Używana Honda CR‑V II - typowe awarie i problemy
Najbardziej rozpoznawalnym autem w segmencie kompaktowych SUV-ów jest Toyota RAV4 , na rynku jest jednak równie interesująca alternatywa dla tego modelu. Samochód, którym zajmiemy się tym razem co prawda nie osiągnął takiego sukcesu rynkowego jak Toyota i nie ma też stałego napędu 4x4, ale dla osób szukających mocniejszego diesla będzie znacznie lepszym wyborem. Co to takiego? Oczywiście Honda CR-V.
22.10.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:20
II generacja Hondy CR-V zadebiutowała w 2002 roku, a już dwa lata później auto przeszło facelifting i otrzymało 140-konnego diesla, który dzięki wysokiemu maksymalnemu momentowi obrotowemu (340 Nm) zapewnia auto doskonałą jak na ten segment dynamikę. Produkcję II generacji kompaktowego SUVa Hondy zakończono w 2006 roku, kiedy to światło dzienne ujrzała III generacja modelu CR-V.
Silniki
- R4 2,0 i-VTEC (150 KM)
- R4 2,4 i-VTEC (160 KM)
Diesle:
- R4 2,2 i-CTDi (140 KM)
Który z silników zasługuję na uwagę? Każda z wymienionych wyżej jednostek napędowych została skonstruowana z japońską typową dla tej marki precyzją i dokładnością, w związku z tym nie sprawiają one żadnych problemów. Tym razem skupimy się bardzie na dynamice silników niż na ich awaryjności. Według nas najlepszym wyborem będzie 2,2-litrowy diesel, który dzięki przyzwoitej mocy i wysokiemu momentowi obrotowemu zapewnia najlepszą dynamikę, a na dodatek najmniejsze zużycie paliwa.
Nie musimy się też obawiać typowych usterek spotykanych w silnikach wysokoprężnych, bo konstrukcja i-CTDi jest najmniej awaryjnym motorem diesla dostępnym na rynku. Wariant 2,0 i-VTEC jest zdecydowanie za słaby do tego auta, a silnik 2,4 to jednostka dostępna jedynie w autach oferowanych w USA, które często dysponowały jedynie napędem na przednią oś.
Dane techniczne
Honda CR-V II generacji na naszym rynku była dostępna z elektronicznie dołączanym napędem na 4 koła, w USA oferowany był także wariant FWD. Do dyspozycji mamy albo 5- i 6-biegową przekładnię manualną albo 4- i 5-stopniowy automat. Niestety wersja wysokoprężna nie była oferowana wraz ze skrzynią automatyczną. Model CR-V dysponuje zawieszeniem niezależnym i typowym jak na tę klasę aut nadwoziem samonośnym zamkniętym. W testach zderzeniowych Euro NCAP II generacja CR-V otrzymała 4 gwiazdki.
Awaryjność
Co najczęściej psuje się w tym aucie? Przede wszystkim niektóre elementy zawieszenia, a szczególnie gumy łączników stabilizatora oraz sworznie wahaczy – niestety w tym drugim przypadku wymiany wymaga cała zwrotnica co znacznie podnosi koszty naprawy. Przed zakupem wypatrzonego przez nas egzemplarza warto też sprawdzić stan amortyzatorów, z których lubi wyciekać olej. Użytkownicy CR-V narzekają też na częste uszkodzenia zawiasów drzwi.
A jak jest z osprzętem silnika? Tu również próżno szukać poważnych usterek, jedynym elementem, który może ulec awarii jest właściwie tylko alternator. Uwaga na auta, których użytkownicy sprawdzali ich możliwości w terenie – takie egzemplarze często borykają się z problemem uszkodzonych pomp odpowiedzialnych za działanie napędu na 4 koła.
Naszym zdaniem
Honda CR-V II to jeden z ciekawszych i najmniej awaryjnych kompaktowych SUV-ów dostępnych na rynku, którego możemy mieć już za około 30 000 zł. Oprócz rewelacyjnego silnika diesla i jednego z największych bagażników w swojej klasie CR-V niestety nie oferuje zbyt dużo. Wyposażenie tego modelu ogranicza się wyłącznie do niezbędnego minimum, najczęściej jest tu klimatyzacja i elektrycznie otwierane szyby co w dzisiejszych czasach jest standardem. Ze względu na niewielki prześwit i elektronicznie dołączany napęd na 4 koła nie możemy też liczyć na dobre własności terenowe tego auta.