Pod napięciem – Brabus E 220 CDI BlueEFFICIENCY D3 Hybrid Concept (2011)

Pod napięciem – Brabus E 220 CDI BlueEFFICIENCY D3 Hybrid Concept (2011)

Pod napięciem – Brabus E 220 CDI BlueEFFICIENCY D3 Hybrid Concept (2011)
Olgierd Lachowski
22.09.2011 07:00, aktualizacja: 07.10.2022 18:20

Oprócz oczekiwanego Rocketa na salonie we Frankfurcie Brabus zaprezentował prototyp innego, bardzo interesującego samochodu. Chodzi o hybrydowego Mercedesa E, który jest dowodem, że również tunerzy interesują się ekologią.

Oprócz oczekiwanego Rocketa na salonie we Frankfurcie Brabus zaprezentował prototyp innego, bardzo interesującego samochodu. Chodzi o hybrydowego Mercedesa E, który jest dowodem, że również tunerzy interesują się ekologią.

Eko tuning nie jest niczym nowym na rynkach europejskich. Wiele firm zajmujących się chiptuningiem ma w ofercie programy zmniejszające zużycie paliwa silników spalinowych. Brabus posunął się znacznie dalej, bo postawił na napęd hybrydowy.

Obraz

Do budowy prototypu posłużył zasilany olejem napędowym Mercedes-Benz C 220 CDI BlueEFFICIENCY, wyposażony w 4-cylindrowy silnik o objętości skokowej 2,1 l. Wspomagany turbodoładowaniem seryjny motor ma moc 170 KM przy 3000-4200 obr./min i moment obrotowy 400 Nm w przedziale 1400-2800 obr./min.

Napęd jest realizowany przez koła tylne, a do wyboru są dwie skrzynie biegów: 6-biegowa, manualna lub 7-biegowa, automatyczna 7G-Tronic. W tym wozie jest 6-biegowa skrzynka.

Do tuningu jednostki napędowej Brabus wykorzystał moduł PowerXtra D3, dzięki któremu moc silnika wzrosła do równych 200 KM, a maksymalny moment obrotowy do 450 Nm. To jednak nie wszystko, bo oprócz silnika cieplnego auto zostało wyposażone w silniki elektryczne.

Inżynierowie wykorzystali dwa silniki elektryczne zamontowane na tylnej osi, które przygotowała brytyjska firma Protean Electric. Każdy z nich wytwarza moc ciągłą 50 kW (68 KM) w trybie Eco oraz 80 kW (109 KM) mocy szczytowej w trybie Sport. W tym drugim trybie szczytowy moment obrotowy każdego z silników wynosi 800 Nm. Bezpieczne obroty to 2000 obr./min.

Obraz

Oprócz silników na pokładzie, a w zasadzie pod nim, zainstalowano pakiet baterii litowo-jonowych, w których można zmagazynować energię o wartości 18,6 kWh. Akumulatory mogą być ładowane za pomocą specjalnego gniazda przygotowanego przez firmę RWE (dostawca prądu również w Polsce), jak i przy użyciu normalnego gniazdka. W pierwszym przypadku napięcie ładowania wynosi 380 V, natomiast w drugim – standardowe 220 V.

Baterie są także ładowane podczas hamowania przez silniki elektryczne (które mogą odzyskiwać do 140 kW mocy).

Samochód ma możliwość jazdy tylko na prądzie pobieranym z baterii. Wtedy według Brabusa w trybie Eco wóz ma zasięg 120 km, a w trybie Sport 80 km. To więcej niż przeciętne 60 km, które pokonuje kierowca każdego dnia. Emisja CO2 w tym przypadku wynosi 0 g/km. Musimy jednak pamiętać, że jeśli prąd produkowany jest przez elektrownię spalającą kopalne źródło energii, to ta rzeczywista emisja CO2 nie jest wcale zerowa.

Dodanie silników elektrycznych i akumulatorów zostało okupione wzrostem masy samochodu o 255 kg. Nie przeszkodziło to jednak w poprawieniu czasu przyspieszenia z 8,70 s (w aucie fabrycznym) do 7,40 s. Z kolei przyspieszenie z 60 km/h do 120 km/h, z użyciem również napędu elektrycznego, wynosi tylko 5,60 s. W zależności od trybu jazdy auto osiąga 190 km/h (Eco) lub 220 km/h (Sport).

Obraz

Z innych zmian trzeba wymienić nowe elementy zawieszenia oraz układu hamulcowego. Ponieważ auto jest cięższe, a rozkład jego mas jest inny, Brabus wykorzystał nowe, 10-stopniowe amortyzatory przygotowane przez firmę Bilstein. Z tyłu zastosowano specjalne tarcze hamulcowe z dwoma zaciskami każda.

Od seryjnego samochodu Brabus różni się tylko nieznacznie. Różnice stanowią przedni zderzak i listwy progowe oraz inne koła. Zderzak z diodami LED używanymi jako światła do jazdy dziennej oraz listwy boczne wykonano z tworzyw sztucznych. Auto jeździ na kołach z 19-calowymi felgami Monoblock Q obutymi w opony 245/35 R 19 z przodu i z tyłu.

Od fabrycznego wnętrze odróżnia się dwoma elementami. Pierwszy z nich to aluminiowe nakładki na pedały, które nie mają żadnego znaczenia w tym samochodzie, a drugi to dotykowy panel kontrolny, za którego pomocą można wybierać spośród kilku trybów jazdy i który pokazuje przepływ i zużycie energii w aktualnie wybranym trybie jazdy.

Obraz

Ten model Brabusa jako jeden z niewielu w historii firmy (jeśli nie pierwszy) nie jest na sprzedaż za żadne pieniądze. Auto najprawdopodobniej pozostanie prototypem.

Dane techniczne

  • Typ: R4, ZS
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2143 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 200 KM przy 3000-4200 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 93,33 KM/l (seryjny – 79,33 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 450 Nm przy 1400 obr./min
  • Typ: Dwa silniki elektryczne
  • Ustawienie: Z tyłu
  • Moc ciągła: 2 x 50 kW = 100 kW (136 KM)
  • Moc szczytowa: 2 x 80 kW = 160 kW (218 KM)
  • Maksymalny moment obrotowy: 2 x 800 Nm = 1600 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, dwuzaciskowe
  • Koła przednie: 8,5 x 19” Monoblock Q
  • Koła tylne: 8,5 x 19” Monoblock Q
  • Opony przednie: 245/35 R 19 Yokohama
  • Opony tylne: 245/35 R 19 Yokohama

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1990 kg (+ 255 kg)
  • Stosunek masy do mocy: 4,79 kg/KM (seryjny – 10,21 kg/KM)
  • Długość: 4838 mm
  • Szerokość: 1841 mm
  • Wysokość: 1464 mm
  • Rozstaw osi: 2874 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,40 s
  • Przyspieszenie 60-120 km/h: 5,60 s
  • Prędkość maksymalna (Eco): 190 km/h
  • Prędkość maksymalna (Sport): 220 km/hblock position=\inside7259/block

Źródło: WCF

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)