Wyścigowe podsumowanie sierpnia (2011)

Wyścigowe podsumowanie sierpnia (2011)

Wyścigowe podsumowanie sierpnia (2011)
Olgierd Lachowski
02.09.2011 13:00, aktualizacja: 18.04.2023 13:33

W sierpniu większość najważniejszych serii wyścigowych miała letnią przerwę. Odpoczywali kierowcy WTCC i GT1, sporą przerwę mieli też zawodnicy Formuły 1. Ścigali się natomiast uczestnicy serii Super GT i DTM.

Spoza toru

FIA GT

Debiut nowej wersji Nissana GT-R

Obraz

Podczas najbliższego weekendu w wyścigu na torze Magny-Cours zadebiutuje nowy Nissan GT-R kategorii GT3. Auto będzie wspólnym dziełem ekipy JR Motorsport i Nismo. W wyścigu wóz poprowadzą David Brabham i Richard Westbrook. Obaj zawodnicy na co dzień startują w serii FIA GT1 – pierwszy z nich w zespole Sumo Power, a drugi w drużynie JR Motorsport.

Andy Barnes, dyrektor zarządzający JRM, powiedział, że celem testów jest dopracowanie bolidu, a wyniki nie mają kompletnie żadnego znaczenia.

Gulf wybiera McLarena

Kto nieco orientuje się w wyścigach z ubiegłych lat wie, że Gulf to legendarny sponsor. Teraz jest sponsorem zespołu kierowanego przez Mike’a Wainwrighta i Roalda Goethego. Właśnie ta ekipa od przyszłego roku planuje w serii GT3 wystawić McLarena MP4-12C GT3 do wyścigów. Jeszcze nie wiadomo czy wóz będzie nosił tradycyjne barwy Gulf, a więc mieszankę kolorów – błękitnego i czerwonego.

24 Heures du Mans/ILMC

Nowy wóz Loli

Obraz

Jeden z najlepszych i najbardziej znanych konstruktorów bolidów startujących w klasach LMP1 i LMP2 – firma Lola – przedstawił informacje o nowym bolidzie kategorii LMP2, nad którym prace są już prawie skończone.

Oznaczone symbolem B12/80 auto spełnia wymogi nowego regulaminu, według którego wartość auta LMP2 nie powinna przekraczać 350 tys. euro.

Martin Birrane, prezes Loli, uważa, że dobrze się stało, że regulamin techniczny kategorii LMP2 nie będzie się prawie wcale zmieniał przez najbliższe 5 lat. Dzięki temu więcej zespołów będzie mogło pozwolić sobie na nowe bolidy, w tym auta Loli.

Kuba Giermaziak wygrywa na Spa

fot. vervaracingteam.pl
fot. vervaracingteam.pl

Polski kierowca startujący w serii Porsche Supercup wygrał drugi z rzędu wyścig w tej niezwykle wymagającej i wyrównanej serii.

Po starcie z pierwszego pola musiał się bronić przed Patrickiem Huismanem. Obronił swoją pozycję, ale z piątego miejsca rozpoczął szaleńczą pogoń Rene Rast, jeden z najszybszych kierowców pucharu.

fot. vervaracingteam.pl
fot. vervaracingteam.pl

Niemiec przebił się wreszcie na drugie miejsce i na ostatnie okrążenie przed metą miał tylko sekundę starty. Kuba napędził nam niezłego stracha gdy wyjechał poza tor, jednak asfaltowe pobocze uchroniło go przed stratą pozycji.

Dzięki zwycięstwu na Spa Kuba ma teraz 11 punktów starty do lidera – Rene Rasta i zajmuje trzecią pozycję w klasyfikacji generalnej. Na 12 miejscu znajduje się Robert Lucas, drugi Polski kierowca w pucharze. Taką samą pozycję zajął w wyścigu.

Super GT

Suzuka

Obraz

W drugiej połowie sierpnia odbyła się 5. eliminacja japońskiej serii GT. Kierowcy spotkali się na torze Suzuka, gdzie ścigali się w 500-kilometrowym wyścigu. Zawody odbyły się przy zmiennych warunkach pogodowych, a główny wpływ na wyniki miała taktyka doboru opon.

