Skoda Octavia Scout 4x4 2,0 TDI DSG - marzenie taty [test autokult.pl]

Skoda Octavia Scout 4x4

Skoda Octavia Scout 4x4

Skoda Octavia od dnia swojej premiery podbiła serca zwolenników praktycznych samochodów za rozsądne pieniądze. Każda kolejna generacja tego modelu cieszy się nieustającą popularnością, co sprawia, że niemal na każdym większym parkingu możemy znaleźć przynajmniej jeden egzemplarz tego reprezentanta segmentu C. Czy Skoda Octavia ma więc szansę przykuwać uwagę przechodniów na polskich ulicach?

Tak, ale tylko jeśli występuje w rzadko spotykanej i wyróżniającej się odmianie. Praktycznie każdy kierowca w pewnym stopniu zna ten samochód, więc wydawać by się mogło, że jego szczegółowa prezentacja mija się z celem. Jednak zdziwienie wywołane nietypową wersją szybko przeradza się w ciekawość i chęć uzyskania na jego temat choćby skrawka informacji.

Skoda Octavia Scout 4x4

Właśnie takie zainteresowanie wzbudza wariant Scout – delikatnie uterenowiona wersja kombi modelu Octavia. Spośród standardowych egzemplarzy samochód ten z zewnątrz wyróżnia się podniesionym o 40 mm prześwitem podwozia, niepolakierowanymi i delikatnie przestylizowanymi zderzakami, osłonami nadkoli czy dolnych elementów nadwozia.

Dodatkowe osłony silnika i podniesione zawieszenie pozwalają na podróż po niewielkich bezdrożach bez obaw o uszkodzenia. Całość doprawiona oryginalnymi, siedemnastocalowymi felgami Proteus wygląda naprawdę nieźle i przykuwa wzrok, w szczególności panów, których wiek przekroczył 40 lat, a ich priorytetem przy zakupie samochodu jest przede wszystkim funkcjonalność.

Skoda Octavia Scout 4x4

Jeśli chodzi o walory użytkowe, to już podstawowe odmiany modelu Octavia plasują się w czołówce segmentu, biorąc pod uwagę stosunek tego, co są w stanie zaoferować, do kwoty, jaką trzeba zostawić u dilera. Jak łatwo się domyślić, wersja Scout jest droższa, ale jeszcze więcej może zaoferować.

Skoda Octavia Scout 4x4

Zobacz również: Jak działa asystent pasa ruchu i aktywny tempomat?

Oprócz znaków szczególnych, czyli przepastnego i ustawnego bagażnika o pojemności 605 litrów z całym zestawem pomocnych siatek i haków mocujących bagaż oraz pojemnego, ergonomicznego wnętrza znanego z podstawowego modelu, Scout cechuje się także napędem na wszystkie koła, który znacznie podnosi funkcjonalność auta. Jest on realizowany przez sprzęgło Haldex IV generacji, które nie tylko pozwoli wjechać tam, gdzie przednionapędowa Octavia się podda, ale również wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo.

Skoda Octavia Scout 4x4

Testowany egzemplarz był bardzo bogato wyposażony. Nawigacja Columbus z panelem dotykowym, półskórzana tapicerka Onyx Alcantara, podgrzewana tylna kanapa, dwunastogłośnikowy system audio czy przednie i tylne czujniki parkowania z wyświetlaczem odległości to tylko niektóre z ciekawszych opcji na pokładzie. Co prawda za lwią część najciekawszych dodatków trzeba dopłacić, ale nikt, kto siedział w środku w obu autach nie powie, że Skoda to nadal zubożony Volkswagen.

Skoda Octavia Scout 4x4

Skórzane, elektrycznie regulowane fotele z funkcją regulacji wypełnienia i wysokości odcinka lędźwiowego wydają się wygodne, jednak po kilkugodzinnej podróży plecy zaczynały mieć dość miękkiego siedziska. Drugi niezwykle ważny element – kierownica -  jest obszyty skórą i gwarantuje pewny chwyt, jednak dla kogoś z dużymi dłońmi pokrętła od głośności systemu audio i obsługi komputera pokładowego są zbyt blisko wieńca i przez to często obsługiwane są mimo woli kierowcy podczas rutynowego kręcenia kierownicą.

