Tych silników unikaj jak ognia! cz. 4 [poradnik]

Silnik

Silnik

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu produkowano auta, które mogły przejechać nawet 1 000 000 km bez poważniejszych awarii, niestety dziś już tak nie jest. Na rynek wypuszczane są samochody z wadami fabrycznymi podzespołów. Problem dotyczy sporego grona silników, więc postanowiliśmy poszerzyć nasz cykl o kolejną garść informacji na temat wadliwych silników i ich osprzętu.

Tych silników unikaj jak ognia! cz. 3, 2, 1 [poradnik]

Na początek przyjrzymy się francuskiemu motorowi 1.9 dCi, ten silnik sam w sobie nie jest wadliwy, wiele problemów sprawia jednak jego osprzęt. Problem awarii wtryskiwaczy dotyczy niemal każdego współczesnego diesla, najtrwalsze nowoczesne jednostki napędowe potrafią przejechać nieco ponad 200 000 km, bez ich wymiany.

Niestety w Renault nie jest jednak tak różowo, wielu kierowców Laguny II, którzy zakupili to auto w salonie musiało wymienić wtryskiwacze już po przejechaniu około 20 000 km. Ponadto w autach z tym silnikiem nietrwałe są także dwumasowe koła zamachowe i turbosprężarki. Warto też pamiętać o tym, że ten sam motor montowany był także w autach marki Nissan, między innymi w modelu Primera.

Drugą jednostką napędową, która może przysporzyć swoim użytkownikom uciążliwych kłopotów jest 3,3-litrowy diesel TDI montowany w Audi A8 D2. W tym przypadku tak samo jak w motorze 2,5 V6 TDI dochodzi do wycierania się krzywek wałków rozrządu. Problem ten objawia się trudnościami w jego uruchomieniu, a jeśli już uda się nam go odpalić będzie generował zbyt duże drgania.

Zobacz również: Audi Q7 3.0 TDI - test

Kolejnym problemowym silnikiem jest znany między innymi z Forda Scorpio MK2, Chryslera Voyagera II, Opla Frontery oraz Alfy Romoeo 155 i 164 2,5-litrowy diesel TD z oznaczeniem fabrycznym VM. Tu z koeli znajdziemy całą masę różnego rodzaju awarii. Najsłabszym punktem motoru VM są podatne na pęknięcia głowice i ich uszczelki, tu na każdy cylinder przypada jedna głowica, co dodatkowo komplikuje ich wymianę.

Poważne usterki w nowych samochodach 2/2

Ponadto szybkiemu zużyciu ulegają tu także hydrauliczne popychacze zaworów. Wymieniając popychacze musimy też sprawdzić czy w misce olejowej nie znalazły się ich zapinki, które wciągnięte przez "smok olejowy" potrafią zniszczyć pompę olejową. Często też dochodzi tu do obracania się panewek wału korbowego.

Na koniec zostawiliśmy motory z rodziny TwinSpark produkcji włoskiej marka Alfa Romeo spotykane między innymi w modelach: 145, 146, 155 oraz 166. Te benzynowe jednostki napędowe wyposażone są w układ zmiennych faz rozrządu, a ich piętą achillesową jest wariator zmiennych faz rozrządu.

Poważne usterki w nowych samochodach ½

Jak działa to urządzenie? Jego praca polega na tym, że zmienia ono normalny ruch obrotowy wałka rozrządu zaworów ssących, który znacznie wcześniej i szybciej otwiera zawory, tym samym zwiększając lub zmniejszają wyprzedzenie otwarcia zaworów, czego efektem jest korzystniejsze wyzwalanie momentu obrotowego w średnim i niskim zakresie obrotów.

Jakie są symptomy awarii wariatora zmiennych faz rozrządu? Po uruchomieniu silnika początkowo dochodzi z niego głośny grzechot trybów zębatych, a następnie, po upływie około dwóch sekund stopniowo zanika (ponieważ olej napływa pod coraz większym ciśnieniem i napełnia urządzenie). Takie objawy świadczą o początkowej fazie awarii, na początku taka usterka nie ma wpływu ani na osiągi ani na spalanie jednostki napędowej.

Niestety wraz z następującym zużyciem wariatora nieprzyjemny dźwięk zaczyna utrzymywać się przez cały czas pracy silnika, wtedy oznacza to, że najprawdopodobniej doszło już do uszkodzenia sprężyny powrotnej przez co nie dochodzi już do zmiany faz. Wówczas pogarszają się osiągi i auto zaczyna palić nieco mniej benzyny.

Alfa Romeo 166

Niektórzy mechanicy twierdzą, że aby zapobiec tej usterce należy stosować olej charakteryzujący się niską lepkością przy niskich temperaturach i w wielu przypadkach taki zabieg znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia tej awarii, niestety nie oznacza to jednak, że problem się nie pojawi. Jeśli już w naszym aucie wystąpią opisywane wyżej symptomy to jedynym skutecznym rozwiązaniem będzie wówczas wymiana wariatora zmiennych faz rozrządu, który kosztuje około 500 zł.

Zobacz także:

Dlaczego filtr kabinowy jest tak ważny? [poradnik]

Najczęściej spotykane przyczyny wycieków oleju [poradnik]

Kupujesz używane auto? Nie daj sobie wcisnąć wraka! [poradnik]

Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik 2/2]

Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik ½]

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo!

Popularne w tym tygodniu:

Alfa Romeo Giulia w dwóch nowych wersjach zadebiutuje w Paryżu Robert Kubica wraca do wyścigów Ursus prezentuje swoją elektryczną ciężarówkę Maybach S600 Pullman debiutuje w opancerzonym wydaniu Bentley Bentayga oficjalnie debiutuje z silnikiem diesla Odświeżona Dacia Logan i Sandero - pierwsze zdjęcia Volvo V90 Cross Country (2016) - premiera Citroën C3 WRC (2016) - koncepcyjna rajdówka zadebiutuje w Paryżu Kajetanowicz i Chuchała rajdowymi mistrzami Europy! GTC4Lusso T - pierwsze, czteromiejscowe Ferrari z doładowanym V8 Agresywny pakiet nadwoziowy dla 911 od rosyjskiego Topcar Nowy koncept Volkswagena będzie równie rewolucyjny jak Garbus