Z pierwszego pola startowego ruszał duet Quintarelli/Yanagida w Nissanie GT-R GT500 zespołu Mola. Obok nich ustawili się Kaneishi/Tsukakoshi w Hondzie HSV-010 GT500, a za nimi Kogure/Duval również w Hondzie.

Część zespołów wybrała opony pełnodeszczowe, a część przejściowe i to właśnie ci drudzy szybko zyskali przewagę, ponieważ po ulewnym deszczu przed wyścigiem tor zaczął przesychać. Już po kilkunastu okrążeniach zespoły jadące na oponach deszczowych wjeżdżały do boksów na zmianę gum. Tymczasem jadący na oponach pośrednich Treluyer w Nissanie zdążył przebić się z 5. na 1. miejsce.

Obraz

Treluyer z Motoyamą byliby może i wygrali, gdyby nie to, że pod koniec wyścigu znowu zaczęło padać, a oni jechali na oponach przejściowych. Większość zespołów nie zignorowała informacji o możliwym deszczu i wcześniej ponownie założyła opony deszczowe. Motoyama zaczął tracić swoją przewagę w deszczu i też zjechał do boksu na zmianę opon na deszczowe, ale późną decyzję przypłacił utratą zwycięstwa na rzecz Duvala i Kogure w Hondzie ekipy Weider.

Do tego Nissan Motul stracił dwie kolejne pozycje, bo wyprzedzili go Yanagida/Quintarelli w Nissanie i Matsuda/de Oliveira też w Nissanie zespołu Calsonic.

Najszybszy Lexus był piąty, a prowadzili go Ishiura i Iguchi. Wóz należy do zespołu Denso Sard.

W klasie GT300 zapowiadało się na dobry wyścig Takagii i Matsuurego, którzy w bolidzie Arta Garaiya zdobyli pole position. Tymczasem niedługo po starcie na pierwszą pozycję wyszedł Sasaki jadący Subaru Legacy B4, a za nim podążało Porsche 911 GT3 R z Kageyamą za kółkiem.

Oczywiście te same swoiste szachy, co w kategorii GT500, rozgrywane były między zespołami klasy GT300. Sprawa rozbijała się rzecz jasna o opony, których dobór miał kluczowe znaczenie w tym wyścigu.

Obraz

A sporo już mowa o rozbijaniu, to będący w połowie wyścigu na 3. miejscu Matsuura rozbił Artę i w ten sposób stracił szansę na dobry wynik.

Dwa pierwsze miejsca zajęły wozy, które w pierwszej części wyścigu były na czele. Pierwsze dojechało Subaru Legacy zespołu R&D Sport, a drugie Porsche ekipy Hankook. Na trzecim miejscu niespodziewanie dojechało Lambo Gallardo drużyny Rire. Z kolei liderzy mistrzostw (Tetsuya Tanaka

Katsuyuki Hiranaka) dotarli na czwartej pozycji i umocnili się na 1. miejscu w klasie GT300.

