Audi A6 C6 [awarie i problemy]

Audi A6

Audi A6

Styl, prestiż, komfort oraz dobre osiągi to cechy, które jeszcze kilkadziesiąt lat temu zarezerwowane były dla takich niemieckich marek jak

Historia modelu

Audi A6 C6, zaprojektowane przez słynnego włoskiego designera Waltera de'Silvę, zostało zaprezentowane w 2004 roku. Odmiana kombi, powszechnie znana jako Avant, do oferty dołączyła rok później. W 2006 roku do produkcji trafiła usportowiona odmiana S6 z 10-cylindrowym silnikiem pochodzącym z Lamborghini Gallardo.

W tym samym roku do oferty dołączył uterenowiony Allroad. Zgodnie z tradycją w 2007 roku niemiecki producent z Ingolstadt zaprezentował 580-konne, naszpikowane sterydami topowe wcielenie A6, oznaczone dobrze już znanym fanom tej marki symbolem RS6. W 2008 roku samochód przeszedł drobny facelifting i od tego czasu w niezmienionej formie produkowany był nadal w Niemczech, Indiach i Chinach aż do 2011 roku.

Silniki

Benzynowe:

R4 2,0 TFSI (170 KM)
V6 2,4 (177 KM)
V6 2,8 FSI (190, 210- 220 KM)
V6 3,0 TFSI (290 KM)
V8 4,2 (335 KM)
V8 4,2 FSI (350 KM)
V10 5,2 FSI (420- 435 KM)
V10 5,0 TFSI (580 KM)

Diesla:

R4 2,0 TDI PD (140 KM)
R4 2,0 TDI CR (136- 170 KM)
V6 2,7 TDI CR (180- 190 KM)
V6 3,0 TDI CR (225- 240 KM)

Zobacz również: Audi RS6 Avant - wydech

Wybór silników w A6 jest tak ogromy, że żaden z potencjalnych klientów nie powinien narzekać no to, że nie znajdzie dla siebie odpowiedniej jednostki napędowej. Spośród motorów wysokoprężnych zdecydowanie najlepszym wyborem będzie 3-litrowy motor TDI produkujący 200 KM.

Charakteryzuje się on rewelacyjną elastycznością i doskonałą dynamiką. Niestety, diesel ten cierpi na awarie układu wtryskowego. Najczęściej uszkodzone są wtryskiwacze, ale czasem wymiany wymaga także pompa. Koszty takich naprawy to wydatki o wartości często przekraczającej sumę ponad 10 000 zł. Drogo? Niestety, prestiż musi swoje kosztować.

Trzeba również pamiętać, że wiele egzemplarzy z wysokoprężnymi silnikami V6 cierpi na problemy z hałasującym łańcuchem rozrządu, czego źródłem jest uszkodzenie górnych napinaczy. Naprawa kosztuje tyle, ile naprawa układu wtryskowego, czyli dość dużo.

Zdecydowanie odradzam natomiast 140-konnego diesla 2,0 TDI PD. W tej jednostce skala potencjalnych awarii jest naprawdę duża. Nieszczelność zaworu EGR, zatarcie pompy paliwa oraz uszkodzenie napędu pompy oleju to niejedyne usterki (niestety po przejechaniu średnio 150 000 km problem powraca).

Często poważne problemy sprawiają również pompowtryskiwacze, które nie należą do zbyt trwałych elementów. W dieslach zdarzają się też awarie dwumasowych kół zamachowych i przypadki zapychania się filtra cząstek stałych, zwłaszcza w egzemplarzach użytkowanych, w mieście.

A jak w Audi A6 sprawują się benzyniaki? W autach sprzed liftingu zdarzają się awarie cewek zapłonowych, ale na szczęście Niemcy stanęli na wysokości zadania i od 2011 roku cewki wymieniane są w ramach akcji serwisowej za darmo. Ponadto w silnikach FSI i TFSI z bezpośrednim wtryskiem z czasem na zaworach osadza się nagar, ale to problem wszystkich współczesnych jednostek z bezpośrednim wtryskiem.

Poza tymi usterkami poważniejsze awarie mogą pojawić się właściwie tylko w w wariancie 2,4 l, w którym dochodzi do luzowania się klap kolektora ssącego.

Dane techniczne

Audi A6 C6 może mieć albo napęd na przednią oś, albo stały napęd na 4 koła (quattro), w którym za rozdzielanie momentu obrotowego odpowiada mechanizm różnicowy typu Torsen. Do wyboru są albo 6-biegowa, manualna skrzynia, albo jeden z dwóch automatów: 6-stopniowy Tiptronic lub 7-biegowy bezstopniowy Multitronic.

Zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie to układy wielowahaczowe, specjalna odmiana Allroad została jeszcze dodatkowo wyposażona w elementy pneumatyczne. W testach zderzeniowych przeprowadzonych przez instytut Euro NCAP auto zdobyło 5 gwiazdek.

Awaryjność

Pomimo skomplikowanej budowy zawieszenie całkiem dobrze radzi sobie na polskich drogach. Niestety, coraz częściej wymiany mogą wymagać jego poszczególne elementy – w autach z dużymi przebiegami dochodzi do uszkodzenia wahaczy oraz amortyzatorów, z których zaczyna wyciekać olej. Z kolei w uterenowionym Allroad powszechnie spotykanym problemem są uszkodzone miechy powietrzne.

Kapryśna bywa również elektronika: problemy z prawidłowym działaniem urządzeń pokładowych (głównie nawigacji i systemu audio), defekt przełączników służących do elektrycznego uchylania szyb, awarie silniczka dynamicznej regulacji świateł oraz zacinający się szyberdach to typowe przypadłości tego modelu. Użytkownicy Audi A6 C6 narzekają na wadliwy zamek tylnej klapy bagażnika, wycierające się przyciski otwierania szyb, a także szwankujący sterownik turbosprężarki i regulator napięcia alternatora.

Naszym zdaniem

Audi A6 C6 to stylowa limuzyna dla wymagających osób ceniących sobie wysoki komfort podróżowania, rewelacyjną dynamikę oraz bogate wyposażenie. Niestety, z wysokim prestiżem wiążą się też wysokie koszty eksploatacji, dlatego potencjalnym klientom radzę dobrze przemyśleć zakup tego auta. Oszczędzanie na serwisie z pewnością negatywnie odbije się na bezawaryjności samochodu. Najtańsze auta kosztują około 45 000 zł, ale będą one wymagały dużych nakładów finansowych, cena najdroższych dochodzi nawet do 150 000 zł.

Zobacz także:

Awarie i problemy: Audi A6 C5

BMW Serii 5 E60/E61 [awarie i problemy]

Mercedes klasy E W211 [awarie i problemy]

Volvo S80 I [awarie i problemy]

SAAB 9–5 I [awarie i problemy]

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CDTi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Najtańsze, używane auta uterenowione z napędem 4x4 Używane Volvo XC70 [2000-2006] - poradnik kupującego