Niemcy podbijają Anglię, czyli historii Rolls-Royce'a część 3 [geneza motoryzacji]

Niemcy podbijają Anglię, czyli historii Rolls-Royce'a część 3 [geneza motoryzacji]

Rolls-Royce Silver Cloud
Rolls-Royce Silver Cloud
Piotr Wielgus
10.07.2011 12:00, aktualizacja: 07.10.2022 18:00

Lata pięćdziesiąte to jeden z najbardziej płodnych okresów w historii firmy Rolls-Royce. To także debiut jednego z najbardziej popularnych modeli w dziejach koncernu.

W kwietniu 1955 roku wprowadzono do oferty model Silver Cloud, który stał się jednym z najpopularniejszych wozów tej firmy w powojennej historii. Pierwsza wersja miała silnik sześciocylindrowy o pojemności 4,9 litra. Auto osiągało 155 KM mocy i wyposażone było w czterobiegową skrzynię automatyczną. Kolejna wersja, produkowana między 1959 a 1962 rokiem niezbyt różniła się nadwoziem, ale miała zupełnie inny silnik - V8 o pojemności 6,2 litra. Trzecia odsłona Srebrnej Chmury miała silnik z drugiej generacji, ale zmienione nadwozie, m.in. z dodatkowymi reflektorami z przodu. Samochód był oferowany także jako coupe i kabriolet.

Na bazie Silver Cloud powstała kolejna generacja Phantoma, która także była kierowana dla skrajnie zamożnej i dystyngowanej klienteli. Przez 9 lat zbudowano 516 sztuk tego samochodu. To Phantom V stał się płótnem malarskim dla Johna Lennona, co wzbudziło skrajne oburzenie arystokracji brytyjskiej.

Rolls-Royce Phantom V by John Lennon
Rolls-Royce Phantom V by John Lennon

W połowie lat 60. wprowadzono na rynek model Silver Shadow, najliczniej produkowane auto w historii firmy. Ogółem zbudowano prawie 40 tysięcy tych samochodów. Napędzał go klasyczny silnik 6,2 V8 o mocy 172 KM, który dla Rolls-Royce'a zbudował koncern General Motors. Później zwiększono jego pojemność do 6,7 litra i moc do 189 KM. W 1968 roku zbudowano auto dla królowej Elżbiety II - Phantoma VI, do dziś uważanego za jedno z najbardziej ekskluzywnych samochodów w historii motoryzacji.

Rolls-Royce Silver Shadow
Rolls-Royce Silver Shadow

W 1973 roku firma Rolls-Royce stała się własnością brytyjskiego koncernu Vickers. W tym też roku nastąpił podział firmy na Rolls-Royce PLC, zajmującą się produkcją przede wszystkim silników lotniczych i Rolls-Royce Motor Cars. Pod szyldem Vickersa zbudowano model Camargue. To dwudrzwiowe coupe było pierwszym samochodem w powojennej historii marki zaprojektowanym poza firmą. Zaprojektowała go bowiem Pininfarina. Model ten był jednym z najdroższych samochodów produkowanych seryjnie na świecie, kosztował 147 tysięcy dolarów.

Rolls-Royce Camargue
Rolls-Royce Camargue

Na początku lat osiemdziesiątych pojawił się w ofercie model Silver Spirit, który stał się podstawą dla kolejnych modeli Rolls-Royce’a: Silver Spur, Flying Spur, Silver Dawn i Touring Limousine. Produkcja modelu podstawowego i wersji pochodnych trwała do 1998 roku. Było to ostatnie auto Rolls-Royce’a produkowane pod brytyjskim zarządem. W tym roku firma trafiła do Grupy Volkswagena, a w 2003 roku stała się własnością BMW.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)