Ford Mondeo III [z drugiej ręki]

Ford Mondeo

Ford Mondeo

Limuzyny klasy średniej to niesamowicie ciekawy segment, który jednoznacznie kojarzy się wszystkim z rejonem Passata. Jednak oprócz niemieckiego sedana na rynku samochodów używanych jest kilka innych ciekawych propozycji, które biorąc pod uwagę stosunek wieku do ceny, pokonują Volkswagena. Jednym z nich jest Ford Mondeo MK3.

Ten segment jest reprezentowany przez znaczną większość producentów, a oferowane przez nich auta są pod wieloma względami dopracowane, i tak jeśli dla kogoś kompakt jest za mało reprezentacyjny albo po prostu zbyt ciasny, w zależności od potrzeb oraz możliwości do dyspozycji jest mnóstwo ciekawych propozycji.

BMW Serii 5 E60 [z drugiej ręki]

Volkswagen Passat z cieszącą się dobrą opinią jednostką wysokoprężną 1,9 TDI, Toyoty Avensis i Hondy Accord znane ze swojej wytrzymałości, Opel Vectra, Peugeoty 406 i 407, Citroen C5, a nawet BMW Serii 3, jeśli ktoś szuka czegoś więcej i może sobie pozwolić na droższe w utrzymaniu, starsze auto. Nie można jednak zapomnieć o aucie, które zadebiutowało na rynku w 1999 roku, czyli Fordzie Mondeo III.

W porównaniu do poprzedników, czyli Mondeo I oraz bazującym na nim Mondeo II, ten model był dla Forda gigantycznym krokiem naprzód. Widać to gołym okiem. Po raz pierwszy w tym segmencie amerykański producent zdecydował się wykorzystać patenty stylistyczne, które zapoczątkował Focus. Porównując to auto do obłych kształtów MK2, od razu można zauważyć ostrzejsze krawędzie i nieco bardziej dynamiczną, ale nadal elegancką stylistykę tego modelu.

Ford zadbał także o bogate wyposażenie, bez którego ciężko byłoby rywalizować w tym segmencie. Co ciekawe jednak, Mondeo jest jednym z najlepiej wyposażonych aut w tym przedziale cenowym. Jeśli uda nam się trafić na dobry egzemplarz możemy w nim znaleźć m.in. elektrycznie sterowane szyby, automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, podgrzewaną przednią szybę, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele, a nawet skórzaną tapicerkę czy reflektory ksenonowe, które pojawiały się w nowszych modelach.

Zobacz również: Ford Focus ST 2.0 TDCI - test

Pod maską Mondeo III generacji odnajdziemy 4-cylindrowe jednostki benzynowe o pojemnościach 1,8 l 110 KM, 125 KM oraz 130 KM, a także 2,0 l 145 KM. Ponadto Ford oferował także silniki V6. Te dostępne były w wersjach 2,5 l 170 KM, 3,0 204 KM oraz w usportowionej wersji ST220 3,0 226 KM. Ta topowa odmiana ST220 charakteryzowała się dodatkami stylistycznymi dodającymi Fordowi odrobiny drapieżności.

Dzięki mocy 226 KM oraz 270 Nm momentu obrotowego auto rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 7,4 s oraz osiągało prędkość maksymalną 243 km/h. Biorąc pod uwagę, że nadal jest to 4-drzwiowa limuzyna, 5-drzwiowy liftback lub pakowne kombi, ST220 podobnie zresztą jak inne odmiany dostępne było w 3 wersjach nadwoziowych, to naprawdę niezły rezultat, który uczynił z auta rodzinno-reprezentacyjną rakietę.

Skoro jesteśmy już przy wersjach wyposażenia warto wspomnieć o bagażniku. Kufer Mondeo był swego czasu bardzo chwalony za regularne kształty, a także 500 l pojemności w wersjach sedan oraz liftback. Kombi, które podobnie jak Focus zostało wyposażone w tylne lampy umieszczone na słupkach, charakteryzowało się 540-litrowym bagażnikiem, którego objętość można było zwiększyć aż do 1700 l poprzez złożenie oparć tylnej kanapy.

Wracając do jednostek napędowych, w naszym kraju zdecydowanie największą popularnością cieszą się silniki wysokoprężne TDCi, spośród których najbardziej godne polecenia są 130-konny 2,0 oraz 155-konny 2,2. Ten pierwszy zapewnia autu sprint od 0 do 100 km/h w 10,2 s oraz prędkość maksymalną 200 km/h spalając przy tym 7–8 l oleju napędowego na 100 km. Podobny apetyt na paliwo ma większy silnik o mocy 155 KM oraz 350 Nm, w overbooście nawet 400 Nm, jednak on rozpędza Mondeo do 100 km/h już w 8,9 s, a po dłuższej chwili jest w stanie zapewnić prędkość maksymalną 220 km/h.

W kwestii właściwości jezdnych Mondeo, jak na Forda przystało, nie ma sobie nic do zarzucenia. Jak to w przypadku przednionapędówki może się tutaj pojawić podsterowność, mimo tego jednak, układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny. Być może właśnie dlatego auto nie jest tak wygodne jak francuscy rywale.

Ford Mondeo 2,0 EcoBoost Ghia — wzorowy popcar [test autokult.pl]

Spośród wersji wyposażenia należy zwrócić uwagę na topowe Ghia oraz Titanium, a także ich wzbogacone wersje oznaczone literkami X, czyli Ghia X oraz Titanium X. Ford Mondeo III generacji nie należy do aut przesadnie awaryjnych, a wpływ na to ma bez wątpienia łańcuch rozrządu montowany w tym aucie. O wszystkich bolączkach europejskiego średniaka z amerykańskim rodowodem można przeczytać w artykule Artura.

Rozglądając się wśród ogłoszeń łatwo zauważyć, że używane Mondeo z pierwszych lat produkcji można kupić już za około 10 000 zł. Najczęściej takie auta są sprowadzone zza naszej zachodniej granicy i charakteryzują się przebiegiem około 200 000 km. Sporo, jednak pojazdy tej klasy rzadko używane są do jazdy tylko i wyłącznie po mieście, często wyruszają także w trasy, więc 20 000 km rocznie nie jest jakimś wielkim wyczynem.

Skoda Octavia I [z drugiej ręki]

Porównując Mondeo do Passata łatwo zauważyć, że za porównywalne pieniądze kupimy młodsze, lepiej wyposażone auto, także z silnikiem wysokoprężnym. Cena, stylistyka, wyposażenie i dobre jednostki diesla sprawiają, że Mondeo jest naprawdę atrakcyjną propozycją na rynku samochodów używanych. Miłośnicy Top Gear wiedzą doskonale, że to jedno z nielicznych aut, które spodobało się wszystkim 3 prezenterom brytyjskiego show.

Ceny wybranych części zamiennych:

  • Pompa układu wspomagania — 1795 zł
  • Amortyzator tył — 275 zł
  • Amortyzator przód — 245 zł
  • Atrapa grilla — 245 zł
  • Filtr oleju — 23 zł
  • Filtr paliwa — 46 zł
  • Klocki hamulcowe przód — 126 zł
  • Tarcze hamulcowe przód — 299 zł
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Używany Fiat Seicento [1998-2010] - czy warto go jeszcze kupić? Kupujemy klasyka: BMW M5 E39 [1999-2003] Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Volkswagen up!, Škoda Citigo i Seat Mii – poradnik kupującego Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń