Giełda klasyków: Ferrari 275 GTB/4 ex-Romana Polańskiego

Giełda klasyków: Ferrari 275 GTB/4 ex‑Romana Polańskiego

Ferrari 275 GTB/4
Ferrari 275 GTB/4
Źródło zdjęć: © Kidston SA
Adam Piotrowski
20.02.2014 18:49, aktualizacja: 08.10.2022 09:39

Ferrari 275 GTB/4 to prawdziwy popis stylistów i inżynierów, lecz wystawiony do sprzedaży egzemplarz z nadwoziem nr 09729GT, jest absolutnie wyjątkowy. To samochód zamówiony przez Romana Polańskiego, z którym wiążą się wspomnienia zarówno te najlepsze, jak i najgorsze.

Piękne nadwozie Ferrari 275 GTB zostało zaprojektowane przez Pininfarinę i zbudowane przez Scaglietti. Było drapieżne i eleganckie zarazem. Wyróżniało się długą maską - ta cecha, podobnie jak wiele innych, wynikała z przyjętych założeń i oczekiwanej funkcji - silnik przesunięto możliwie do tyłu, by uzyskać jak najlepszy balans i prowadzenie.

Ferrari 275 GTB/4
Ferrari 275 GTB/4© Kidston SA

Po raz pierwszy w Ferrari skrzynia biegów została sprzężona z tylnym dyferencjałem (układ transaxle), co pozwoliło na odpowiednie dociążenie tylnej osi. Nowością było również niezależne zawieszenie tylnej osi.

Ferrari 275 GTB/4
Ferrari 275 GTB/4© Kidston SA

Tak przyprawione auto zostało zaprezentowane w 1964 na Paris Auto Show. Dokładnie dwa lata później pojawiła się wersja 275 GTB/4, wyróżniająca się czterema wałkami rozrządu. W tej wersji silnik osiągał ponad 300 KM przy niebotycznych 8000 obr./min. Według ówczesnej prasy był to samochód, który zbliżał się do perfekcji. Ferrari 275 GTB/4 było jednym z najszybszych wozów epoki, skutecznie konkurując z takimi samochodami, jak Maserati Ghibli i Iso Grifo.

Ferrari 275 GTB/4
Ferrari 275 GTB/4© Kidston SA

Ferrari przemawiało do wyobraźni wszystkich sławnych i bogatych. Roman Polański był wówczas u progu wielkiej kariery, podróżując między Wielką Brytanią a Stanami Zjednoczonymi. W 1965 miała miejsce premiera Wstrętu z Catherine Deneuve, w kolejnym roku Matnia (to filmy brytyjskie), w 1968 - hollywoodzkie Dziecko Rosemery.

Ferrari 275 GTB/4
Ferrari 275 GTB/4© Kidston SA

Ferrari w kolorze Rosso Chiaro z czarnym skórzanym wnętrzem zostało zamówione u brytyjskiego przedstawiciela Maranello Concessionaires w październiku 1965 roku. Zamówienie opiewało na kwotę 10500 dolarów. Wyszczególniony był również ciekawy "dodatek" w postaci Mini Cooper'a S za dodatkowe 650 funtów. Ferrari zostało odebrane dwa lata później w Kalifornii.

Ferrari 275 GTB/4
Ferrari 275 GTB/4© Kidston SA

W późniejszym wywiadzie Roman Polański określił, że z tym Ferrari wiążą się jego wspomnienia najlepsze, jak i te najsmutniejsze. Wóz często użytkowała jego nowo poślubiona żona - Sharon Tate, w 1969 roku zamordowana wraz z przyjaciółmi i nienarodzonym dzieckiem przez bandę dowodzoną przez Charlesa Mansona. Po jej śmierci reżyser zdecydował się podarować samochód jej ojcu.

Ferrari 275 GTB/4
Ferrari 275 GTB/4© Kidston SA

W latach 80-tych samochód został sprowadzony do Europy - zakupił go szwajcarski kolekcjoner, który teraz zdecydował się wystawić wóz do sprzedaży. Ferrari znajduje się w ofercie firmy Kidston SA, razem z pełną dokumentacją i rachunkami na 120 000 franków szwajcarskich za pełną odbudowę mechaniczną samochodu w roku 1998.

Ferrari 375 GTB/4
Ferrari 375 GTB/4© Kidston SA

Jego aktualny przebieg to 65 tys. km, samochód jest w regularnym użyciu i zachwyca swoją prezencją. Tak jak w wielu podobnych przypadkach, ceny publicznie się nie podaje... a zainteresowani muszą kierować zapytania do sprzedającego.

Ferrari 275 GTB/4
Ferrari 275 GTB/4© Kidston SA

To nie wszystko

Więcej ciekawych ogłoszeń znajdziecie na codziennie aktualizowanym blogu www.gieldaklasykow.pl lub fanpage: www.facebook.com/GieldaKlasykow

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)