TestyHyundaiHyundai i30 (2012) 1,6 l - czy będzie hitem? [pierwsza jazda autokult.pl]

Hyundai i30 (2012) 1,6 l - czy będzie hitem? [pierwsza jazda autokult.pl]

Hyundai i30 (2012) 1,6 l - czy będzie hitem? [pierwsza jazda autokult.pl]
Rafał Warecki
20.02.2012 09:00, aktualizacja: 18.04.2023 11:27

Hyundai nie jest już tym samym producentem motoryzacyjnym, którym był kilka lat temu.

Hyundai i30 (2012) - pierwsza jazda

Hyundai nie jest już tym samym producentem motoryzacyjnym, którym był kilka lat temu.

Wybór cech, które kojarzyły się z tą marką, zmienił się dziś niemal całkowicie. Każdy kolejny model tej koreańskiej firmy udowadnia, że jest zdolny z rywalizować z konkurentami lepiej i dłużej zakorzenionymi na poszczególnych rynkach, a statystyki sprzedaży i liczne nagrody tylko to potwierdzają.

Paleta samochodów oferowana przez markę Hyundai jest szeroka - są w niej reprezentanci praktycznie każdego segmentu. W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami kilku ciekawych premier aut z Korei. Aktualnie na rynek wchodzi nowa generacja popularnego miejskiego kompaktu o nazwie i30. Samochód ten został zaprojektowany i zbudowany przez europejski oddział marki (Hyundai Motor Europe Technical Centre w Rüsselsheim), dzięki czemu ma jeszcze skuteczniej przyciągać do salonów mieszkańców Starego Kontynentu.

Obraz

Nowy i30 ma być kolejną bronią w zaciekłej walce o nasz kontynent, walce w jednym z najpopularniejszych i najbardziej obleganych autosegmentów – segmencie C. To właśnie jego miałem okazję przetestować w chaotycznym ruchu miejskim hiszpańskiej Sewilli.

Pierwsze, co przyciąga wzrok, to nowa stylistyka i30, nakreślona zgodnie z trendem Fluidic Sculpture. Auto zostało upodobnione do zaprezentowanych w ostatnim czasie produktów marki Hyundai (i40 czy Elantra), dzięki czemu wygląda świeżo i nowocześnie. Inspirowane naturą kształty są lekkie, opływowe i dynamiczne. Duża, sześciokątna atrapa chłodnicy, pociągłe reflektory, zwężająca się ku tyłowi linia okien, podkreślone nadkola i mocno pochylona przednia szyba zrywają z wizerunkiem nieco nudnego, ale poprawnego hatchbacka, jakim był poprzednik.

Obraz

Samochód trochę urósł i nabrał dużo drapieżniejszych kształtów. Jest dłuższy o 20 mm (4300 mm), szerszy o 5 mm (1780 mm), niższy o 10 mm (1470 mm), a rozstaw osi wynosi 2650 mm. Dzięki temu udało się obniżyć środek ciężkości i zwiększyć przestrzenność kabiny zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Wnętrze to jeszcze większy krok naprzód niż stylistyka, co jest następstwem zapożyczeń z pozostałych modeli. Nowy Hyundai i30 został naprawdę kompleksowo dopracowany, a elementy w środku cechują się dobrym spasowaniem i wysoką jakością. Ładne i czytelne zegary, wygodna i przyjemna w dotyku kierownica, porządnie wykonana konsola centralna z dotykowym panelem nawigacji i kamery cofania oraz świetne, miękkie skórzane fotele pokrótce definiują kabinę.

Obraz

Pozostaje jednak pewne zastrzeżenie: kompozycja utrzymana jest w nowoczesnym stylu, co - tak samo jak w przypadku na przykład Forda Focusa - nie każdemu przypadnie do gustu. Według mnie jednak wszelkie wątpliwości rozwiewa dobry stosunek jakości do ceny.

Wiele zależy oczywiście od dodatkowego wyposażenia, ale ciekawych dodatków, jak panoramiczny dach, w modelu i30 nie braknie. Poważnie potraktowano także sprawę bezpieczeństwa czynnego. W standardowym wyposażeniu znajdą się takie systemy, jak: ESP (Electronic Stability Program), VSM (Vehicle Stability Management), ABS (Anti-lock Braking System), BAS (Brake Assist System), HAC (Hill Assist Control) i ESS (Emergency Stop Signal). W podstawowej wersji zastosowano również 6 poduszek powietrznych.