Super GT - Suzuka 500 km (Wyniki - klasa GT500)
Poz.KierowcyZespół i samochódPunkty
1.Kogure/DuvalWeider / Honda HSV-010 GT20
2.Yanagida/QuintarelliS Road MOLA / Nissan GT-R GT50015
3.Matsuda/de OliveiraCALSONIC IMPUL / Nissan GT-R GT50011
4.Motoyama/TreluyerMOTUL AUTECH / Nissan GT-R GT5008
5.Ishiura/IguchiDENSO SARD / Lexus SC430 GT5006
6.Lotterer/NakajimaPETRONAS TOM’S / Lexus SC430 GT5005
7.Wakisaka/CoutoD’STATION KeePer / Lexus SC430 GT5004
8.Ito/OshimaENEOS SUSTINA / Lexus SC430 GT5003
9.Mutoh/KobayashiARTA / Honda HSV-010 GT2
10.Yasuda/WirdheimADVAN KONDO / Nissan GT-R GT5001
11.Kataoka/AraWedsSport ADVAN / Lexus SC430 GT500
12.Kaneishi/TsukakoshiKEIHIN / Honda HSV-010 GT
13.Michigami/NakayamaEPSON / Honda HSV-010 GT
14.Tachikawa/HirateZENT CERUMO / Lexus SC430 GT500
15.Izawa/YamamotoRAYBRIG / Honda HSV-010 GTNie ukoń.
Super GT - Suzuka 500 km (Wyniki - klasa GT300)
Poz.KierowcyZespół i samochódPunkty
1.Yamano/SasakiR&D SPORT / Subaru Legacy B420
2.Kageyama/FujiiHANKOOK / Porsche 911 GT3 R15
3.Yogo/OridoRIRE / Lamborghini Gallardo RG-311
4.Tanaka/HiranakaJIMGAINER DIXCEL DUNLOP / Ferrari 458 GTC8
5.Taniguchi/BambaHATSUNEMIKU GOODSMILE / BMW Z4 GT36
6.Takahashi/KatohEVANGELION RT TEST TYPE-01 / Shiden MC/RT-16 Toyota5
7.Nitta/KunimotoCOROLLA Axio apr GT / Toyota Corolla Axio4
8.Orime/ImperatoriSG CHANGI / Lexus IS3503
9.Tsuzuki/TsuchiyaZENT / Porsche 911 GT3 RSR2
10.Sakamoto/AokiJLOC / Lamborghini Gallardo RG-31
11.Yamagishi/YamauchiPACIFIC NAC IKAMUSUME / Ferrari F430 GT
12.Yoshimoto/Hoshinotriple a speed / Aston Martin V8 Vantage GT2
13.Saga/IwasakiHASEPRO MA IWASAKI apr / Toyota Corolla Axio
14.Mineo/Yamashita/MitsuyamaVerity TAISAN / Porsche 911 GT3 RS
15.Iiri/SekiguchiJLOC / Lamborghini Gallardo RG-3
16.Shimizu/BergmeisterART TASTE / Porsche 911 GT3 R
17.Yamaji/KoizumiNetMove TAISAN / Ferrari F430 GTC
18.Choo/Yoshida/YokomizoThunderAsia / Mosler MT900M
19.Wada/JyonaiR’Qs / Vemac 350R
20.Takagi/MatsuuraARTA Garaiya / ARTA Garaiya
21.Van Dam/Mizutani/YokomakuEVANGELION RT PRODUCTION / Porsche 911GT3 RNie ukoń.
22.Takamori/Kim/GamouHARUHIRACING HANKOOK / Porsche 911 GT 3 RNie ukoń.
23.Tamanaka/KurosawaMach GoGoGo Syaken / Vemac 320RNie ukoń.
Obraz
Super GT – Klasyfikacja kierowców (klasa GT500)
Poz.KierowcaZespółSamochódPunkty
1.Yanagida/QuintarelliS Road MOLANissan56
2.Kogure/DuvalWeiderHonda44
3.Motoyama/TreluyerMOTUL AUTECHNissan34
4.Matsuda/de OliveiraCALSONIC IMPULNissan31
5.Kaneishi/TsukakoshiKEIHINHonda30
6.Lotterer/NakajimaPETRONAS TOM’SLexus28
7.Ito/OshimaENEOS SUSTINALexus27
8.Ishiura/IguchiDENSO SARDLexus26
9.Izawa/YamamotoRAYBRIGHonda23
10.Yasuda/WirdheimADVAN KONDONissan23
11.Tachikawa/HirateZENT CERUMOLexus15
12.Kataoka/AraWedsSport ADVANLexus14
13.Michigami/NakayamaEPSONNissan12
14.Mutoh/KobayashiARTAHonda7
15.Wakisaka/CoutoD’STATION KeePerLexus5
Super GT – Klasyfikacja kierowców (klasa GT300)
Poz.KierowcyZespółSamochódPunkty
1.Tanaka/HiranakaJIMGAINER DIXCEL DUNLOPFerrari57
2.Taniguchi/BambaHATSUNEMIKU GOODSMILEBMW45
3.Kageyama/FujiiHANKOOKPorsche43
4.Nitta/KunimotoCOROLLA Axio apr GTToyota33
5.Yamano/SasakiR&D SPORTSubaru26
6.Yogo/OridoRIRELamborghini26
7.Yoshimoto/Hoshinotriple a speedAston Martin23
8.OrimeSG CHANGILexus23
9.ImperatoriSG CHANGILexus23
10.Takagi/MatsuuraARTA GaraiyaARTA22
11.Tsuzuki/TsuchiyaZENTPorsche21
12.Yamagishi/YamauchiPACIFIC NAC IKAMUSUMEFerrari17
13.Iiri/SekiguchiJLOCLamborghini12
14.Takahashi/KatohEVANGELION RT TEST TYPE-01Shiden10
15.Saga/IwasakiHASEPRO MA IWASAKI aprToyota8
16.Yamaji/KoizumiNetMove TAISANFerrari4
17.KurosawaMach GoGoGo SyakenVemac2
18.TsutsuiMach GoGoGo SyakenVemac2
19.Sakamoto/AokiJLOCLamborghini2
20.Takamori/KimHARUHIRACING HANKOOKPorsche1
Super GT – Klasyfikacja zespołów (klasa GT500)
Poz.ZespółSamochódPunkty
1.S Road MOLANissan70
2.Weider Honda RacingHonda54
3.MOTUL AUTECH NISMONissan48
4.LEXUS TEAM LeMans ENEOSLexus42
5.KEIHIN REAL RACINGHonda42
6.LEXUS TEAM PETRONAS TOM’SLexus42
7.TEAM IMPULNissan41
8.LEXUS TEAM SARDLexus40
9.ADVAN KONDO RACINGNissan35
10.TEAM KUNIMITSU RAYBRIGHonda34
11.LEXUS TEAM ZENT CERUMOLexus27
12.LEXUS TEAM WedsSport BANDOHLexus24
13.EPSON NAKAJIMA RACINGHonda23
14.AUTOBACS RACING TEAM AGURI (ARTA)Honda20
15.LEXUS TEAM KRAFTLexus15
Super GT – Klasyfikacja zespołów (klasa GT300)
Poz.ZespółSamochódPunkty
1.JIMGAINERFerrari72
2.GSR&Studie with TeamUKYOBMW60
3.HANKOOK KTR (33)Porsche58
4.apr (74)Toyota48
5.JLOC (87)Lamborghini37
6.R&D SPORTSubaru36
7.Team SG CHANGILexus33
8.AUTOBACS RACING TEAM AGURI (ARTA)ARTA33
9.A speed (triple a)Aston Martin30
10.SAMURAI Team TSUCHIYA (ZENT)Porsche30
11.LMP MOTORSPORTFerrari27
12.JLOC (88)Lamborghini22
13.Cars Tokai Dream28Shiden20
14.apr (31)Toyota18
15.Team TAISAN CINECITTA (41)Ferrari14
16.Team TAISAN CINECITTA (26)Ferrari11
17.JLOC (86)Lamborghini10
18.TEAM MACHVemac9
19.R’Qs MOTORSPORTSVemac6
20.ThunderAsia RacingMosler6
21.HANKOOK KTR (34)Porsche5
22.TOMEI SPORTSChevrolet2
23.DIRECTION RACINGPorsche1
24.TEAM ART TASTEPorsche1
Obraz

