Europejski Samochód Roku - zwycięzcy ostatnich 15 lat
Europejski Samochód Roku to konkurs, w którym grono dziennikarzy wybiera najlepsze debiutujące auto roku. Przyjrzyjcie się zdobywcom tego prestiżowego tytułu z ostatnich 15 lat.
10.10.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:26
2011 Nissan Leaf
Nissan Leaf
Zdaniem jurorów to pierwszy samochód zasilany wyłącznie energią elektryczną, nadający się do codziennej eksploatacji. Leaf zebrał aż 257 punktów, pokonując Giuliettę, która przez wielu dziennikarzy upatrywana była w roli faworyta.
Drugie miejsce: Alfa Romeo Giulietta - 248 punktów
Trzecie miejsce: Opel Meriva - 244 punkty
2010 Volkswagen Polo V
Volkswagen Polo V
Volkswagen Polo najnowszej, piątej generacji, zebrał aż 347 punktów na swoim koncie. Jurorzy docenili interesującą stylistykę, dwusprzęgłowe przekładnie DSG oraz sporą ilość miejsca, a także jednostki wysokoprężne 1,6 TDI.
Drugie miejsce: Toyota iQ - 337 punktów
Trzecie miejsce: Opel Astra - 221 punktów
2009 Opel Insignia
Opel Insignia
Następca Vectry zaskoczył wszystkich atrakcyjną stylistyką, bogatym wyposażeniem, w skład którego wchodzi m.in. system rozpoznający znaki drogowe, a także szeroką paletą jednostek napędowych. Co ciekawe, Insignia pokonała Fiestę tylko jednym punktem zdobywając 321 punktów.
Drugie miejsce: Ford Fiesta - 320 punktów
Trzecie miejsce: Volkswagen Golf - 223 punkty
2008 Fiat 500
Fiat 500
Produkowany w tyskiej fabryce włoskiego koncernu mały Fiat, okazał się strzałem w dziesiątkę. Auto cieszy się gigantyczną popularnością, bowiem rzuciło wyzwanie klienteli zainteresowanej Mini, będąc sporo tańszą alternatywą. Małej pięćsetce udało się zdobyć aż 385 punktów.
Drugie miejsce: Mazda 2 - 325 punktów
Trzecie miejsce: Ford Mondeo - 202 punkty
2007 Ford S-Max
Ford S-Max
Ford S-Max przyciąga uwagę bardzo interesującą stylistyką, chociaż trochę odbrązawiając rodzinne vany. Siedem miejsc siedzących oraz bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, który według jurorów był bardzo ważnym argumentem potwierdzającym ten wybór. S-Max dostał 235 punktów.
Drugie miejsce: Opel Corsa - 233 punkty
Trzecie miejsce: Citroen C4 Picasso - 222 punkty
2006 Renault Clio III
Renault Clio III
W 2006 roku Renault Clio trzeciej generacji pokonało pewniaka, Volkswagena Passata o 5 punktów, zdobywając 256 punktów, co było dla wszystkich sporym zaskoczeniem. Co ciekawe, Clio to do tej pory jedyny samochód, który zdobywał tę prestiżową nagrodę dwukrotnie. Poprzednim razem na piedestale stanęło Clio pierwszej generacji, miało to miejsce w 1991 roku.
Drugie miejsce: Volkswagen Passat - 251 punktów
Trzecie miejsce: Alfa Romeo 159 - 212 punktów
2005 Toyota Prius
Toyota Prius
Kluczowym argumentem, który zaważył o zwycięstwie Toyoty Prius w 2005 roku był fakt, że auto odniosło kolosalny sukces za oceanem. Nagrodzona generacja także nie okazała się rozczarowaniem, stając się najpopularniejszą hybrydą na świecie. Prius zmiażdżył konkurencję, zdobywając aż 406 punktów.
