Pomarańczowa rewolucja – Manhart M3 V8 RS Biturbo Clubsport (2011) [aktualizacja]

Pomarańczowa rewolucja – Manhart M3 V8 RS Biturbo Clubsport (2011) [aktualizacja]

Pomarańczowa rewolucja – Manhart M3 V8 RS Biturbo Clubsport (2011) [aktualizacja]
Olgierd Lachowski
23.12.2011 16:00, aktualizacja: 07.10.2022 18:46

W zeszłym roku zadebiutował model M3 z silnikiem o mocy 734 KM. Firmie Manhart prawie rok zajęła budowa jeszcze bardziej sportowej odmiany tego wozu, która otrzymała nazwę Clubsport. To prawdziwy potwór.

W zeszłym roku zadebiutował model M3 z silnikiem o mocy 734 KM. Firmie Manhart prawie rok zajęła budowa jeszcze bardziej sportowej odmiany tego wozu, która otrzymała nazwę Clubsport. To prawdziwy potwór.

Bezsprzecznie BMW M3 to samochód sportowy wysokiej klasy, jednak przy bolidzie Manharta wygląda raczej blado – przynajmniej pod względem mocy.

W BMW M3 fabryka montuje 8-cylindrowy widlasty silnik o objętości skokowej 4,0 l. Wyposażony w system Double VANOS i piezoelektryczne, zintegrowane ze świecami zapłonowymi czujniki spalania stukowego motor ma moc 420 KM przy 8300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy tej wysokoobrotowej jednostki wynosi 400 Nm przy 3900 obr./min.

Manhart M3 V8 RS Biturbo Clubsport fot.10
Manhart M3 V8 RS Biturbo Clubsport fot.10

Napęd jest przekazywany na tylne koła za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej lub jej 6-biegowego zautomatyzowanego, dwusprzęgłowego odpowiednika przygotowanego przez firmę Getrag.

Według katalogów auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,80 s ze skrzynią manualną lub o 0,20 s szybciej ze skrzynką zautomatyzowaną. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h – bez elektronicznego kagańca BMW M3 potrafi rozpędzić się do około 300 km/h.

Pracujący przez wiele lat dla BMW Günter Manhart zna silniki bawarskich samochodów od podszewki. Uznał on, że 4-litrowy seryjny motor nie daje się tak podkręcić, jak chciałby pan Manhart. W związku z tym zarządził, że do jego supersamochodu potrzebny jest bardziej podatny na tuning motor, jakim jest instalowany m.in. w nowiutkim BMW M5 silnik S63B44[sup]1)[/sup]. A jak dobrze wszyscy wiemy, ten silnik ma 4,4 l objętości skokowej, bezpośredni wtrysk paliwa i dwie turbosprężarki zintegrowane z kolektorami.

Manhart M3 V8 RS Biturbo Clubsport fot.11
Manhart M3 V8 RS Biturbo Clubsport fot.11

Już fabryczna odmiana tej maszyny daje moc 555 KM przy 6000 obr./min i moment obrotowy 680 Nm w przedziale 1500-5650 obr./min – mowa tutaj o silniku instalowanym w BMW X5/X6 M. Ale to dla ekipy Manhart Racing jeszcze sporo za mało.

Najwyraźniej turbosprężarki w tej jednostce są bardzo wydajnymi urządzeniami, bo firma tuningowa pozostawiła je w spokoju. Natomiast, żeby zwiększyć wydajność motoru i zabezpieczyć inne urządzenia przed przegrzaniem, tuner zainstalował dodatkowe chłodnice powietrza doładowującego, cieczy chłodzącej, oleju silnikowego, skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego.

Jest oczywiście nowa elektronika i sportowy układ wydechowy z rurami ze stopów tytanu. Konwertery katalityczne HJS mają po 200 cel. Jednostka napędowa po przeróbkach generuje potężną moc maksymalną wynoszącą 750 KM. Maksymalny moment obrotowy nie jest znany, ale można przypuszczać, że oscyluje w granicach 900 Nm.

Manhart M3 V8 RS Biturbo Clubsport fot.12
Manhart M3 V8 RS Biturbo Clubsport fot.12

Wspomniałem o chłodnicach skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego. I skrzynia, i mechanizm różnicowy przeszczepiono z innych samochodów. Pierwsze z urządzeń to 6-biegowa automatyczna skrzynia instalowana przez BMW w modelach X5/X6 M. Z kolei mechanizm różnicowy pochodzi z nieprodukowanego już BMW M5 serii E60.