Poniżej klasyfikacja nieoficjalna, której w serii Super GT się nie prowadzi. Dla zabawy stworzyłem tabelę producentów w klasie GT500. Na wynik w każdym wyścigu składają się wyniki trzech najlepszych wozów danej firmy według punktacji zespołowej.

Super GT – Klasyfikacja producentów (klasa GT500 – nieoficjalna)
Poz.FirmaPunkty
1.Nissan159
2.Honda130
3.Lexus124

DTM

Nürburgring

Obraz

Na słynnym niemieckim torze Nürburgring niespodziewanie pole position wywalczył prowadzący Audi Mattias Ekström. Powracający do wysokiej formy po wypadku w Le Mans Mike Rockenfeller zajął 3. miejsce, a lider mistrzostw – Bruno Spengler – był czwarty. Przeplatający słabe wyścigi z dobrymi Schumacher tym razem wyruszał z przedostatniego pola.

To właśnie Schumacher popisał się świetnym startem już po pierwszym okrążeniu awansując z 17. na 12. pozycję. Niemiec starał się wywalczyć wyższe miejsce i na początku drugiego kółka starł się z doświadczonym Davidem Coulthardem. Najpierw Schumacher wypchnął Szkota z toru, by po chwili samemu ulec wyeliminowaniu z wyścigu, gdy Coulthard zrewanżował mu się uderzeniem w jego Mercedesa.

