Dlaczego warto wymieniać filtr kabinowy - poradnik

Filtr kabinowy istotnie wpływa na komfort podróżowania.

Filtr kabinowy, zwany też przeciwpyłkowym, jest odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza dostającego się do kabiny samochodu. Roli filtra nie warto lekceważyć.

Jeśli będziemy zaniedbywać jego wymianę możemy się spodziewać konsekwencji m.in. pod postacią częstszego i szybszego osadzania się pary na szybach. O tym, że filtr jest zużyty może też świadczyć nieprzyjemny zapach w kabinie.

Jest on spowodowany tym, że na wilgotnym i zaniedbanym filtrze rozwijają się drobnoustroje, grzyby, rozkładają się resztki złapanych owadów. Jest to szkodliwe zwłaszcza dla alergików. Gdy filtr nadaje się do wymiany do środka auta łatwiej przedostają się szkodliwe substancje będące składnikami spalin.

Brudny i czysty filtr kabinowy

Zapchany filtr wpływa też na zmniejszenie wydajności układu wentylacyjnego. To z kolei przyczynia się do zwiększenia eksploatacji dmuchawy, przez co jej silnik może się przegrzewać, a nawet zatrzeć.

Jak często wymieniać filtr kabinowy? Zaleca się wykonywać tę czynność co roku lub co 15 000 – 20 000 km. Można ją zsynchronizować np. z wymianą oleju silnikowego oraz filtrów oleju i powietrza.

Jeśli często jeździmy po drogach, gdzie powietrze jest zapylone (np. drogi szutrowe, miasta z dużą ilością smogu) powinniśmy kontrolować filtr częściej. Gdy intensywnie eksploatujemy samochód nie zaszkodzi skrócenie terminów pomiędzy wymianami do pół roku.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Filtr kabinowy zbudowany jest z kilku warstw o różnej strukturze włókien. Zatrzymują one kurz, pyłki, sadzę, a także zarodniki grzybów i drobnoustroje. Warto zainwestować więcej pieniędzy i kupić filtr z warstwą nasyconą węglem aktywnym. Pochłania ona szkodliwe gazy, w tym ozon, węglowodory oraz związki siarki i azotu.

Trudno nam opisać proces wymiany filtra przeciwpyłkowego, ponieważ jego umiejscowienie może się znacznie różnić w zależności od marki i modelu. Często jest on ulokowany w komorze silnikowej przy podszybiu lub w schowku pasażera.

Bywa jednak, że producent montuje ten element w tunelu środkowym od strony kierowcy. W takiej sytuacji trzeba się borykać z utrudnionym dostępem (przeszkadzające pedały). Jeśli filtr znajduje się w schowku lub za nim, tudzież w tunelu środkowym, być może będziemy musieli skorzystać z klucza typu torx.

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ wentylacji i klimatyzacji

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak działa przepływomierz powietrza - poradnik System OBD - wprowadzenie [cz.1] Jak wymienić filtr powietrza – poradnik Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 16]. Praca nad felgami Diesel na gaz? Tak, to możliwe! Jak dobrać wycieraczki? - poradnik Jak wybrać i zamontować hak holowniczy – poradnik Usterki w silniku ZS, które mogą się zdarzyć zimą... Opony z kolcami – budowa, przeznaczenie, gdzie można ich używać Jak holować przyczepę – poradnik Zimowe wyjazdy autem na narty - kompendium wiedzy [poradnik] Jak wybrać łańcuchy śniegowe - poradnik Jak przewozić zwierzęta w samochodzie - poradnik Jak wymienić klocki hamulcowe - poradnik Paliwa zimowe dla silników ZS od strony technicznej Zestaw naprawczy czy koło zapasowe? - poradnik Lakierowanie na mokro - na czym polega? Silnik krokowy - budowa, zasada działania, funkcjonowanie Wyciągarki – budowa, działanie, obsługa Co jest niezbędne do off-roadu? Jak zamontować fotelik samochodowy? [poradnik] Rozrząd - rodzaje napędu Jak zamontować boks dachowy [poradnik] Paliwa zimowe – dlaczego warto je stosować?

Popularne w tym tygodniu:

Gaśnica samochodowa – co grozi za jej brak i jak z niej korzystać? Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Ile trzeba dopłacić za klimatyzację? W niektórych markach nawet 8000 zł! Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak hamować silnikiem i czy warto to robić?