Ford Focus C-Max I [awarie i problemy]

Ford Focus C-MAX

Ford Focus C-MAX

W życiu prawie każdego mężczyzny przychodzi okres, kiedy pojawia się gromadka dzieci i chcąc nie chcąc mniej lub bardziej buzujący testosteron musi ustąpić miejsca rozsądkowi – zwykle wtedy decydujemy się na zakup kombi lub MPV.

Na szczęście nie każde auto tego typu musi być nudne i nieprzyjemne w prowadzeniu. Jednym z najbardziej wyjątkowych minivanów, którego prześwietlimy jest Ford Focus C-Max. Stylizacja tego auta może nie jest tak atrakcyjna jak nieco większego S-Maxa, a jego bryła sprawia wrażenie nieco nadmuchanego Focusa II, ale po dłuższym obcowaniu z tą konstrukcją design zaczyna się podobać.

Historia modelu

Pierwsza generacja Forda Focusa C-Maxa zadebiutowała w 2003 roku i było to pierwsze takie auto w ofercie tej marki. Dwa lata później samochód dostał kilka nowych silników, a w 2007 roku model ten przeszedł drobną modernizację. Dokładnie rok temu fabrykę opuścił ostatni egzemplarz I generacji C-Maxa ustępując miejsca nowemu autu.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,6 16V (100 KM)
R4 1,8 16V (120- 125 KM)
R4 2,0 16V (145 KM)

Diesle:

R4 1,6 8V TDCi (90- 109 KM)
R4 1,8 8V TDCi (115 KM)
R4 2,0 8V TDCi (110 KM)
R4 2,0 16V TDCi (136 KM)

Jeżeli nie wiecie, na który wariant benzynowy powinniście się zdecydować to śmiało możemy polecić Wam każdy z wymienionych wyżej silników – oczywiście najwięcej frajdy z prowadzenia daje 145-konna 2-litrówka. Ci, którzy szukają diesla powinni zdecydować się na jednostkę 2,0 TDCi, która cieszy się wysoką bezawaryjnością i rewelacyjną dynamiką. Odradzamy natomiast odmianę 1,6 TDCi, gdzie może dojść do awarii turbosprężarki lub wycieków z miski olejowej. Oba te silniki diesla zostały opracowane wspólnie z koncernem PSA. W ofercie jest jeszcze motor 1,8 TDCi, który nie powinien sprawiać większych problemów w eksploatacji — choć mógłby być nieco dynamiczniejszy.

Zobacz również: Ford Fiesta Black Edition - test

Dane techniczne

Jak na minivana tego segmentu przystało w Focusie C-Max napęd przekazywany jest tylko na oś przednią. Spośród przekładni mamy do wyboru 5- i 6-biegową manualną lub 4-stopniowy automat. Dla szczególnie wybrednych

Awaryjność

Jak dowodzą rankingi bezawaryjności instytutów TUV i DEKRA Focus C-Max to nie tylko jeden z najmniej usterkowych modeli tej marki, ale zarazem jeden z najmniej psujących się aut w ogóle. Najwięcej problemów sprawia zawieszenie, gdzie już po przejechaniu niewielkiego dystansu wymiany będą wymagać łączniki stabilizatora i silentblocki wahaczy. Oczywiście za taki stan rzeczy winę ponoszą niskiej jakości drogi, na których użytkowane jest auto.

Nietrwały jest także alternator, który ulega uszkodzeniu. Użytkownicy Focusa C-Maxa narzekają z kolei na niską jakość wykonania – skrzypiące elementy wnętrza, zawiasy drzwi oraz odklejające się uszczelki drzwi. Ponadto w wielu egzemplarzach może dojść do uszkodzenia elektrohydraulicznej pompy wspomagania układu kierowniczego. W niektórych egzemplarzach szwankują też czujniki parkowania i przycisk elektronicznego hamulca ręcznego, czasem przestaje działać też system ESP.

Naszym zdaniem

Ford Focus C-Max to pierwszy i zarazem bardzo udany mały minivan tej marki, który dzięki doskonałemu zawieszeniu i precyzyjnemu układowi kierowniczemu daje dużo radości z prowadzenia. Nie jest może tak obszerny jak konkurenci, ale na pewno jest liderem swojego segmentu jeżeli chodzi o własności jezdne. Kolejną zaletą tego modelu jest wysoka bezawaryjność. Wybrednym może przeszkadzać słabe wykonanie niektórych elementów — zwłaszcza jeżeli chodzi o wnętrze oraz umiarkowana jak na ten segment przestronności. Najtańsze egzemplarze tego auta kupimy za około 19 000 zł.

Zobacz także:

Fiat Multipla I/II [awarie i problemy]

Ford Fiesta MK6 [awarie i problemy]

Awarie i problemy: Ford Focus Mk1

Awarie i problemy: Ford Mondeo Mk3

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Samochody z USA - czy można nazwać je gorszymi? Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje Auto używane dla czytelnika: specyficzne potrzeby i minivan do 25 tys. zł