Subaru Legacy IV [awarie i problemy]

Subaru Legacy

Subaru Legacy

Większość fanów marki Subaru marzy o zakupie bezkompromisowej Imprezy WRX STI. Niestety, sytuacja finansowa lub zbyt liczna rodzina, a czasem jedno i drugie skłaniają do większego rozsądku. W takiej sytuacji cześć z nich jako alternatywę wybiera nieco większe Legacy.

Historia modelu

IV generacja rodzinnego Subaru Legacy zadebiutowała w 2003 roku. Trzy lata później samochód przeszedł facelifting. W 2008 roku pod maskę Subaru trafił jeden z nielicznych w historii motoryzacji silników Diesla typu przeciwsobnego, była to też pierwsza jednostka wysokoprężna montowana w autach tej marki. Rok później zaprezentowano V generację Legacy, w której zrezygnowano z kilku ciekawych smaczków, które nadawały autu charakteru.

Silniki

Benzynowe:

B4 2,0 (137, 150- 165 KM)
B4 2,5 (165- 173 KM)
B4 2,5T (246 KM) wersja oferowana tylko w USA
B4 2,5 (280 KM) limitowana wersja STI S402 1000 sztuk
B6 3,0 (245 KM)

Diesel:

B4 2,0 (150 KM)

Jednostki napędowe nie sprawiają większych problemów dlatego śmiało mogę polecić każdą z nich. Warto jednak dodać, że w niektórych egzemplarzach z jednostkami wysokoprężnymi ich użytkownicy narzekają na szybko zużywające się sprzęgła i niekiedy przedwczesne uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego, które nie radzi sobie z przeniesieniem dużego momentu obrotowego na 4 koła.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Trzeba również pamiętać o tym, że wersja Boxer Diesel została wyposażona w filtr cząstek stałych, który może się zapchać jeśli będziemy użytkowali auto wyłącznie w mieście. W jednostkach benzynowych nawet, w autach z początku produkcji nie spotyka się poważnych usterek dotyczących silnika ani jego osprzętu. Warto jednak po zakupie Legacy IV regularnie sprawdzać poziom oleju, bo czasem może go ubywać. W jednostce H6 zdarzają się awarie sprzęgła wiskotycznego i cewek zapłonowych.

Dane techniczne

Subaru Legacy wyposażone jest w jeden z nielicznych stałych napędów na 4 koła Symmetrical AWD, gdzie moment obrotowy przekazywany jest równomiernie na każde z kół. Spośród przekładni mamy do wyboru albo 5-biegowy i 6-biegowy manual lub 4- i 5-stopniowy automat. W przednim zawieszeniu Legacy zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu mamy do czynienia z zawieszeniem wielowahaczowym. Auto oferowane było w 3 wersjach nadwozia jako sedan, kombi i wersja z większym prześwitem czyli Outback. Topowa wersja 3,0 H6 wyposażona jest w system SI-Drive, który pozwala zmieniać charakterystykę przepustnicy i skrzyni biegów. Z kolei najsłabsza odmiana silnikowa 2,0 (137, 150- 165 KM) posiada reduktor.

Awaryjność

Subaru wielokrotnie wygrywało różnego rodzaju rankingi na najmniej awaryjne auta dlatego większość usterek spotykanych w Legacy IV generacji nie należy do szczególnie groźnych. Najsłabszą stroną tego modelu jest przednie zawieszenie, gdzie uszkodzeniu ulegają gumy stabilizatorów i tuleje wahaczy. Zbyt delikatne okazują się być również amortyzatory. Zdarzają się też problemy z pompą wspomagania układu hamulcowego, która bywa zawodna.

Niekiedy zawodzi też jeden z synchronizatorów skrzyni biegów. Od czasu do czasu może dojść do uszkodzenia jednego z czujników odpowiedzialnych za właściwą pracę silnika, takich jak na przykład czujnik położenia wału korbowego. Do drobnych niedoróbek należy zaliczyć między innymi: sporadycznie zacinający się centralny zamek, defekt wentylatora klimatyzacji, parujące i przeciekające reflektory oraz trzeszczące plastiki wnętrza, a także skrzypiący mechanizm otwierania szyberdachu.

Naszym zdaniem

Subaru Legacy to przynajmniej teoretycznie rodzinny samochód ze sportowym charakterem typowym dla samochodów tej marki, w praktyce jest jednak zgoła inaczej i Legacy mimo rewelacyjnie brzmiących silników i niemal doskonałego napędu 4×4 nie wszystkim przypadnie do gustu. Jago praktyczne mankamenty to ciasna kabina i twardo działające sprzęgło, do którego nie wszyscy będą w stanie się przyzwyczaić. Najtańsze egzemplarze Subaru Legacy IV generacji kosztują około 26 000 zł. Na rynku jest wiele aut sprowadzonych ze Stanów, których ze względu na wypadkową przeszłość radzimy unikać.

Zobacz także:

Volvo S40/V50 II [awarie i problemy]

Alfa Romeo 159 [awarie i problemy]

Awarie i problemy: Mercedes Klasy C W203

Awarie i problemy: BMW Serii 3 E46

 

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CDTi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Dobre samochody używane z benzynowym silnikiem turbo