Opel Astra Sports Tourer 1,4 Turbo Enjoy - śmierć karawanom [test autokult.pl]

Opel Astra ST (fot. Marcin Pogorzelski)

Opel Astra ST (fot. Marcin Pogorzelski)

Era kanciastych nadwozi kombi przypominających karawany pogrzebowe powoli mija. Na rynku pojawia się coraz więcej pomysłów na urozmaicenie tych wydłużonych, dwubryłowych sylwetek, będących symbolem powszechnej funkcjonalności. Swój przepis na sukces schowany pod nazwą Sports Tourer ma w ofercie Opel. Po teście modelu Insignia ST pora na nieco mniejszą Astrę.

Gabaryty Opla Astry Sports Tourer sprawiają, że zdecydowanie bliżej mu do Insigni niż Astry. W porównaniu z odmianą hatchback samochód został przedłużony aż o 279 mm przy zachowaniu naprawdę atrakcyjnej i dynamicznie nakreślonej linii. Liczne przetłoczenia elementów poszycia zestawione z krągłymi kształtami i ostrym obrysem reflektorów, szyb czy wlotów powietrza nadają rozrośniętej sylwetce Astry ST niespotykanej lekkości.

Opel Astra ST (fot. Marcin Pogorzelski)

Gdy patrzy się na wnętrze auta, na usta ciśnie się wyraz, który w ostatnich latach jest chyba bliższy motoryzacji niż medycynie: przeszczep. Masowa unifikacja elementów deski rozdzielczej to zabieg stosowany przez wielu współczesnych producentów. W przypadku Opla dawcą jest oczywiście nakreślający nowe trendy i odnoszący sukcesy sprzedażowe model Insignia. Główne różnice to detale, takie jak kształt kratek wentylacyjnych, ułożenie przycisków czy kształt boczków drzwi, które wykończone są nieco słabszymi materiałami i lubią czasem poskrzypieć podczas dotykania.

Opel Astra ST (fot. Marcin Pogorzelski)

Mimo ogromu przycisków znajdujących się na kokpicie obsługa urządzeń pokładowych jest dziecinnie prosta i szybka, a wygodna kierownica, zapewniająca nadzór nad najczęściej użytkowanymi funkcjami, pozwala korzystać z wyposażenia bez odrywania wzroku od jezdni. Kilka stopni poniżej linii wzroku tradycyjnie osadzono proste, czytelne i estetyczne zegary ze zmiennym kolorem podświetlenia. Każdy, kto choć raz jechał nowym Oplem, bez problemu je rozpozna.

Opel Astra ST (fot. Marcin Pogorzelski)

Opel Astra ST oferuje przestrzenną kabinę maźniętą wesołym kolorem, w tym przypadku turkusowym. Jej najsłabszy punkt stanowi środkowy przedział. Trzyosobowa kanapa umieszczona za przednimi, bardzo wygodnymi i twardymi fotelami nie oferuje zbyt dużo miejsca dla podróżnych, jeśli z przodu usiądzie ktoś wysoki. Narzekać nie można natomiast na główny aspekt nadwozia kombi – przestrzeń bagażową. Okrągłe 500 litrów regularnie zaprojektowanej pojemności do poziomu rolety maskującej pozwala wygodnie i bezproblemowo przewieźć nawet duże przedmioty. Mocuje się je do specjalnych, regulowanych haczyków.

Zobacz również: SsangYong XLC 1.6 Diesel AWD AT - test

Opel Astra ST (fot. Marcin Pogorzelski)

Opel Astra to rodzinne auto z charakterem, które jeździ równie drapieżnie jak wygląda. Moc 140 KM generowana przez turbodoładowaną jednostkę 1,4 to nie huragan, ale zapewnia przyzwoite przyspieszenie już od nieco ponad 2000 rpm. Przy wyższych prędkościach obrotowych rzędu 4500 rpm — jak na silnik czterocylindrowy — naprawdę przyjemnie brzmi. Niezbyt dobry wpływ na dynamikę jazdy ma sześciobiegowa przekładnia automatyczna, która w trybie sportowym lubi utrzymywać wysokie obroty, ale może denerwować przydługawym czasem reakcji na gwałtowne wciśnięcie pedału przyspieszenia. Warto korzystać więc zawczasu z całkiem żwawego trybu sekwencyjnego.

Oferowane przez Opla tryby jazdy (komfortowy, normalny i sportowy), oprócz zmiany charakterystyki pracy skrzyni biegów, znacznie wpływają na sztywność zawieszenia, działanie przepustnicy i czułość układu kierowniczego. Różnice między jazdą z wykorzystaniem skrajnych opcji Tour i Sport są naprawdę odczuwalne, podobnie jak zużycie paliwa podczas korzystania z nich. Spokojna jazda w cyklu mieszanym skutkuje zużyciem paliwa na poziomie 8 l/100 km, przy korzystaniu z górnych partii obrotów wzrasta ono około 2 l.

