Typowe usterki instalacji LPG [poradnik]

Tydzień temu opisywałem typowe usterki silnika mogą być następstwem zamontowania w nim instalacji gazowej. Dziś przybliżę, jak montuje się taką instalację i jakie są jej najczęstsze usterki.

Najtrudniejszym zdaniem podczas montażu instalacji LPG jest właściwe poprowadzenie przewodów gazowych i elektrycznych. Przewody gazowe powinny być możliwie równe i ułożone tak, aby nie były narażone na uszkodzenie w wyniku wysokich temperatur bądź drgań. Ważne są staranność instalacji, odpowiednie ułożenie wiązek elektrycznych i wtryskiwaczy gazowych (powinny znajdować się jak najbliżej benzynowych).

Równie ważne jest podpięcie elektroniki instalacji do fabrycznego sterowania silnikiem. Komputer gazowy powinien być renomowanej firmy, aby nie sprawiał problemów z serwisem na polskim rynku. W nowoczesnych układach LPG sterownik ten powinien mieć funkcję automatycznej adaptacji, co zapewni lepsze osiągi i niższe spalanie. W instalacjach sekwencyjnych trzeba też przygotować odpowiednie otwory w kolektorze ssącym, które będą służyły do wprowadzania gazu do silnika.

Wlew gazu (fot. http://mazdaspeed.pl)

Istotny jest też montaż parownika, który podłącza się do układu chłodzenia. Oprócz wyżej wymienionych elementów umieszcza się też zbiornik na gaz — dawniej stosowano podłużne butle, które trafiały do bagażnika. Obecnie najczęściej są to specjalne zbiorniki instalowane pod podłogą bagażnika w miejscu, gdzie znajduje się koło zapasowe. Montowany jest też wlew – najczęściej w okolicach wlewu benzyny, tylnego zderzaka lub pod nim. W samochodach marki Honda, Toyota czy Ford ważny jest układ lubryfikacji, co pozwala zapobiec problemom z głowicą silnika.

Choć większość elementów instalacji LPG nie kosztuje zbyt wiele, to warto wiedzieć, które części psują się najczęściej. Przeglądów takiej instalacji zwykle dokonuje się co około 10 000 km, wymieniając przy tym filtr gazu. Zanieczyszczony filtr daje o sobie znać w postaci braku mocy i wysokiego zużycia gazu. Najczęściej zawodzą jednak wtryskiwacze – w zależności od rodzaju awarii albo można je wyregulować, albo będą wymagały wymiany.

Toroidalny zbiornik LPG na miejsce koła zapasowego

Sporadycznie dochodzi też do uszkodzenia cewek zaworków instalacji, które unieruchamiają auto. Kolejnym podatnym na uszkodzenie elementem jest parownik gazu. Jeżeli po wyregulowaniu instalacji LPG jednostce napędowej brakuje mocy, to najprawdopodobniej oznacza to uszkodzenie parownika – w zależności od tego, czy jest to opłacalne, regeneruje się go lub wymienia na nowy. W instalacjach zamontowanych przez niefachowy warsztat dość często uszkodzeniu ulegają części elektryczne instalacji takie jak różnego rodzaju złączki czy przewody.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Warto jeszcze wspomnieć o dwóch typowych przypadłościach silnika spowodowanych niewłaściwym montażem instalacji LPG. Jeden z najpoważniejszych problemów spotykanych w autach z instalacją gazową jest taki, że z czasem w samochodach z nieprawidłowo zamontowaną instalacją silnik nie chce pracować na benzynie, podczas gdy bez zarzutu działa zasilany gazem. Winę za taki stan rzeczy najczęściej ponosi sterownik silnika. Jeśli odpowiednio szybko nie wyeliminujemy tego problemu, to musimy się liczyć z możliwością całkowitego uszkodzenia tego dość kosztownego elementu.

Układ LPG I generacji z emulatorem sondy Lambda (fot. http://autogaz.webd.pl/)

Kolejną z najpowszechniejszych usterek aut zasilanych LPG jest nierówna praca silnika. Co powoduje takie zachowanie jednostki napędowej? Najczęściej awaria dotyczy jednego z elementów elektroniki silnika — jednego z czujników lub — tak jak w przypadku opisywanym wyżej — sterownika silnika. Źródłem takiego problemu może być też nieszczelność kolektora ssącego.

Zobacz także:

Co może być przyczyną problemów z rozruchem silnika? [poradnik]

Tych silników unikaj jak ognia! cz. 4, 3, 2, 1 [poradnik]

Dlaczego filtr kabinowy jest tak ważny? [poradnik]

Jak zarejestrować używane auto?

Jak dbać o płyn hamulcowy? [poradnik]

Jak zadbać o przewody hamulcowe w naszym aucie?

Kupujesz używane auto? Nie daj sobie wcisnąć wraka! [poradnik]

Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik 2/2]

Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik ½]

Zobacz więcej artykułów z serii: Instalacje gazowe

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu

Popularne w tym tygodniu:

6 legalnych sposobów na mandaty „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują Na tych benzynowych, sześciocylindrowych silnikach możesz polegać Czy można naprawić lampy LED? Marki z najbardziej awaryjną klimatyzacją Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką DEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody Samochód nowy czy używany? Wszystko zależy od potrzeb Regeneracja części - co warto, a czego nie warto naprawiać? Wjazd do lasu – kiedy nie wolno tego robić, jakie czekają cię konsekwencje?