Obsługa wszystkich urządzeń pokładowych jest intuicyjna, a jakość materiałów wnętrza także stoi na niezłym poziomie choć znajdą się też plastiki, do których jakości można mieć zastrzeżenia. Przyglądając się wstawkom konsoli centralnej, można zauważyć kilka zmian przypominających o tym, że podróżuje się wersją Scout, której błoto, piach czy wyższe wzniesienia niestraszne.

Skoda Octavia Scout 4x4

Oczywiście to, że rodzinne kombi zostało podniesione i doposażone w napęd na tylną oś, nie oznacza, że może zaufać mu na tyle, by zapuszczać się w trudniejszy teren. Na polnych drogach i grząskich piaskach Octavia Scout, w dużej mierze dzięki świetnej pracy skrzyni DSG, spisywała się naprawdę dobrze. Jednak zdarzały się sytuacje, kiedy jedynym rozwiązaniem był bieg wsteczny i szukanie okrężnej drogi.

Prezentowany samochód wyposażono w jednostkę wysokoprężną 2,0 TDI opartą na listwie wtryskowej Common Rail z filtrem cząstek stałych. Jeśli jesteśmy świadomi, że główne cechy tego modelu to funkcjonalność i oszczędność, to generowane przez silnik moc 140 KM i 320 Nm momentu obrotowego całkowicie wystarczają do spokojnej jazdy tym ważącym 1635 kg autem.

Skoda Octavia Scout 4x4

Charakterystyka tej jednostki niweluje negatywne odczucia spowodowane turbodoładowaniem i zapewnia w miarę gładki przebieg krzywych mocy i momentu. Sześciobiegowa skrzynia DSG 4×4 sprawuje się świetnie. Płynna i szybka zmiana biegów pozwala na komfortową i relaksującą podróż, a w razie potrzeby gwałtownego przyspieszenia z pomocą idzie momentalna reakcja na kickdown.

Ciekawe, że wskazówka obrotomierza przy dynamicznej jeździe ciągnięta jest powyżej 4500 rpm, co według charakterystyki prędkościowej tej jednostki nie wydaje się w pełni sensowne. Warto się o tym przekonać, korzystając z trybu sekwencyjnego i zmieniając biegi nieco wcześniej, niż ustalono w mapie sterowania przekładni.

Skoda Octavia Scout 4x4

Wspomnieć należy także o tym, że sama kultura pracy silnika jest dość niska, a wnętrze mogłoby być nieco lepiej wyciszone. Właściwości jezdne uterenowionej Octavii nie budzą zastrzeżeń, układ napędowy AWD i w miarę sztywne, jak na auto rodzinne, zawieszenie pozwalają czuć się pewnie na drodze. Podniesiony środek ciężkości dzięki odpowiednim nastawom zawieszenia wydaje się niemal nieodczuwalny. Także rozsądnie wspomagany układ kierowniczy pozwala w miarę dobrze wyczuć, co się dzieje z przednimi kołami.

Skoda Octavia Scout 4x4

Skoda Octavia Scout to świetny przykład funkcjonalnego i oszczędnego samochodu za w miarę rozsądną cenę, opartego na sprawdzonych technologiach koncernu VW AG. Dobry komfort podróżowania, bogate wyposażenie podstawowe, przestrzenne wnętrze, zadowalająca dynamika i niezłe właściwości trakcyjne w połączeniu z oryginalnym wyglądem sprawiają, że odmiana Scout jest ciekawą propozycją dla kogoś poszukującego wszechstronnego auta, którym nie strach zjechać z utwardzonej drogi.

Skoda Octavia ma pewien specyficzny urok. Sprawia, że nawet bezdzietny kawaler poczuje się w niej jak głowa co najmniej czteroosobowej rodziny.

