Jak wymienić filtr powietrza – poradnik

Wymiana filtra powietrza to jedna z najprostszych czynności eksploatacyjnych.

Jednostki spalinowe podczas pracy spalają mieszankę paliwowo-powietrzną. Filtr zamontowany w komorze silnikowej i będący elementem układu dolotowego dba o to, aby powietrze było możliwe czyste.

Po co? Wszelkie zanieczyszczenia wpływają negatywnie na pracę motoru i jego zużycie. Zapchany filtr powietrza może przyczynić się do wzrostu zapotrzebowania na paliwo, spadku mocy czy uszkodzenia powierzchni cylindrów, tłoków i pierścieni tłokowych.

Czysty i brudny filtr powietrza

Producenci podają różne przebiegi, po których należy wymienić filtr powietrza. Wartości te zazwyczaj wahają się od 20 000 do 40 000 km, ale czynność tę warto wykonywać częściej, raz do roku lub co 15 000–20 000 km.

Warto zwrócić uwagę na warunki, w których użytkujemy samochód. Jeśli dużo jeździmy po mieście, w okolicach placów budowy lub np. po drogach szutrowych, powinniśmy regularnie kontrolować stan filtra.

Częstsza wymiana może przyczynić się do wydłużenia żywotności jednostki i poprawy jej parametrów, a filtry nie są przesadnie drogie. W zależności od marki i modelu kosztują od ok. 20 do ok. 250 zł.

W samochodach osobowych stosuje się w przeważającej większości tzw. filtry suche, w których powietrze przechodzi przez materiał filtrujący (w mokrych do tego celu służy olej). Filtry powietrza zazwyczaj wykonuje się z bawełny lub celulozy, ewentualnie z materiałów sztucznych, takich jak poliester.

Obudowa filtra w tym wypadku umieszczona po prawej stronie poniżej silnika.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Filtry są przeznaczone do konkretnych aut i silników. Przy kupnie musimy zwrócić uwagę na przepustowość. Zarówno zbyt duża, jak i zbyt mała mogą sprawić, że system filtrowania będzie działał nieodpowiednio.

Jak wymienić filtr powietrza?
Musimy zacząć od zlokalizowania (najczęściej plastikowej) puszki. Obudowa najpewniej będzie się znajdować z boku silnika.
Będzie ona zabezpieczona zatrzaskami lub śrubami. Pokrywę demontujemy delikatnie, aby nie uszkodzić ani jej, ani zatrzasków. Po ponownym zamknięciu ma ona być szczelna.

W środku obudowy zobaczymy wkład, który będzie miał kształt prostopadłościanu lub walca. Filtry powietrza są zazwyczaj wykonane z jasnego materiału, co łatwiej pozwala ocenić skalę zanieczyszczenia.

Po wyjęciu filtra musimy oczyścić puszkę z kurzu i innych zabrudzeń, np. resztek owadów. Używamy do tego mokrej szmatki lub odkurzacza. Nie korzystamy ze sprężarek powietrza, które mogą przepchnąć brud w głąb układu dolotowego. Jeśli filtr powietrza jest w dobrym stanie i nie planujemy go wymieniać, można spróbować go wyczyścić, np. odkurzając i delikatnie otrzepując jego powierzchnie.

Filtr powietrza montujemy w taki sposób, aby nie był on odkształcony. Zwróćmy uwagę, czy dobrze ułożyła się uszczelka. Nie może ona zostać przytrzaśnięta podczas zamykania pokrywy.

Przy okazji sprawdźmy, czy połączenie rury dolotowej z obudową filtra powietrza jest szczelne. Po zakończeniu montażu uruchamiamy silnik, aby sprawdzić, czy motor pracuje równo.

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ wydechowy i dolotowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak działa przepływomierz powietrza - poradnik Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 16]. Praca nad felgami Diesel na gaz? Tak, to możliwe! Jak dobrać wycieraczki? - poradnik Jak wybrać i zamontować hak holowniczy – poradnik Usterki w silniku ZS, które mogą się zdarzyć zimą... Opony z kolcami – budowa, przeznaczenie, gdzie można ich używać Jak holować przyczepę – poradnik Zimowe wyjazdy autem na narty - kompendium wiedzy [poradnik] Jak wybrać łańcuchy śniegowe - poradnik Jak przewozić zwierzęta w samochodzie - poradnik Jak wymienić klocki hamulcowe - poradnik Paliwa zimowe dla silników ZS od strony technicznej Zestaw naprawczy czy koło zapasowe? - poradnik Lakierowanie na mokro - na czym polega? Silnik krokowy - budowa, zasada działania, funkcjonowanie Wyciągarki – budowa, działanie, obsługa Co jest niezbędne do off-roadu? Jak zamontować fotelik samochodowy? [poradnik] Rozrząd - rodzaje napędu Jak zamontować boks dachowy [poradnik] Paliwa zimowe – dlaczego warto je stosować? Alternator – budowa, usterki, sposób działania Kabriolet z dachem materiałowym czy metalowo-szklanym? - różnice techniczne

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu?