TestyMazdaMazda 6 2,2 SkyActiv-D SkyPassion - test

Mazda 6 2,2 SkyActiv-D SkyPassion - test

Mazda 6
Mazda 6
Bartosz Pokrzywiński
12.02.2014 07:31, aktualizacja: 18.04.2023 10:43

Niekwestionowana królowa piękności stojąca na 19-calowych felgach aluminiowych z mocnym silnikiem Diesla pod maską. Czego chcieć więcej? Każda królowa miała swoje chimery.

Mazda 6 Skyactiv-D - test

Umawianie się na randkę z modelką pociąga ze sobą pewne konsekwencje. Wszyscy się za wami odwracają, a kiedy tylko spuścisz ją z oka, każdy facet wywala język na wierzch i próbuje zwrócić na siebie jej uwagę. Podobnie jest z nową Mazdą 6, która nie zawsze radzi sobie z nadmiernym zainteresowaniem.

Mazda 6
Mazda 6

Mazda to jeden z najbardziej uśmiechniętych producentów samochodów na świecie. Po latach pracy pod dyktando Forda Japończycy wreszcie wypracowali sobie niezależność. Efektem tego są ich najnowsze produkty. Doskonałym przykładem czerpania korzyści z filozofii zoom-zoom jest nowa szóstka, która powstała w trosce o jak najlepszą harmonię ze środowiskiem.

Seksowna modelka

Plusem tego wszystkiego jest zupełnie nowa sylwetka, która czerpie garściami z inspiracji wykończeniowych świetnie wyglądającej CX-5. Styliści uzyskali perfekcyjne proporcje, które właśnie w tym segmencie są kluczem do estetycznego sukcesu. Mazda 6 to bez wątpienia najlepiej wyglądająca przedstawicielka segmentu D i jedno z najpiękniejszych aut na rynku motoryzacyjnym.

Mazda 6
Mazda 6

Chwilę po otrzymaniu kluczyków do auta zatrzymałem się na stacji benzynowej. Wracając z kubkiem gorącej kawy, zauważyłem, że zaparkowało obok mnie nowe, beżowe Maserati Quattroporte. Pod względem stylistycznym Mazda 6 to auto, którego kierowca może jeździć w szarej bluzie z kapturem, chodzić w czapce z daszkiem i bez grama zażenowania parkować obok Maserati dżentelmena ubranego w najlepiej skrojony garnitur.

Nie ma ideałów

Jak się jednak okazało kilka minut później, nie miałem żadnych szans w starciu z Maserati na autostradzie A2 z Warszawy w kierunku Łodzi. Ten odcinek jest świetnym miejscem na weryfikację największych zalet limuzyny ze sportową sylwetką i mocnym dieslem pod maską.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż 8 s pozwala odczuć frajdę z jazdy, jednak kończy się ona przy prędkości około 150 km/h. Dlaczego? Być może to przez lusterka lub mocno podciągniętą do góry dolną krawędź okien przy prędkościach autostradowych we wnętrzu panuje ogromny hałas. Co więcej, po kilkunastu kilometrach zatrzymałem się na pierwszym MOP-ie, by domknąć maskę.

Mazda 6
Mazda 6

Jak się jednak okazało, była ona szczelnie domknięta już wcześniej. Pęd powietrza sprawia, że jej część przy podszybiu, zwłaszcza gdy wieje, wpada w niepokojąco mocne drgania. Dopiero podczas spotkania z członkami bydgoskiego fanklubu MazdaSpeed, którym pokazałem moją czerwoną szóstkę, dowiedziałem się, że to problem wszystkich Mazd.

