o to dobrego mechanika. Cena takiego zabiegu to zwykle około 100 zł, a więc niewielka cena jak na bezpieczeństwo.

Wiele osób twierdzi, że lepiej na tym zaoszczędzić i sami podejmują się dokonania takiej czynności. Oczywiście można dokonać takiej wymiany we własnym zakresie. Jest to dość proste, jednak do wymiany będzie potrzebny nam zestaw podstawowych narzędzi, podstawki pod samochód i pomoc drugiej osoby.

Jak to zrobić? Na początku należy odkręcić wszystkie koła i ustawić pojazd na podpórkach. Następnie zaczynając od koła położonego najdalej do pompy hamulcowej odkręcamy odpowietrzniki znajdujące się przy wszystkich zaciskach hamulcowych, następnie prosimy drugą osobę, żeby przyciskała pedał hamulca usuwając tym samym brudny płyn z układu hamulcowego.

Czynność tak zwanego „pompowania” druga osoba musi powtarzać aż do momentu, gdy z odpowietrzników zacznie wypływać czysty płyn. Podczas wykonywania tej czynności należy co pewien czas do zbiorniczka płynu hamulcowego dolewać nowego płynu, po to żeby nie dopuścić do zapowietrzenia się układu hamulcowego.

Aby nie porozlewać płynu warto do odpowietrzników podłączyć gumowe przewody, z których zużyty płyn spływać będzie do butelki. Nowych płynów nie wolno ze sobą mieszać. Uwaga! Jeżeli posiadamy samochód wyposażony w system ABS samodzielna wymiany płynu tym sposobem może doprowadzić do osadzenia się brudu będącego w płynie, w zaworach pompy układu ABS uniemożliwiając skuteczne działanie hamulców.

W profesjonalnym serwisie takiej operacji dokonuje się przy pomocy specjalnego urządzenia, które odsysa brudny płyn zapobiegając osadzaniu się brudu w niepowołanych miejscach układu hamulcowego. Dlaczego należy go wymieniać? Płyn hamulcowy jako, że jest higroskopijny z biegiem lat zaczyna pobierać z otoczenia wodę.

Woda dostaje się do płynu przez mikropory znajdujące się w miękkich przewodach hamulcowych niewidocznych gołym okiem. Wraz z zawodnieniem płyn traci swoje właściwości, czyli spada jego temperatura wrzenia. Co przy ostrym hamowaniu może doprowadzić do zagotowania się płynu, wpadnięcie pedału hamulca w podłogę i niemożności zatrzymania auta.

Ponadto płyn, który utracił swoje właściwości lub zawodnił się może doprowadzić do przedwczesnego przerdzewienia sztywnych przewodów hamulcowych. Jak sprawdzić czy nasz płyn nadaje się jeszcze do eksploatacji? Spełniający swoje właściwości płyn hamulcowy powinien mieć kolor słomkowy, ten zużyty przypomina swoją barwą mocno zaparzoną herbatę.

Żeby dokładnie określić jego stan możemy zainwestować w specjalne urządzenie mierzące stopień jego zawodnienia w procentach. Pamiętajmy o tym aby zadbać o regularne serwisowanie płynu hamulcowego, bo symptomy jego zawodności nie będą w żaden sposób dla nas wyczuwalne, a znaczne jego zużycie może skutecznie uniemożliwić awaryjne hamowanie.

Zobacz także:

Kupujesz używane auto? Nie daj sobie wcisnąć wraka! [poradnik]

Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik 2/2]

Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik ½]

Jak często należy wymieniać filtr paliwa i czy można to zrobić samemu? [poradnik]

Jak zadbać o przewody hamulcowe w naszym aucie?

Dlaczego nie można jeździć w lecie na zimowych oponach? [poradnik]

Najczęściej spotykane przyczyny wycieków oleju [poradnik]

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik]

Co może być przyczyną problemów z rozruchem silnika? [poradnik]

Jak pozbyć się korozji na aucie? [poradnik]

Źródło: Motofakty

Zobacz więcej artykułów z serii: Hamulce

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo!

Popularne w tym tygodniu:

Wyjątkowe BMW M1 Procar zostało przywrócone do fabrycznego stanu Kontrowersyjna Mazda MX-5 upiększona przez Kuhl Racing Alfa Romeo Giulia w dwóch nowych wersjach zadebiutuje w Paryżu Maybach S600 Pullman debiutuje w opancerzonym wydaniu Ursus prezentuje swoją elektryczną ciężarówkę Matt LeBlanc zostaje w Top Gear Bentley Bentayga oficjalnie debiutuje z silnikiem diesla Koncepcyjne Renault Trezor podbija Paryż Trzecie i czwarte miejsce dla Kubicy w Renault Sport Trophy Znamy polską cenę Škody Kodiaq Zupełnie nowy Nissan Micra - wreszcie w segmencie B Citroën C3 WRC (2016) - koncepcyjna rajdówka zadebiutuje w Paryżu