Stéphane Peterhansel odchodzi z X-raidu

Stéphane Peterhansel, 11-krotny zwycięzca Rajdu Dakar odchodzi z niemieckiego zespołu X-raid i żegna MINI All4 Racing. Jaki zespół będzie reprezentował w przyszłorocznym Dakarze?

fot. X-raid

Tegoroczny Dakar był jednym z najbardziej emocjonujących w ostatnich latach. Nie tylko dlatego, że polscy zawodnicy notowali rewelacyjne czasy i kończyli etapy w pierwszej dziesiątce, ale również dlatego, że w czołówce zawodnicy bili się nie o godziny, nawet nie o minuty, ale o sekundy! I można by było powiedzieć, że walka trwała do ostatniego kilometra, ale tak nie było. Wszystko za sprawą Svena Quandta, szefa X-raidu, który zakazał walki swoim kierowcom na ostatnich trzech etapach.

Faktem jest, że czołówka Rajdu Dakar składała się z samochodów MINI All4 Racing i niemal niemożliwe byłoby aby wygrało auto innej marki. W pierwszej dziesiątce znalazło się 7 MINI, a całe podium należało do niemieckiego zespołu. Odrabiający dość dużą stratę Stéphane Peterhansel gonił prowadzącego Naniego Romę niezwykle skutecznie. I gdy już go dogonił wystarczyło wyprzedzić i ukończyć rajd na jedynym liczącym się dla Francuza miejscu. Niestety nie tym razem. Decyzja o zaprzestaniu rywalizacji była szokująca nie tylko dla kibiców, ale i dla Peterhansela. Dakarowy geniusz nie mógł się z tym pogodzić, ale okazał się lojalny.

Nani Roma zmienia oponę i traci pozycję lidera, ale nie zwycięstwo, które mu "przysługuje"

Na przedostatnim etapie Roma przebił oponę i Peterhansel nie tyle go wyprzedził co po prostu minął i objął prowadzenie. Nie było w tym nic złego ze strony Francuza i mógł wygrać kolejny Dakar bo cel, czyli trzy MINI na podium i tak zostałby zrealizowany. Jednak na ostatnim etapie Peterhansel zatrzymał się i czekał na Romę po czym ruszył i trójka MINI tryumfalnie przekroczyła linię mety. Po co to zrobił? Czy taki miał rozkaz? Czy Roma miał wygrać Dakar? Dlaczego? Podobne pytania długo pozostaną bez odpowiedzi. Tak naprawdę zwycięstwo należało do Francuza, ale w statystykach jest drugi i już nic tego nie zmieni. Peterhansel to prawdziwy profesjonalista i choć czuł frustrację nawet na mecie Dakaru nie puściły mu emocje:
Samochód był wyjątkowy i dawał dużo frajdy z jazdy. Jestem trochę sfrustrowany końcowym wynikiem, ale chcę powiedzieć, że Nani to mój przyjaciel i cieszę się, że jest szczęśliwy, ponieważ po dziesięciu latach zrealizował swoje marzenie.

Prawdopodobnie jeszcze przed ukończeniem rajdu Stéphane Peterhansel zastanawiał się gdzie będzie jeździł w przyszłorocznej edycji Dakaru bo jazda dla X-raidu nie ma już dla niego żadnego sensu. Niestety MINI All4 Racing jest obecnie samochodem bezkonkurencyjnym, nawet wobec bardzo skutecznej Toyoty Hilux z Overdrive'u.

Mimo kontraktu z X-raidem wystarczyło poczekać na potwierdzenie jedynej, spodziewanej informacji. Teraz już oficjalnie wiadomo, że Sébastien Loeb pustynnych maratonów wystartuje w przyszłym roku w buggy Peugeota. X-raid może zapłacić wysoką cenę za chęć zmiany zwycięzcy. Plotki mówią o Carlosie Sainzu jako drugim kierowcy Peugeota, a kto wie co będzie w styczniu robił Sébastien Loeb? W takim składzie Peugeot może wrócić do swoich historycznych zwycięstw, a wtedy MINI przestaną wygrywać.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

David Brown Automotive Speedback [aktualizacja] Nowy supersamochód Arash Cars już pod koniec lutego [aktualizacja] Opel Astra OPC EXTREME – zapowiedź najszybszej drogowej Astry [aktualizacja] Ferrari zapowiada 149M Project – czy to nowa California? [aktualizacja] Škoda Superb Combi – odświeżony pakiet Outdoor [aktualizacja] Fiat Avventura - kropka na wakacjach Szwedzkie niespodzianki [WRC] SRT Satin Vapor Edition – edycje specjalne pokazane w Chicago Volkswagen Taigun Concept - delikatne zmiany Volkswagen GRC Beetle – ponad 560-konny Garbus Aston Martin wzywa do serwisu 75% aut zbudowanych od końca 2007 roku Koenigsegg One:1 zadebiutuje już w marcu! [aktualizacja] Kia Soul EV debiutuje w Chicago [wideo] Nowe Subaru Legacy na pierwszych zdjęciach [aktualizacja] Rajd Szwecji - Volkswageny na czele, Kubica się uczy [WRC] Solaris podsumował rekordowy rok 2013 Audi RS4 Avant Nogaro - hołd dla RS2 Suzuki Celerio – europejska wersja zadebiutuje w Genewie Datsun redi-GO Concept debiutuje Hyundai Xcent – kompaktowy sedan dla mas Nowe BMW X3 (2015) oficjalnie! Škoda VisionC – sportowa limuzyna zadebiutuje w Genewie Audi City Berlin – kolejny cybersalon otwarty Nowe BMW X3 (2015) po faceliftingu?

Popularne w tym tygodniu:

Jedna tablica na zawsze i inne propozycje Liroya Ford Mustang liderem polskiego rynku aut sportowych Obowiązkowe filtry cząstek stałych w benzyniakach od 2018 roku Poznajcie najszybszą Kię w historii Nowy Lexus LS (2017) - sportowa limuzyna zbudowana od nowa BMW Z4 z silnikiem V10 Vipera Nowe, surowe kary dla drogowych przestępców Oto najmocniejszy Bentley w historii Koncept Audi Q8 - jednak hybryda zamiast elektryka Nowy projekt Brabusa, czyli zielone piekło na kołach Hipersamochód Mercedesa w oficjalnej zapowiedzi Wojskowa zieleń na karoserii BMW M5