Idźcie tą drogą! Historii Volkswagena część 4 [geneza motoryzacji]

Idźcie tą drogą! Historii Volkswagena część 4 [geneza motoryzacji]

VW Golf III
VW Golf III
Piotr Wielgus
04.08.2011 13:00, aktualizacja: 07.10.2022 18:07

Lata osiemdziesiąte i początek lat dziewięćdziesiątych to kontynuacja drogi Volkswagena, która przyniosła marce olbrzymi sukces dekadę wcześniej.

W październiku 1980 pokazano nowy model Passata, typ 32B, kontynuujący linię stylistyczną poprzednika. Z oferty zniknęły sedany ze ściętym tyłem. W 1982 roku zaprezentowano silnik turbodiesel o mocy 70 KM i nowego sedana, który powstał na bazie Passata. Nazywał się Santana. Pod nazwą Quantum to auto produkowano na rynek USA. Amerykańska Santana miała licznik w milach, dłuższe zderzaki, skrzynię automatyczną oraz bogate wyposażenie: wspomaganie kierownicy, elektryczny szyberdach i wszystkie szyby, tempomat i klimatyzację.

VW Passat B2
VW Passat B2

W 1984 r. wprowadzono silniki R4 1,8 l i R5 2,0 l. W tym samym roku pojawił się pierwszy Passat z napędem na cztery koła, oznaczony Syncro. Na rok modelowy 1985 przeprowadzono zmiany stylistyczne i dodano do oferty silnik R5 2226 cm³. Druga generacja Passata dokonała żywota w 1988 roku.

W 1983 roku do niemieckich salonów trafiła nowa generacja Golfa. Miała większy rozstaw osi i obszerniejszy bagażnik, zmodernizowano także sylwetkę. W tej wersji Golf był produkowany do aż do 1992 roku. W 1985 roku na rynek wszedł Golf II GTI 16V o mocy 139 KM - pierwszy silnik 16V zastosowany w autach z tego segmentu. Ogromna popularność modelu była przyczyną wprowadzenia wersji o nadwoziu typu sedan, nazwanej Jetta, na bazie Golfa powstawała też bagażówka Caddy.

VW Golf II
VW Golf II

W listopadzie 1991 rozpoczęto produkcję Golfa III. Samochód przybrał nowocześniejsze kształty, otrzymał także bogatszą paletę silników i lepsze wyposażenie. W 1992 roku Golf III został wybrany Samochodem Roku. W tym samym czasie zaprezentowano wersję VR6 o pojemności 2,8 l, wyposażoną w sześciocylindrowy silnik o mocy 174 KM.

W aucie można było zamówić poduszki powietrzne kierowcy i pasażera. Rok później zaprezentowano wersję kabriolet i wprowadzono pierwszego w historii Golfa w wersji kombi - Variant. Nadwozie to było dłuższe od limuzyny o 32 cm. Wersja sedan pojawiła się w Europie pod nazwą Volkswagen Vento, a w USA Vento sprzedawane było nadal pod nazwą Jetta.

VW Golf III
VW Golf III

Dużym wydarzeniem było zaprezentowanie czterocylindrowych turbodoładowanych silników wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 1,9 litra i mocy 90 KM, oznaczonych symbolem TDI. W roku 1996 wszystkie modele miały seryjnie także ABS, a boczne poduszki powietrzne dostępne były jako opcja. W tym roku zaprezentowano również edycję specjalną "20 Jahre GTi". Auto było produkowane do 1997 roku, ale złośliwi twierdzą, że do dziś nie pokazała się na rynku nowa generacja Golfa, a kolejne odsłony są tylko faceliftingiem III generacji.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)