Testowany egzemplarz: Skoda Octavia Scout 4×4 2,0 TDI DSG
Silnik i napęd:
Typ: R4, Diesel, Common Rail, Turbo
Rodzaj paliwa: Olej Napędowy
Ustawienie: Poprzecznie
Rozrząd: 16V DOHC
Objętość skokowa: 1968 cm3
Stopień sprężania: 18,5:1
Moc maksymalna: 140 KM (przy 4000 rpm)
Moment maksymalny: 320 Nm (przy 1800 rpm)
Objętościowy wskaźnik mocy: 70 KM/l
Skrzynia biegów: 6-biegowa, DSG 4×4
Typ napędu: AWD (Haldex IV)
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne: Tarczowe
Zawieszenie przednie: Kolumna McPhersona
Zawieszenie tylne: Wielodrążkowe
Układ kierowniczy: Zębatkowy (wspomagany), d zawracania 10,2 m
Koła, ogumienie przednie: 17'' 225/50 R17
Koła, ogumienie tylne: 17'' 225/50 R17
Masy i wymiary:
Typ nadwozia: Kombi
Liczba drzwi: 5
Współczynnik oporu Cd (Cx): 0,300
Masa własna: 1635 kg
Stosunek masy do mocy: 11,68 kg/KM
Długość: 4581 mm
Szerokość: 1784 mm
Wysokość: 1533 mm
Rozstaw osi: 2578 mm
Rozstaw kół przód/tył: 1533/1522 mm
Test zderzeniowy EuroNCAP: Nie testowano (rocznik 2009 — 4 Gwiazdki)
Osiągi:
Przyspieszenie 0–100 km/h: 10,1 s
Prędkość maksymalna: 197 km/h
Katalogowe zużycie paliwa (miasto): 7,4 l/100km
Katalogowe zużycie paliwa (trasa): 5,5 l/100km
Katalogowe zużycie paliwa (mieszane): 6,2 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 60 l
Emisja CO2: 162 g/km
Pojemność bagażnika: 605 l
Cena: około 140 000 zł (od 104 800 zł)

Zobacz także inne testy!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

BMW 750d xDrive M-Sport kontra Audi A8 4.2 TDI quattro - test BMW M4 Cabrio - test Nowy Opel Astra OPC GTC (2014) - test Renault Captur 1,5 dCi 90 Intens Energy - test Volkswagen California Beach 2.0 TDI BiTurbo DSG - test Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI S-Tronic Ambition - test Toyota Aygo X-Cite - test BMW Z4 E89 sDrive35is M-Sport - test Nowe Audi A6 3,0 TDI BiTurbo i 3,0 TFSI - pierwsza jazda Nowe MINI Cooper S - test Mercedes-Benz Klasy E 350 BlueTec AMG 9G-Tronic (W212) - test Renault Master 165 dCi L3H2 - test Nowe Audi A7 3.0 TDI BiTurbo - pierwsza jazda Audi S1 Sportback - test Volkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI Highline - test Citröen C4 Aircross 1.8 eHDI 150 4x4 - test Mazda 3 Sedan 2,0 SKYACTIV-G AT skyPASSION – test Nowa Škoda Fabia (2015) 1,2 TSI 90 KM - pierwsza jazda Porsche Macan S - test Renault Clio Grandtour GT 120 EDC - test Škoda Octavia 1,2 TSI DSG Ambition - test wideo Opel Astra Sedan 1,6 CDTi vs. Renault Fluence 1,6 dCi vs. Škoda Octavia 1,2 TSI vs. Toyota Corolla 1,6 Valvematic - test Nowy Opel Corsa 1,0 Turbo & 1,4 Turbo - pierwsza jazda Nowy Peugeot 508 SW 2,0 HDI A6 (AM3) Active - pierwsza jazda

Popularne w tym tygodniu:

Mercedes C450 AMG 4Matic (2016) - V6 lepsze od V8? Wilk z Domaniewskiej – Aston Martin V12 Vantage S na ulicach Warszawy Suzuki SX4 S-cross 1.4 BoosterJet z nowym mocnym sercem Gladiator Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC: przestarzały czy dojrzały?