Poradniki i mechanikaCo warto wiedzieć o świecach żarowych? [poradnik]

Co warto wiedzieć o świecach żarowych? [poradnik]

Świece żarowe
Świece żarowe
Artur Kuśmierzak
10.08.2011 21:00, aktualizacja: 30.03.2023 12:19

Prawie każdy silnik wysokoprężny wyposażony jest w świece żarowe. Tym razem spróbujemy przybliżyć Wam czemu one służą? Jak działają? A także jak o nie dbać?

Jak zapewne już wiecie silnik diesla nie dysponuje typowymi świecami iskrowymi, które spotkamy w motorach benzynowych, a mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się tutaj nie za sprawą iskry lecz samoczynnie wskutek wzrostu temperatury spowodowanego gwałtownym zwiększeniem się ciśnienia. Po co w takim razie stosuje się świece żarowe? Dlatego, że często temperatura mieszanki w cylindrze nie jest wystarczająco wysoka, aby doszło do zapłonu.

Obraz

Świeca żarowa podgrzewa powietrze w komorze spalania lub jeżeli mówimy o silnikach starego typu, w komorze wstępnej ułatwiając rozruch silnika. Warto też pamiętać o tym, że w nowoczesnych jednostkach napędowych świece żarowe pracują jeszcze przez pewien czas po uruchomieniu silnika. Jak działają i z czego się składają? Świece żarowe dzielimy na metalowe – tu elementem grzewczym jest metalowa spirala oraz ceramiczne – gdzie znajdziemy specjalny element zatopiony w tworzywie ceramicznym.

Które są skuteczniejsze? Oczywiście te drugie, ponieważ charakteryzują się wysoką temperaturą topnienia i dużym przewodnictwem ciepła. Ponadto świece ceramiczne szybciej osiągają pożądaną temperaturę i są znacznie trwalsze od metalowych. Dawnej świece żarowe do pełnego rozgrzania potrzebowały około 20 sekund, obecnie czas ten zmalał nawet do mnie niż 4 sekund.

Czym objawia się uszkodzenie świecy żarowej? Przede wszystkim kłopotami z uruchomieniem silnika oraz nierówną jego pracą zaraz po jego włączeniu. Jak je sprawdzić? Można to zrobić albo za pomocą czujnika albo po prostu je wykręcając, a następnie podpinając pod akumulator i sprawdzając czy się nagrzewają. Nawet jeśli okaże się, że tylko jedna z nich nie działa prawidłowo to i tak warto wymienić wszystkie, ponieważ w najbliższym czasie możemy spodziewać się, że posłuszeństwa odmówią kolejne.

Warto też pamiętać o tym, że z czasem świece żarowe pokrywają się nagarem, w wyniku czego obniża się ich wydajność. Tym samym wymieniając wszystkie naraz zapobiegniemy nierównomiernej pracy silnika. Teoretycznie świece żarowe wymienia się co około 100 000 km, jednak w praktyce potrafią one wytrzymać nieco dłużej. Przy ich wymianie należy pamiętać o tym, żeby kupować takie same świece jakie zaleca producent. Każda świeca jest dostosowana do odpowiedniego silnika pod kątem właściwości cieplnych, czasu nagrzewania, napięcia pracy, a nawet kształtu. Zastosowanie nieodpowiedniej świecy może zwiększyć spalanie i znacznie pogorszyć osiągi naszego auta.

Zobacz także:

Źródło: Motofakty

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)