Mercedes klasy C W202 [awarie i problemy]

Mercedes klasy C W202

Mercedes klasy C W202

,,Solidny jak niemiecki Mercedes” - tak kiedyś mówiono na sdrogie produkty o bardzo wysokiej jakości. Niestety z czasem powiedzenie to straciło sens, bo większość wytwarzanych od połowy lat 90. modeli tej marki okazało się ponadprzeciętnie awaryjnymi konstrukcjami. Ostatnim z wzorców bezawaryjności tej marki był oczywiście kultowy już model W124, w tym czasie produkowano również nieco mniejszego przedstawiciela klasy średniej oznaczonego symbolem W202. Czy to auto również jest tak samo niezawodne jak W124 czy W 201?

Porównując pierwszą generację klasy C do BMW Serii 3 E36 czy Audi A4 B5, Mercedes najlepiej z nich wytrzymał próbę upływu lat. Pamiętajmy jednak, że nie brak tu awarii, które skutecznie gaszą blask błyszczącej gwiazdy.

Historia modelu

Jak dobrze pamiętają fani Mercedesa pierwszym przedstawicielem klasy średniej marki ze Stuttgartu był model 190 (W201), który zasłynął wysoką jakością wykonania. Ponadto był oferowany w nieco korzystniejszej cenie niż bardziej prestiżowy W124 czy flagowa limuzyna W126, na którą stać było wyłącznie najbogatszą śmietankę. W 1993 roku na rynku po raz pierwszy zadebiutowała klasa C (W202), na początku wyłącznie w wersji sedan.

Dopiero w 1996 roku u dealerów pojawiała się odmiana kombi z charakterystycznym garbem. Rok później auto poddano modernizacji, a do oferty silnikowej wprowadzono wysokoprężne jednostki napędowe oznaczone symbolem CDI z wtryskiem typu Common rail. Oprócz zmiany estetycznych i silnikowych na liście standardowego wyposażenia pojawiły się takie elementy jak: cztery poduszki powietrzne z przodu (dwie przednie i dwie boczne), system BAS, elektroniczny system ASR we wszystkich wersjach silnikowych za wyjątkiem C180 i C220D. Produkcję C klasy W202 zakończono w 2000 roku, kiedy to na rynku pojawił się model W203.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,8 (122 KM)
R4 2,0 (136 KM)
R4 2,0 Kompressor (180 KM)
R4 2,2 (150 KM)
R4 2,3 Kompressor (193 KM)
R6 2,8 (193 KM)
R6 3,6 (280 KM) 36 AMG
V6 2,4 (170 KM)
V6 2,8 (197 KM)
V8 4,3 (306 KM) 43 AMG
V8 5,4 (347 KM) 55 AMG

Diesle:

Zobacz również: Mercedes-Benz GLC 250 AMG Line (2016) - test

R4 2,0 (75 KM)
R4 2,2 (95 KM)
R4 2,2 CDI (102- 125 KM)
R5 2,5 (113 KM)
R5 2,5 TD 150 KM)

Jakie jednostki napędowe zasługują na uwagę? Wybór silnika zasilanego benzyną będzie w dużej mierze uwarunkowany zasobnością naszego portfela. Silniki benzynowe cieszą się raczej dobrą opinię, choć i tu zawsze mogą paść takie elementy osprzętu jak: przepływomierz, przepustnica czy cewki zapłonowe. Na rynku jest wiele egzemplarzy z instalacją gazową, która drastycznie podwyższa usterkowość tych jednostek, które nie radzą sobie z nią zbyt dobrze.

Spośród diesli najtrwalszym motorem jest pochodzący z modeli W125 i W201, ale już bardzo leciwy wolnossący silnik o mocy 75 KM. Niestety kupując W202 z tą jednostką wysokoprężną musimy się przyzwyczaić do bardzo słabej dynamiki auta. Osoby chcące jeździć szybciej powinny rozważyć zakup 2,5-litrowej jednostki TD, choć tu z kolei może wystąpić problemy z pompą wtryskową  marki Bosch. Odradzamy wybór wariantu 220D, gdzie często dochodzi do awarii pompy układu wtryskowego firmy Lucas. Nowszej generacji motory CDI mogą pochwalić się wysoką kulturą pracy, ale naprawy systemu wtryskowego Common rail będą znacznie droższe niż naprawy innym silników diesla.

Dane techniczne

W ofercie wyposażenia W202 nie znajdziemy napędu na 4 koła znanego w Mercedesach jako 4-Matic, jest tu tylko tradycyjny napęd na tył. Moment obrotowy przekazywany jest za pomocą 5-biegowego manuala bądź 4- lub 5-stopniowego automatu. Jak na klasę premium przystało w pierwszej generacji klasy C zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano wielowahaczowe niezależne zawieszenie, które zapewnia bardzo wysokie komfort jazdy. Egzemplarze z najmniejszymi silnikami ważą 1350 kg. Wynik Mercedesa W202 w testach zderzeniowych instytutu Euro NCAP to dwie gwiazdki, oczywiście biorąc pod uwagę zasady, które obowiązywały w latach 90.

Awaryjność

Najczęściej spotykane usterki to korozja nadwozia pojawiająca się przed wszystkim na błotnikach, ale także pod uszczelkami. W egzemplarzach z początku produkcji zdarzają się też luzy w przekładni kierowniczej oraz przedwczesne zużycie drążków kierowniczych. Użytkownicy Mercedesa klasy C W 202 muszą się też przygotować na awarie elastycznego przegubu wału napędowego oraz wycieki oleju z tylnego mostu.

Awaryjne są też automatyczne skrzynie biegów, główną przyczyną ich uszkodzenia jest stary olej przekładniowy, który nie był wymieniany przez poprzednich użytkowników. Co ciekawe 4-stopniowe przekładnie starego typu uchodzą za bardziej trwałe niż te nowe. Najbardziej uciążliwą usterką występującą w tym modelu jest defekt elektronicznego kluczyka, jego uszkodzenie uniemożliwia uruchomienie auta, a naprawa zwykle do tanich nie należy. Ponadto użytkownicy Mercedesa W202 narzekają na zbyt delikatne zawieszenie, gdzie zwłaszcza z tyłu wymiany wymagają elementy metalowo-gumowe. Uszkodzeniu mogą ulec też łożysko wiskotyczne wentylatora, czujnik temperatury silnika czy centralny zamek.

Naszym zdaniem

Mercedes klasy C W202 to luksusowa limuzyna, którą można komfortowo podróżować pod warunkiem, że zainwestujemy w nią trochę pieniędzy. Nie ma co liczyć na bezobsługową eksploatację, jeśli chcemy wydać mniej na serwis musimy znaleźć zadbany egzemplarz z silnikiem benzynowym bądź 2-litrowym dieslem. Odradzamy zakup aut z instalacją LPG, która znacznie podnosi awaryjność motorów benzynowych. Największe atuty Mercedesa klasy C I to oczywiście prestiż, niska utrata wartości i duża dostępność tanich części zamiennych. Wady to niska jakość materiałów wewnątrz — szczególnie w autach sprzed liftingu oraz korozja nadwozia. Najtańsze egzemplarze W202 kupimy za około 5 000 zł.

Zobacz także:

Awarie i problemy: Mercedes Klasy C W203

Mercedes klasy E W211 [awarie i problemy]

Mercedes Klasy E W210 [awarie i problemy]

Audi A4 B5 [awarie i problemy]

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CDTi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Najtańsze, używane auta uterenowione z napędem 4x4 Używane Volvo XC70 [2000-2006] - poradnik kupującego