Co kupujemy, co sprzedajemy - analiza polskiego rynku aut używanych

Parking

Parking

Co roku wiele osób staje przed trudnym wyborem – jaki kupić samochód? Co ostatecznie wybieramy? Co sprzedajemy? Odpowiedzią na te pytania jest analiza przeprowadzona przez otoMoto po pierwszej połowie 2011 roku. Jakie marki wybierają Polacy? Jakie ostatnio straciły na popularności?

Skoda Octavia Scout 4×4 2,0 TDI DSG – marzenie taty [test autokult.pl]

Wyniki badania nie są niespodzianką – najczęściej wyszukiwaną marką w pierwszym półroczu 2011 roku był Volkswagen. Od kilku lat jest to niekwestionowany lider pod tym względem. Prawie 3 000 000 zapytań zagwarantowało niemieckiemu gigantowi prowadzenie w tegorocznym rankingu. Najbardziej popularnymi modelami producenta z Wolfsburga są Golf, Passat i Polo.

Volkswagen Golf MK4 1997-2006

Skąd tak wysoka pozycja akurat tych trzech aut? Są to jedne z najpopularniejszych samochodów nowych, kupowanych w Europie. Ponieważ Polacy sprowadzają do kraju pojazdy z wielu rynków, to siłą rzeczy popularne za granicą Passat i Golf, częściej trafiają w ręce handlarzy i osób prywatnych. Na dużą popularność akurat tych modeli ma wpływ również znakomita dostępność części zamiennych oryginalnych, jak i zamienników.

Audi RS5 – agresja pod kontrolą [test autokult.pl]

Kolejną popularną marką jest Audi. W tym przypadku najczęściej wyszukiwanymi modelami było A4, A6 i A3. Duży sukces producenta z Ingolstadt zależny jest przede wszystkim od… sukcesu Volkswagena. Obaj producenci niezwykle często korzystają z tych samych podzespołów, więc części zamienne "aut dla ludu" pasują również w modelach marki Audi.

Audi A4 B6 Avant 2000-2004 (fot. tapeciarnia.pl)

Zobacz również: Nowy Ford Focus RS (2016) - test

Do czołówki trafił jeszcze Opel Astra, jeden z największych konkurentów Golfa na polskim rynku samochodów używanych. Natomiast jedynym przedstawicielem segmentu aut luksusowych jest w rankingu BMW X5.

Poniżej znaleźć możecie wszystkie 10 najczęściej wyszukiwanych modeli samochodów w pierwszym półroczu 2011 roku.

1. Volkswagen Golf
2. Volkswagen Passat
3. Audi A4
4. Volkswagen Polo
5. Opel Astra
6. Audi A6
7. BMW X5
8. Skoda Octavia
9. BMW 320
10. Audi A3

Jak widać w gust i potrzeby Polaków najlepiej trafiają samochody Niemieckie. Jedynym rodzynkiem w tym zestawieniu jest Skoda Octavia z Czech. Nie zapominajmy jednak, do jakiego koncernu należy czeski producent. Kolejny punkt dla Volkswagena.

Takich aut szukamy. A jakie najczęściej próbujemy sprzedać? W stosunku do pierwszego półrocza 2010 roku ze stawki wypadła Toyota. Została wyparta przez Skodę, która od razu wskoczyła na 7. pozycję. Po spadku z szóstego miejsca, na szarym końcu resztkami sił trzyma się Fiat.

I półrocze 2010 I półrocze 2011
1. Volkswagen Volkswagen
2. Opel Opel
3. Ford Ford
4. Renault Renault
5. Audi Audi
6. Fiat BMW
7. BMW Skoda
8. Mercedes-Benz Mercedes-Benz
9. Peugeot Peugeot
10. Toyota Fiat

Oczywiście najczęściej sprzedawane modele pokrywają się w dużej mierze z tym, czego szukamy. W czołówce Volkswagen Golf, a tuż za nim Passat, którym po piętach depcze Opel Astra – niezmiennie od roku. Dopiero na czwartej pozycji doszło do zamiany – Ford Focus wyparł Opla Vectrę. Nie jest wcale powiedziane, że to oznacza spadek popularności sedana z Niemiec. Kilka lat temu został on zastąpiony w gamie modeli Opla przez Insignię. Teraz to ona zaczyna wchodzić na rynek samochodów używanych. Tym samym Vectra będzie z roku na rok coraz rzadziej pojawiać się wśród aut wystawionych na sprzedaż.

Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi – wybór z rozsądku? [test autokult.pl]

Duży skok, w stosunku do pierwszej połowy poprzedniego roku wykonała Skoda Octavia. Wcześniej nawet jej nie było jej w czołowej dziesiątce, teraz popularne auto flotowe z Czech dostało się aż na piątą pozycję.

I półrocze 2010 I półrocze 2011
1. Volkswagen Golf Volkswagen Golf
2. Volkswagen Passat Volkswagen Passat
3. Opel Astra Opel Astra
4. Opel Vectra Ford Focus
5. Audi A4 Skoda Octavia
6. Ford Focus Audi A4
7. Ford Mondeo Ford Mondeo
8. Opel Corsa Opel Vectra
9. Renault Megane Skoda Fabia
10. Renault Laguna Renault Megane

Najczęściej sprzedawanymi modelami wśród popularnych kompaktów – Golfa i Astry, były te, wyprodukowane w 2001 roku. Średnia cena 10-letniej Astry na polskim rynku, to 14 000 zł. Droższy był popularny Volkswagen. Za używanego Golfa z rocznika 2001 sprzedawcy chcieli średnio 17 300 zł. Modele trzy lata starsze kosztowały odpowiednio 8800 zł i 12 600 zł. Niewiele więcej niż za kompaktowego Volkswagena, trzeba było zapłacić za większego sedana – Passata. 10-letnie egzemplarze kosztowały średnio 20 000 zł, natomiast te z 1998 roku wyceniane były przeciętnie o 1100 zł drożej niż Golfy z tego samego rocznika.

Najmłodszym ze sprzedawanych przez Polaków samochodów była w pierwszej połowie 2011 roku Skoda Octavia. Najczęściej pojawiającymi się w ogłoszeniach rocznikami tego auta były 2006 i 2007 z cenami odpowiednio: 32 000 zł i 36 700 zł.

Wymarzone samochody Polaków

Do tej pory najczęstszymi bywalcami polskich dróg były samochody w wieku około 12 lat. Z analizy otoMoto wynika, że na zmiany w tej kwestii się nie zanosi. Najczęściej wystawianymi na sprzedaż autami były te z roczników 1998 – 2002.

Bardzo rozsądnego wyboru Polacy dokonują przy wyborze wersji silnikowych. Najczęściej szukamy jednostek o pojemnościach 1,9 l i 2,0 l. Pozwalają one na komfortowe podróżowanie i zapewniają przyzwoite osiągi, a jednocześnie znajdują się poniżej progu, po przekroczeniu którego cena ubezpieczenia wzrasta. Za faktem, że jest to rozwiązanie kompromisowe, przemawia również stosunkowo niskie spalanie silników o tych pojemnościach.

Źródło: Informacja prasowa otoMoto

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo!

Popularne w tym tygodniu:

Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet to powrót do przeszłości. Najpiękniejszy samochód roku Haniebnie ubrany jednoślad – ciekawy sprzęt sfotografowany w centrum Warszawy Takiego przebiegu w żadnym porsche jeszcze nie było. Kanadyjczyk pobił rekord To już koniec Vipera. Ralph Gilles żegna się z samochodem Toyota Supra jednak bez manuala? Na to wygląda Porsche ma kupić kierowcom okulary przeciwsłoneczne. Zaskakujący wyrok sądu "Jedzie z nami Basia". Gratulacje, tylko co z tego? Budowa wyścigówki na finiszu. Polak spełnia swoje marzenie z dzieciństwa Masz pierwszą MX-5 do restauracji? Mazda ci w tym pomoże Jak wygląda rozpakowanie Bugatti Chirona? Zaglądamy za kulisy Cupra będzie osobną marką? Seat już zastrzegł logo Ford sierra w stylu Rat należąca do naszego czytelnika. Jak wam się podoba?