Wygłuszanie samochodu – dlaczego warto stosować dodatkowe materiały? [poradnik]

Wygłuszenie wnętrza samochodu

Wygłuszenie wnętrza samochodu

Często się zdarza, że nie jesteśmy do końca zadowoleni z naszego pojazdu, ale nie możemy pozwolić sobie na jego zmianę. Czasem decydujemy się na poprawienie tych cech, które uznajemy za niewystarczające. Co zrobić, gdy nie odpowiada nam szeroko pojęta akustyka auta? Postaram się przybliżyć rozwiązanie dodatkowego wygłuszenia samochodu.

Dodatkowe wygłuszenie samochodu to nic innego jak zamontowanie kolejnej warstwy materiałów wygłuszających. Można dzięki temu wyciszyć praktycznie całe auto, ale najczęściej spotykany jest montaż na elementach nadwozia, takich jak: drzwi, podłoga, komora silnika, ściana grodziowa między silnikiem a wnętrzem, oraz w bagażniku.

Wygłuszenie stosuje się głównie po to, aby kształtować przestrzeń akustyczną wewnątrz samochodu. Szczególnie istotne jest to podczas tworzenia zabudowy car-audio, dlatego praktycznie wszystkie profesjonalnie zamontowane samochodowe systemy nagłośnieniowe składają się także z dodatkowego wygłuszenia. Drugim powodem stosowania wygłuszenia jest podniesienie komfortu jazdy poprzez zmniejszenie hałasu dobiegającego z zewnątrz kabiny pojazdu, w tym szumów powietrza opływającego nadwozie czy hałasu silnika.

To rozwiązanie niesie ze sobą również inne korzyści. Przykładowo, wygłuszenie drzwi samochodu znacząco zmienia dźwięk towarzyszący każdemu ich zamknięciu. Tym samym nawet w popularnym, niedrogim samochodzie możemy uzyskać efekt akustyczny zamykania drzwi znany z najdroższych limuzyn. Kolejne zalety to usztywnienie powierzchni blach oraz możliwość usunięcia rozmaitych hałasów dobiegających z wnętrza samochodu poprzez zastosowanie odpowiedniego podklejenia hałasujących elementów.

Do wygłuszenia samochodu można użyć rozmaitych materiałów. Najpopularniejsze są maty bitumiczne. Ich zaletami są niski koszt (cena ok. 5 zł za sztukę o wymiarach 25 x 50 cm) oraz całkiem dobre właściwości izolacji akustycznej. Spotyka się także maty bitumiczne z powierzchnią aluminiową, które są odporne na wysoką temperaturę i dzięki temu mogą być stosowane w komorach silników.

fot. car-audio.waw.pl

Drugą ważną grupą są wygłuszenia filcowe. Poleca się je głównie do tłumienia hałasu, ponieważ mają doskonałe właściwości wyciszania dźwięków i redukcji drgań. Z powodzeniem stosowane są głównie na elementach takich jak podłoga czy bagażnik samochodu, używa się ich jednak także w innych miejscach. Maty filcowe mają mniejszą od mat bitumicznych zdolność kształtowania przestrzeni akustycznej samochodu.

fot. app.com.pl

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Do najbardziej profesjonalnych rozwiązań należą maty wygłuszające z wielowarstwowego materiału tłumiącego wibracje, na bazie elastomerów, butylu i aluminium. Jest to jednak materiał zdecydowanie droższy od pozostałych wymienionych i używa się go przede wszystkim do profesjonalnie wykonanych systemów audio.

fot. forum mustangklub.pl, użyt. Alustar

Technika montażu elementów wygłuszających jest prosta — każdy właściciel samochodu może spróbować wykonać to samodzielnie. Najpierw trzeba zdemontować elementy plastikowe wnętrza, tak aby dotrzeć do nadwozia pojazdu. Następnie naklejamy maty wygłuszające w taki sposób, by pokryć całą powierzchnię wygłuszanego elementu. W razie potrzeby materiał trzeba podgrzać, aby można było go łatwiej kształtować. Należy zadbać o to, by w miarę możliwości cała mata dokładnie przylegała do nadwozia. Po przyklejeniu i uzyskaniu zadowalającego efektu montujemy elementy seryjne.

Po zamontowaniu wygłuszeniu możemy liczyć na redukcję szumów dobiegających z zewnątrz pojazdu, np. po wygłuszeniu drzwi znacznie zmniejszymy hałas opływającego powietrza przy wyższych prędkościach jazdy. Nie usłyszymy również charakterystycznego świstu powietrza przy mijaniu samochodów z naprzeciwka. Ograniczenie szumów można uzyskać również poprzez montaż na elementach podłogi samochodu (spora część hałasu dobiega np. z nadkoli auta). Po zamontowaniu wygłuszenia na elementach komory silnika oraz ściany grodziowej możemy ograniczyć hałas silnika, a wygłuszenie bagażnika ograniczy dźwięk dobiegający z układu wydechowego. Jeśli głośniki w samochodzie będą się znajdować w odpowiednio wygłuszonych elementach nadwozia, znacznie zyskamy na jakości dźwięku. Będzie on zdecydowanie czystszy, bardziej dynamiczny i dokładniej usłyszymy poszczególne tony. Warto zauważyć, że np. montaż dodatkowego wyciszenia drzwi przednich pozwala uzyskać niekiedy lepsze rezultaty niż wymiana przednich głośników. Choć najlepsze efekty osiągniemy, łącząc te dwa rozwiązania.

fot. forum mustangklub.pl, użyt. Alustar

Nie można zapominać jednak o mankamentach opisywanych rozwiązań. Najważniejszym jest masa materiałów użytych do wygłuszenia. Jedna mata bitumiczna waży około 0,5 kg, a na jedne drzwi zużyjemy 7–10 takich mat, w zależności od ich wielkości. Podobnie z innymi elementami. Jeżeli zamontujemy wygłuszenia na wielu z nich, łatwo zwiększymy masę pojazdu o 20–40 dodatkowych kilogramów. W takich miejscach jak drzwi prowadzi to niekiedy do opuszczenia ich na zawiasach, które nie są przystosowane do zwiększonego obciążenia. Dotyczy to jednak głównie aut starszych, po kilku latach użycia wygłuszenia. Problemem w samodzielnym montażu może być też prawidłowe złożenie plastików we wnętrzu, zwłaszcza jeśli taki montaż jest dla nas nowością. Często w tańszych autach, w których jakość elementów wnętrza jest znacznie niższa, trudno uzyskać efekt porównywalny z fabrycznym. Niektóre elementy mogą się bezpowrotnie odkształcić podczas demontażu i zwyczajnie nie będą pasować.

fot. forum mustangklub.pl, użyt. pluzz

Samodzielne wygłuszenie samochodu pozwala na łatwe i niedrogie zwiększenie parametrów samochodu i podniesienie komfortu jazdy. W jednym z kolejnych artykułów opiszę dokładniej montaż dodatkowych elementów, pokazany zostanie też przykład wygłuszanego samochodu wraz z efektem końcowym.

Zobacz także: Zmiana seryjnego umiejscowienia akumulatora – wpływ na wyważenie samochodu Podróbki felg aluminiowych – dlaczego są gorsze? Samochód na diecie – odchudzanie rajdowych aut Walka o trakcję – zawieszenia w sportach motorowych [część 2] Walka o trakcję – zawieszenia w sportach motorowych [część 1]

Zobacz więcej artykułów z serii: Nadwozia

Podziel się:

Przeczytaj także: