Kupujesz używane auto? Zobacz, co będziesz musiał wymienić! - poradnik cz. 2

Kupujesz używane auto? Zobacz, co będziesz musiał wymienić! - poradnik cz. 2

Opel Vectra C
Opel Vectra C
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Opel
Artur Kuśmierzak
10.01.2012 22:30, aktualizacja: 07.10.2022 18:51

Tydzień temu pisałem o tym, co trzeba wymienić w nowo zakupionym używanym aucie i ile to kosztuje. Dziś wspólnie przyjrzymy się kolejnym częściom eksploatacyjnym, które w większości egzemplarzach oferowanych na rynku aut wtórnych będą już wymagały wymiany.

Wiele osób zaraz po zakupie używanego samochodu wymianie filtry, olej silnikowy, osprzęt paska rozrządu i na tym poprzestaje. Aby jednak wcześniej czy później nie spotkała nas niemiła niespodzianka w postaci nieoczekiwanej, awarii musimy wymienić też inne płyny eksploatacyjne.

Przede wszystkim kierowcy kupujący samochód z drugiej ręki powinni jak najszybciej wymienić olej przekładniowy. Tyczy się to zarówno przekładni automatycznych, jak i manualnych. Co prawda zabiegu takiego dokonuje się zwykle co około 80 000 km (pod warunkiem, że taką możliwość przewidział producent), ale jaką mamy gwarancje, że poprzedni właściciel zlecił taką czynność swojemu mechanikowi.

Taka usługa w serwisie kosztuje od 200 do nawet 1000 zł. Cena uzależniona jest od auta, rodzaju skrzyni, zastosowanego oleju i tego, na jaki rodzaj wymiany się zdecydujemy. Do wyboru są dwie opcje: albo wymiana statyczna, czyli wymiana tylko części oleju z wyjątkiem tego znajdującego się w magistrali, albo dynamiczna, która polega na przepuszczenie przez całą skrzynię nowego oleju. Dla pewności, że skrzynia będzie należycie smarowana, zalecam stosowanie tylko oryginalnego oleju.

Jak kształtują się koszty takiej wymiany na przykładzie wybranego przez nas popularnego auta klasy średniej Opla Vectry C? Litr oleju GM SAE80 do przekładni mechanicznej kosztuje około 35 zł/l; w zależności od wymiany potrzeba go od 1,6 do 3 l. Olej do automatu GM ATF 3309 jest dużo droższy, jego cena to około 60 zł/l. W tym przypadku na wymianę statyczną będą potrzebne 3 l, a na dynamiczną aż 7.

Dlaczego dbanie o olej przekładniowy jest takie ważne? Odpowiedź na to pytanie jest dziecinnie prosta: wyeksploatowany olej przekładniowym może doprowadzić do zatarcia mechanizmu skrzyni, wówczas straty związane z takim incydentem możemy liczyć w tysiącach złotych. Więcej informacji na temat olejów przekładniowych znajdziecie w tym artykule.

Co jeszcze warto wymienić? Przede wszystkim płyn hamulcowy, który jest higroskopijny i wchłania wodę, przez co po dłuższym czasie spada jego temperatura wrzenia – zużyty płyn w każdej chwili może się zagotować. W takiej sytuacji pedał hamulca wpadnie w podłogę i stracimy kontrolę nad pojazdem. Stary płyn hamulcowy przyczynia się do szybszego korodowania twardych przewodów hamulcowy, które w krótkim czasie mogą zacząć przeciekać, co również wiąże się z brakiem hamulców.

Jak często trzeba wymieniać płyn hamulcowy? Najlepiej robić to według zaleceń producenta, czyli co 2-3 lata. Przydatny do działania płyn hamulcowy powinien mieć przejrzystą jasnożółtą barwę, zużyty będzie natomiast w kolorze herbaty lub mocnej kawy. Jeśli chcemy dowiedzieć się więcej na temat kondycji płynu, musimy zaopatrzyć się w specjalny tester mierzący jego stopień zużycia w procentach.

Najprostsze urządzenia kosztują około 60 zł, te najlepsze kosztują nawet 900 zł. Ile kosztuje wymiana wyeksploatowanego płynu w Oplu Vectrze C? Za płyn hamulcowy DOT-4 ATE zapłacimy około 40 zł/l, nieco tańszy będzie Bosch, który kosztuje około 26 zł/l, K2 wyceniono na 16 zł/l. Ceny usługi to zwykle od 20-40 zł.

Kolejnym istotnym płynem eksploatacyjnym w samochodzie, który powinno się wymienić zaraz po zakupie auta, jest płyn chłodniczy. Wyeksploatowane chłodziwo przyśpiesza proces korodowania chłodnicy i zwiększa prawdopodobieństwo pojawienia się nieszczelności w układzie chłodniczym, a - jak wiadomo - od nieprawidłowo działającego chłodzenia do przegrzania jednostki napędowej naprawdę niewiele trzeba.

Koszt takiej usługi serwisowej to od 30 do 60 zł. Ile kosztuje płyn chłodniczy do rozpatrywanego Opla? Cena Borygo to wydatek około 8 zł/l, za nieco droższy płyn Prestone zapłacimy około 14 zł/litr. Na płyn marki Motul przyjdzie nam wydać nawet 46 zł/l. Do Vectry C potrzeba około 7 l płynu chłodniczego.

Już za tydzień kolejna część cyklu.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)