Drugie miejsce: Citroen C4 - 267 punktów
Trzecie miejsce: Ford Focus - 228 punktów
2004 Fiat Panda II
Fiat Panda II
Fiat Panda miał być pięciodrzwiowym autem konkurującym z rynkowym przebojem włoskiego producenta, modelem Seicento, który sprzedawany jest do dziś. Jurorzy polubili wysoką pozycję za kierownicą, świetną widoczność, jednostki benzynowe oraz silnik wysokoprężny 1,3 Multijet. Panda zdobyła łącznie 281 punktów, a więc o 40 punktów więcej od Mazdy 3 i Golfa V. generacji.F
Drugie miejsce: Mazda 3 - 241 punktów
Trzecie miejsce: Volkswagen Golf - 241 punktów
2003 Renault Megane II
Renault Megane II
Renault Megane drugiej generacji zaskoczyło wszystkich stylistyką oraz nowoczesnymi rozwiązaniami. Bezkluczykowy dostęp do wnętrza, bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza oraz jednostka 1,9 dCi w połączeniu z sześciobiegową przekładnią - to jurorzy docenili najbardziej przyznając autu 322 punkty.
Drugie miejsce: Mazda 6 - 302 punkty
Trzecie miejsce: Citroen C3 - 214 punktów
2002 Peugeot 307
Peugeot 307
Przyznając 286 punktów hatchbackowi francuskiego producenta, jurorzy byli pod wrażeniem tego, jak auto łączy stylistykę znaną z modelu 206 wraz z jakością oraz ogromną ilością miejsca we wnętrzu. Duża przednia szyba, niski poziom hałasu we wnętrzu oraz jednostka 2,0 HDi także przyczyniły się do zwycięstwa Peugeota.
Drugie miejsce: Renault Laguna - 244 punkty
Trzecie miejsce: Fiat Stilo - 243 punkty
2001 Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 147
W 2001 roku Alfa Romeo 147 pokonała Forda Mondeo o zaledwie 1 punkt, zdobywając 238 punktów. Jurorzy uzasadniali tak dobry wynik włoskiego hatchbacka dobrą jakością materiałów użytych do wykończenia wnętrza, stylistyką oraz wydajnymi silnikami wysokoprężnymi JTD.
Drugie miejsce: Ford Mondeo - 237 punkty
Trzecie miejsce: Toyota Prius - 229 punktów
2000 Toyota Yaris
Toyota Yaris
Japoński mieszczuch oczarował jurorów swoją nowoczesną stylistyką, wysokim poziomem bezpieczeństwa, sporą liczbą schowków we wnętrzu oraz wyglądem wnętrza. Centralnie umieszczony, ciekłokrystaliczny prędkościomierz to znak rozpoznawczy Toyoty Yaris pierwszej generacji, która w konkursie na europejski samochód roku zdobyła 344 punkty.
Drugie miejsce: Fiat Multipla - 325 punktów
Trzecie miejsce: Opel Zafira 265 punktów
1999 Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus okazał się prawdziwą rynkową bombą, która prezentowała światu bardzo nowoczesną, dynamiczną stylistykę amerykańskiego producenta. Kompakt ze świetnymi właściwościami jezdnymi był swego czasu najlepiej sprzedającym się autem na Starym Kontynencie. Focus zebrał 444 punkty.
Drugie miejsce: Opel Astra - 272 punkty
Trzecie miejsce: Peugeot 206 - 249 punkty
1998 Alfa Romeo 156
Alfa Romeo 156
454 punkty, aż tyle udało się zgromadzić Alfie Romeo ze swoim modelem 156, który miał rywalizować z Hondą Accord i Volkswagenem Passatem. Włoski średniak zgarnął mnóstwo punktów za stylistykę, która łączyła nowoczesną linię z klasycznymi akcentami Alfy Romeo.
Drugie miejsce: Volkswagen Golf - 266 punktów
Trzecie miejsce: Audi A6 - 265 punktów
1997 Renault Megane Scenic
Renault Megane Scenic
Renault Megane Scenic zebrało aż 405 punktów przyznanych przez dziennikarzy, którzy są jurorami w konkursie Europejskiego Samochodu Roku. Sędziowie docenili ilość miejsca wewnątrz pojazdu, biorąc pod uwagę jego kompaktowe wymiary oraz wszechstronność kabiny pasażerskiej.
Drugie miejsce: Ford Ka - 293 punkty
Trzecie miejsce: Volkswagen Passat - 248 punktów