Wóz ma kompletnie nowe, gwintowane zawieszenie wyprodukowane przez firmę KW i częściowo zmieniony układ hamulcowy. Z przodu zainstalowano nawiercane tarcze z BMW X6 M o średnicy 395 mm. Mają one w zaciskach po 6 tłoczków. Na tylnej osi tuner pozostawił fabryczne hamulce (tarcze mają średnicę 345 mm).

Bolid jeździ na 20-calowych kołach z oponami Continental o rozmiarze 255/30 R 20 z przodu i 325/25 R 20 z tyłu.

Żeby można było zmieścić te koła (szczególnie tylne), trzeba było poszerzyć nadwozie. Manhart Racing zamontowało kompozytowe nakładki na błotniki, które zwiększają szerokość samochodu o około 40-50 mm.

Manhart M3 V8 RS Biturbo Clubsport fot.15
Manhart M3 V8 RS Biturbo Clubsport fot.15

Modyfikacji karoserii jest znacznie więcej. Wspomniane nakładki na błotniki są połączone kompozytowymi listwami przymocowanymi do progów.

Z przodu pod zderzakiem tuner dodał dużych rozmiarów nakładkę z wlotem powietrza i wymienił pokrywę silnika na nową. Ta, podobnie jak w modelu V8 RS Biturbo (bez „Clubsport”), ma wielki garb na środku, ale – inaczej niż w słabszej wersji – dodano w niej dwa duże wyloty powietrza. W tylnej części wozu zmieniono pokrywę silnika i dodano gigantyczne regulowane skrzydło.

Tak jak dach, wszystkie wymienione powyżej elementy zrobione są z lekkich i wytrzymałych włókien węglowych.

Kabina samochodu nie pozostawia żadnych złudzeń co do charakteru tego BMW. W niej jest też sporo kompozytów znajdujących się na drzwiach konsoli środkowej i desce rozdzielczej. Bardziej interesujący jest jednak fakt zainstalowania klatki bezpieczeństwa i wymiany foteli na wyścigowe kubełki. Z tyłu rzecz jasna usunięto siedzenia.

Manhart M3 V8 RS Biturbo Clubsport fot.17
Manhart M3 V8 RS Biturbo Clubsport fot.17

Na kierownicy pokrytej Alcantarą[sup]®[/sup] (podobnie zresztą jak fotele) znajdziemy zestaw diod informujących kierowcę o potrzebie zmiany biegów i wyświetlacz pokazujący, który bieg jest akurat włączony.

Mimo dodania klatki bezpieczeństwa i kilku elementów karoserii, udało się zredukować masę wozu z 1655 kg do 1590 kg.

Na koniec czas na informację o osiągach tego BMW. Według zespołu Manhart Racing ich pomarańczowy bolid potrzebuje tylko 3,20 s na przyspieszenie od 0 do 100 km/h, a prędkość maksymalna kończy się powyżej 350 km/h.

Manhart M3 V8 RS Biturbo Clubsport fot.13
Manhart M3 V8 RS Biturbo Clubsport fot.13

Osobom lubiącym ekstremalny tuning ten wóz pewnie przypadnie do gustu. Chętni do nabycia takiego auta powinni liczyć się z wydatkiem około 250 tys. euro. Co ciekawe, Manhart przebąkuje coś, że to nie jest szczyt możliwości tej firmy. Być może zobaczymy 850-konne M3!

[Aktualizacja 23 grudnia 2011]

Manhart M3 V8 RS Biturbo Clubsport fot.21
Manhart M3 V8 RS Biturbo Clubsport fot.21

Pojawiły się zdjęcia samochodu z pleneru, na których można zobaczyć auto w pełnej krasie. Do tego mam bardziej szczegółowe informacje na temat felg i hamulców, co też znajdziecie w tabelce danych technicznych. W magazynie AutoBild Sportcars dziennikarze sugerują, że prędkość maksymalna tego Manharta oscyluje wokół 390 km/h.

[sup]1)[/sup] W BMW M5 instalowana jest odmiana motoru S63B44 oznaczana jako S63B44Tü.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, S63B44
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 750 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 170,65 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 910 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 395 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 9,0 x 20”
  • Koła tylne: 12,0 x 20”
  • Opony przednie: 255/30 R 20 Continental Sport Contact 5
  • Opony tylne: 325/25 R 20 Continental Sport Contact 5

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1590 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,12 kg/KM (seryjny – 3,94 kg/KM)
  • Długość: 4615 mm
  • Rozstaw osi: 2761 mm

Osiągi (szacowane):

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,20 s
  • Prędkość maksymalna: Ponad 350 km/hblock position=\inside6727/block

Źródło: autoblog (foto)

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)