Ładnie, ale nielogicznie

Wnętrze nowej Mazdy 6 potrafi przekonać do siebie niemal każdego potencjalnego klienta szukającego auta segmentu D. Tak jest jednak do czasu. Za czasem okazuje się, że dolna część konsoli środkowej jest tak miękka, że bez trudu można ją wygiąć nawet o kilka centymetrów. Co więcej, w tylnym podłokietniku są dwa cupholdery, jak na Mazdę przystało. W nowej szóstce są one jednak całkowicie odsłonięte, przez co pasażerowie siedzący z tyłu nie mają jak wygodnie ułożyć ręki.

To jednak nie wszystko. Nowa Mazda 6 została wyposażona w całkiem sprawnie działającą nawigację satelitarną. Co z tego, skoro można nią sterować zarówno z poziomu kierownicy, dżojstikiem, jak i przyciskami umieszczonymi wokół wyświetlacza. To wszystko? Nie! Wyświetlacz jest także obsługiwany przez dotyk. Nie lepiej było wyrzucić wszystkie przyciski i po prostu go powiększyć?

Mazda 6
Mazda 6

Na szczęście jakość materiałów w środku jest naprawdę dobrej jakości. Świetnie prezentuje się konfiguracja z jasną skórzaną tapicerką. Najbardziej spodobał mi się panel sterowania klimatyzacją z ładnie wyglądającymi wyświetlaczami temperatury i klasycznym, charakterystycznym dla japońskich aut zegarkiem.

Nie dało się tego zrobić z 2,0?

Delikatnym rozczarowaniem może być jednostka napędowa. 175 KM oraz 420 Nm momentu obrotowego to wystarczająca moc w takim aucie, jednak biorąc pod uwagę większą akcyzę, silnik o pojemności 2,2 l nie ma żadnego sensu. Volkswagen wyciska tyle samo z dwulitrowego czterocylindrowca i podobnie powinna zrobić Mazda. Poza tym spalanie deklarowane przez producenta jest bardzo optymistyczne. Średnia na poziomie 4,5 l i zaskakujące 3,9 l oleju napędowego w trasie to wartości niemal nierealne.

Przy prędkości 80 km/h ledwo udawało mi się zejść poniżej 5 l. Może to kwestia egzemplarza, którym jeździłem, bo wyraźnie był on po przejściach, jednak najlepiej przyjąć, że auto spala 7-8 l ropy. Nadal nie jest to tak zły wynik. Podobnie jest z właściwościami jezdnymi: na szybszych, ciasnych zakrętach Mazda trzymała się drogi bez zarzutu.

Mazda 6
Mazda 6

Jestem na tak, prawda kochanie?

Czy warto zainteresować się kupnem tego auta? Tak, i salon Mazdy byłby pierwszym miejscem, do którego bym się udał, szukając limuzyny segmentu D. Wszystko za sprawą wyglądu, który jest absolutnie największą zaletą tego auta. Poza kilkoma niedoróbkami i nieprzemyślanymi rozwiązaniami, które były nie do pomyślenia w przypadku starszych Mazd, to kawał dobrego samochodu.

To przepiękna modelka, która nie zawsze wie, że małe sztućce są do przystawek, i która czasami "włancza" zamiast włączać. Wystarczy jej jednak o tym kilka razy przypomnieć, a poprawi się - przynajmniej tak obiecywała. Czekamy na facelifting.

Mazda 6 SkyActiv-D
Mazda 6 SkyActiv-D

Jak to wygląda pod względem cenowym? Gdyby chodziło o moje pieniądze, kupiłbym najsłabszą wersję z dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 145 KM. Ceny rozpoczynają się od 88 700 zł, a z wersji wyposażenia rozsądna wydaje się SkyMotion, która wymaga 9000 zł dopłaty. Dostajemy wtedy m.in. klimatyzację automatyczną, radio z AUX, czujniki TPMS czy łącze Bluetooth. Nasz diesel kosztował ponad 140 000 zł, ale na pokładzie było niemal wszystko, czego dusza zapragnie.

Technologia zoom-zoom ma pokazać wszystkim, że zakup diesla, który spala 1-2 l mniej, nie zawsze jest opłacalny - takich słów użył sprzedawca w salonie Mazdy, kiedy tydzień po teście pojechałem kupić żarówkę do mojej prywatnej "madzi". Chyba jednak miał rację.

Plusy:

Perfekcyjnie proporcjonalna sylwetka

Dynamiczny silnik

Bogate wyposażenie

Zazdrosne spojrzenia

Minusy:

Wysoka cena

Praca drążka zmiany biegów

Wpadki wykończeniowe

Mazda 6 SkyActiv-D - galeria zdjęć

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/13]

Dane techniczne:

Testowany egzemplarz: Mazda 6 2,2 SkyActiv-D SkyPassion
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, Turbodoładowany
Rodzaj paliwa:olej napędowy
Ustawienie:Poprzecznie
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:2191 cm3
Stopień sprężania:14,0:1
Moc maksymalna:175 KM przy 4500 rpm
Moment maksymalny:420 Nm przy 2000 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:79 KM/l
Skrzynia biegów:Manualna, 6-biegowa
Typ napędu:Przedni (FWD)
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumny typu MacPhersona
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe
Układ kierowniczy:Wspomagany elektrycznie
Średnica zawracania:-
Koła, ogumienie przednie:225/45/R19
Koła, ogumienie tylne:225/45/R19
Masy i wymiary
Typ nadwozia:Sedan
Liczba drzwi:4
Współczynnik oporu Cd (Cx):-
Masa własna:1405 kg
Stosunek masy do mocy:8,02 kg/KM
Długość:4870 mm
Szerokość:1840 mm
Wysokość:1450 mm
Rozstaw osi:2830 mm
Prześwit:165 mm
Pojemność zbiornika paliwa:62 l
Pojemność bagażnika (minimalna/maksymalna):483/1648 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:650 kg
Osiągi
Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:7,9 s
Prędkość maksymalna:223 km/h230 km/h
Zużycie paliwa (miasto):5,5 l/100km8,6 l/100km
Zużycie paliwa (trasa):3.9 l/100km5,5 l/100km
Zużycie paliwa (mieszane):4,5 ll/100km7,2 l/100km
Emisja CO2:119 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek
Cena
Testowany egzemplarz:142 700 zł
Model od:88 700 zł (wersja 2,0 145 KM)
Wersja silnikowa od:138 700 zł
Wyposażenie
Wybrane wyposażanie testowanej wersji:Standardowe:Opcjonalne
Dodatki stylistyczne nadwozia:Kierunkowskazy w lusterkach bocznych, przyciemniane tylne szyby, 17-calowe felgi z oponami o wymiarach 225/55 (245/45 R19 w wersji SkyPassion)Lakier Soul Red (2900 zł).
Dodatki stylistyczne wnętrza:Skórzana tapicerka, fotele przednie regulowane elektronicznie z pamięcią ustawień dla fotela kierowcy.Tapicerka skórzana off white (600 zł), nawigacja TomTom Mazda (2000 zł - poniżej wersji SkyPassion), szyberdach sterowany elektrycznie (3000 zł).
Koła i opony:225/55 R17 (245/45 R19 w wersji SkyPassion).-
Komfort:Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa, podgrzewane fotele przednie, reflektory biksenonowe LED z systemem doświetlania zakrętów AFS i systemem automatycznego włączania świateł mijania HBS.-
Bezpieczeństwo:ABS, EDS, ASR, ESP, Isofix, czujnik deszczu, komplet poduszek powietrznych, czujniki ciśnienia w oponach TPMS, czujniki parkowania z wizualizacją na ekranie i kamerą cofania-
Multimedia:Radio CD/MP3 z portami USB i AUX oraz modułem Bluetooth i 11-głośnikowym zestawem audio od BoseSystem nawigacji TomTom Mazda (3000 zł poniżej SkyPassion)
Mechanika:Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów z napędem na przednią oś-
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (38)