Obraz

W wyniku tego incydentu Mercedes Coultharda także ucierpiał i zawodnik na 5. okrążeniu pojawił się w boksach celem wymiany przodu. Stracił przez to jedno okrążenie do lidera, którego już nie odrobił.

Po kilku okrążeniach wyklarowała się czołówka. Pierwsza trójka w kolejności: Ekström, Rockenfeller i Spengler odjechała nieco reszcie stawki.

Po pierwszej serii zjazdów do boksów mającej miejsce między 12. a 15. okrążeniem startującemu dopiero z siódmego miejsca Tomczykowi udało się przebić na 4. pozycję. Długo jednak na niej nie pozostał, bo wyprzedził go Scheider.

Obraz

Po drugiej serii wizyt w boksach wiele się nie zmieniło, za to prowadzący Szwed odjechał Rockenfellerowi i Spenglerowi, a ci dwaj z kolei oddalili się od Scheidera. W końcówce zawodów Mike Rockenfeller popełnił błąd na dohamowaniu do jednego z zakrętów, przez co stracił drugie miejsce na rzecz Spenglera. Wyścig wygrał niezagrożony ani przez chwilę Ekström.

Po zawodach sędziowie orzekli karę przesunięcia o 3 miejsca do tyłu w zawieszeniu na jeden wyścig dla Schumachera i Coultharda za kolizję z 2. okrążenia.

Obraz
DTM – Nürburgring, Niemcy (Wyniki wyścigu)
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Mattias EkströmAudi A4 DTM10
2.Bruno SpenglerMercedes-Benz C DTM8
3.Mike RockenfellerAudi A4 DTM6
4.Timo ScheiderMercedes-Benz C DTM5
5.Martin TomczykAudi A4 DTM4
6.Jamie GreenMercedes-Benz C DTM3
7.Edoardo MortaraAudi A4 DTM2
8.Gary PaffettMercedes-Benz C DTM1
9.Filipe AlbuquerqueAudi A4 DTM
10.Oliver JarvisAudi A4 DTM
11.Renger van der ZandeMercedes-Benz C DTM
12.Miguel MolinaAudi A4 DTM
13.Christian VietorisMercedes-Benz C DTM
14.Susie StoddartMercedes-Benz C DTM
15.Maro EngelMercedes-Benz C DTM
16.Rahel FreyAudi A4 DTM
17.David CoulthardMercedes-Benz C DTM
18.Ralf SchumacherMercedes-Benz C DTMNie ukoń.
DTM – Klasyfikacja kierowców
Poz.KierowcaZespółPunkty
1.Bruno SpenglerMercedes-Benz Bank AMG47
2.Martin TomczykAudi Sport Team Phoenix40
3.Timo ScheiderAudi Sport Team Abt29
4.Jamie GreenAMG Mercedes24
5.Mattias EkströmAudi Sport Team Abt Sportsline21
6.Mike RockenfellerAudi Sport Team Abt Sportsline20
7.Ralf SchumacherSalzgitter AMG Mercedes17
8.Oliver JarvisAudi Sport Team Abt10
9.Gary PaffettThomas Sabo AMG Mercedes10
10.Eduardo MortaraAudi Sport Team Rosberg9
11.Maro EngelGQ AMG Mercedes3
12.Tom KristensenAudi Sport Team Abt Sportsline2
13.Filipe AlbuquerqueAudi Sport Team Rosberg1
14.David CoulthardDeutsche Post AMG Mercedes1
Obraz
DTM – Klasyfikacja zespołów
Poz.ZespółPunkty
1.THOMAS SABO / Mercedes-Benz Bank AMG57
2.Audi Sport Team Abt Sportsline43
3.Salzgitter / AMG Mercedes41
4.Audi Sport Team Phoenix40
5.Audi Sport Team Abt39
6.Audi Sport Team Rosberg10
7.Deutsche Post / GQ AMG Mercedes4

Formuła 1

Obraz

Wyścigi Formuły 1 szeroko relacjonuje Bartosz Pokrzywiński, zatem odsyłam do jego artykułów.

Źródło: DTMSuper GTautosport

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)