Opel Astra ST (fot. Marcin Pogorzelski)

Prezentowany egzemplarz to wersja wyposażeniowa Enjoy, wypełniona po brzegi niemal wszystkim, czego można potrzebować w aucie rodzinnym, z kilkoma wisienkami wymagającymi dopłaty. Podstawowa odmiana Essentia nie ma niestety nawet instalacji radiowej czy ręcznej klimatyzacji, co z pewnością może odbić się na atrakcyjności samochodów z najniższego pułapu cenowego.

Opel Astra Sports Tourer to funkcjonalne kombi o bardzo udanej stylizacji. Samochód wygląda na duży, przestrzenny, ale jego sylwetka nie jest ciężka i opasła z powodu kształtu przestrzeni bagażowej. Mimo sporych gabarytów jazda nim jest przyjemna i, jak na auto kompaktowe, dość komfortowa. Oprócz dynamicznych linii Astra rozdmuchana literami ST potrafi także pokazać mały, delikatnie zaostrzony pazur, a to dobry krok w kierunku zerwania z dotychczasowym wizerunkiem kombi-karawanów.

+ciekawa stylizacja nadwozia typu kombi
+całkiem dynamiczny silnik
+duży i ustawny bagażnik
-mało miejsca na tylnej kanapie
-jakość spasowania niektórych elementów wnętrza

Testowany egzemplarz: Opel Astra Sports Tourer 1,4 Turbo Enjoy
Silnik i napęd:
Typ: R4, Turbosprężarka
Rodzaj paliwa: Benzyna
Ustawienie: Poprzecznie
Rozrząd: 16V DOHC
Objętość skokowa: 1364 cm3
Stopień sprężania: 9,5:1
Moc maksymalna: 140 KM (przy 4900–6000 rpm)
Moment maksymalny: 200 Nm (przy 1850–4900 rpm)
Objętościowy wskaźnik mocy: 103 KM/l
Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
Typ napędu: FWD, przedni
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne: Tarczowe
Zawieszenie przednie: Kolumna McPhersona
Zawieszenie tylne: belka skrętna, stabilizator poprzeczny
Układ kierowniczy: Wspomagany
Koła, ogumienie przednie: 17'' 215/50 R17
Koła, ogumienie tylne: 17'' 215/50 R17
Masy i wymiary:
Typ nadwozia: Kombi
Liczba drzwi: 5
Współczynnik oporu Cd (Cx): 0,30
Masa własna: 1393 kg
Stosunek masy do mocy: 9,95 kg/KM
Długość: 4698 mm
Szerokość: 1814 mm
Wysokość: 1510 mm
Rozstaw osi: 2685 mm
Rozstaw kół przód/tył: 1544/1558 mm
Test zderzeniowy EuroNCAP: 5 gwiazdek
Osiągi:
Przyspieszenie 0–100 km/h: 10,8 s
Prędkość maksymalna: 198 km/h
Katalogowe zużycie paliwa (miasto): 9,3 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa (trasa): 5,3 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa (mieszane): 6,8 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa: 56 l
Emisja CO2: 159 g/km
Pojemność bagażnika: 500/1550 l
Cena: 1,4 (100 KM) wersja Essentia od 64 050 zł 1,4 (140 KM) wersja Enjoy 16V od 77 600 zł

Zobacz także inne testy!

Zdjęcia wykonał Marcin Pogorzelski

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

BMW 750d xDrive M-Sport kontra Audi A8 4.2 TDI quattro - test BMW M4 Cabrio - test Nowy Opel Astra OPC GTC (2014) - test Renault Captur 1,5 dCi 90 Intens Energy - test Volkswagen California Beach 2.0 TDI BiTurbo DSG - test Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI S-Tronic Ambition - test Toyota Aygo X-Cite - test BMW Z4 E89 sDrive35is M-Sport - test Nowe Audi A6 3,0 TDI BiTurbo i 3,0 TFSI - pierwsza jazda Nowe MINI Cooper S - test Mercedes-Benz Klasy E 350 BlueTec AMG 9G-Tronic (W212) - test Renault Master 165 dCi L3H2 - test Nowe Audi A7 3.0 TDI BiTurbo - pierwsza jazda Audi S1 Sportback - test Volkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI Highline - test Citröen C4 Aircross 1.8 eHDI 150 4x4 - test Mazda 3 Sedan 2,0 SKYACTIV-G AT skyPASSION – test Nowa Škoda Fabia (2015) 1,2 TSI 90 KM - pierwsza jazda Porsche Macan S - test Renault Clio Grandtour GT 120 EDC - test Škoda Octavia 1,2 TSI DSG Ambition - test wideo Opel Astra Sedan 1,6 CDTi vs. Renault Fluence 1,6 dCi vs. Škoda Octavia 1,2 TSI vs. Toyota Corolla 1,6 Valvematic - test Nowy Opel Corsa 1,0 Turbo & 1,4 Turbo - pierwsza jazda Nowy Peugeot 508 SW 2,0 HDI A6 (AM3) Active - pierwsza jazda

Popularne w tym tygodniu:

Mercedes C450 AMG 4Matic (2016) - V6 lepsze od V8? Wilk z Domaniewskiej – Aston Martin V12 Vantage S na ulicach Warszawy Suzuki SX4 S-cross 1.4 BoosterJet z nowym mocnym sercem Gladiator Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC: przestarzały czy dojrzały?