BMW prezentuje kolorowy Head-Up Display (HUD)

BMW prezentuje kolorowy Head-Up Display (HUD)

BMW-HUD
BMW-HUD
Piotr Ślusarczyk
03.11.2011 09:00, aktualizacja: 07.10.2022 18:32

Potrzeba matką wynalazku. Racja, ale gdy słowo "potrzeba" zamienimy na "wojna", zdanie nabierze jeszcze więcej sensu.


Potrzeba matką wynalazku. Racja, ale gdy słowo "potrzeba" zamienimy na "wojna", zdanie nabierze jeszcze więcej sensu.

Head-Up Display, czyli popularnego HUD-a, zawdzięczamy tak naprawdę konfliktom wojennym. Rozwiązanie wywodzi się z celownika kolimatorowego (fot. w galerii) i po raz pierwszy zastosowano je w 1958 roku. W skrócie miało umożliwić pilotom myśliwców odczytywanie niezbędnych informacji na szybie, wprost przed ich oczami (Head Up - z podniesioną głową).

To bardzo wygodne rozwiązanie pozwalało skupić uwagę na tym, co dzieje się na zewnątrz. W latach 70. HUD został został zaimplementowany w lotnictwie pasażerskim. Od 2004 roku dzięki BMW zaistniał także w samochodach osobowych na europejskim rynku, pojawiając się na liście opcji serii 5. Faktycznie jednak pierwszym autem z HUD-em był Oldsmobile Cutlass Supreme z 1988 r.

Rozwiązanie to jest nie tylko atrakcyjne, ale uważane za system bezpieczeństwa. Aby odczytać informacje z zegarów i/lub ekranu nawigacji, kierowca poświęca na to co najmniej sekundę. Ten czas wystarczy, aby przy prędkości zaledwie 50 km/h  przejechać 14 m. Dzięki HUD-owi nie ma tego problemu, bo kierowca cały czas patrzy na drogę. Dziś BMW prezentuje kolorowy Head-Up Display, który ma jeszcze lepiej prezentować informacje kierowcom. Będzie on dostępny także w nowym BMW serii 3 (F30).

Trzeba przyznać, że na zdjęciach wygląda naprawdę nieźle.

  • EOTech 512 (celownik kolimatorowy)
  • McDonnell Douglas F/A-18 Hornet
  • BMW-HUD
  • BMW-HUD
  • BMW-HUD
  • BMW-HUD
  • BMW-HUD
[1/7] EOTech 512 (celownik kolimatorowy)

Źródło: Carscoop

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)