Do dyspozycji dziennikarzy oddano dwie nowe jednostki napędowe (w ofercie będzie ich łącznie 6 o zakresie mocy 90-135 KM). Zasilane benzyną i olejem napędowym 1,6 l o mocach 135 KM i 128 KM.

Obraz

Obydwa silniki radzą sobie bardzo dobrze w ruchu miejskim i na autostradzie. Trzeba pogodzić się jednak z tym, że nie są to auta do wyścigów spod świateł, ale dość ekonomiczne i umiarkowanie dynamiczne samochody miejskie. Wysokoobrotowa jednostka benzynowa jest bardziej ospała w niższych zakresach prędkości obrotowych niż nieco słabszy na papierze, turbodoładowany odpowiednik z zapłonem samoczynnym.

Jeśli komuś zależy na większej dynamice, powinien wybrać do tych jednostek pracującą bardzo precyzyjnie i świetnie zestopniowaną, sześciobiegową przekładnię manualną. Gdy zaś chodzi wyłącznie o komfort, mamy do wyboru wygodną, subtelną w swojej pracy i niespieszącą się skrzynię automatyczną o sześciu przełożeniach. Dla oszczędnych przewidywane są natomiast ekonomiczne wersje Blue Drive, które mają pokonać nawet 1400 km na 53-litrowym zbiorniku.

Zawieszenie i układ kierownicy nowego i30 zestrojone są typowo dla przednionapędowego auta miejskiego. Samochód jest dobrze wyciszony, prowadzi się dość miękko i bardzo dobrze tłumi nierówności, wykazując się w szybszych zakrętach małą podsterownością, w której opanowaniu szybko pomaga elektronika.

Układ kierowniczy z opcjonalnym system Flex Steer (trzy tryby pracy: Normal, Comfort, Sport) jest dość mocno wspomagany. Jego lekką pracę czuć nawet w trybie Sport, w którym pomoc elektronicznego silniczka ograniczono do minimum. Wolałbym, aby tryb Sport był oporniejszy, ale Hyundai i30 to w końcu samochód rodzinny.

Obraz

Nowy i30 to kolejny niewielki krok dla światowej motoryzacji, ale ogromny krok dla Hyundaia, szczególnie na europejskich ścieżkach. Samochód ten jest wyraźnie ukierunkowany na warunki miejskie i w nich sprawdza się najlepiej. Biorąc pod uwagę, że większość klientów właśnie takich aut szuka, a i30 objęty jest pięcioletnią gwarancją bez limitu przebiegu, może naprawdę mocno namieszać w segmencie C. Jak to wyjdzie w praktyce? Dowiemy się, kiedy samochód w okolicach marca trafi do salonów.

Hyundai i30 (2012) - dane techniczne

Testowany egzemplarz: Hyundai i30 1,6 Hyundai i30 1,6 GDI
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, turbosprężarkaR4, wolnossący
Rodzaj paliwa:Olej napędowyBenzyna
Ustawienie:PoprzecznePoprzeczne
Rozrząd:DOHC 16VDOHC 16V
Objętość skokowa:1582 cm31591 cm3
Stopień sprężania:17,311,0
Moc maksymalna:128 KM przy 4000 rpm135 KM przy 6300 rpm
Moment maksymalny:260 Nm przy 1900-2750 rpm164 Nm przy 4850 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:80 KM/l84,4 KM/l
Skrzynia biegów:6-biegowa ręczna6-biegowa ręczna
Typ napędu:Przedni (FWD)Przedni (FWD)
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowaneTarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:TarczoweTarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumny typu MacPhersonKolumny typu MacPherson
Zawieszenie tylne:Multi-linkMulti-link
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomaganyZębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania:10,6 m10,6 m
Koła, ogumienie przednie:225/45 R17225/45 R17
Koła, ogumienie tylne:225/45 R17225/45 R17
Masy i wymiary
Typ nadwozia:HatchbackHatchback
Liczba drzwi:55
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,3000,300
Masa własna:1290 kg1193 kg
Stosunek masy do mocy: 10,1 kg/KM 8,84 kg/KM
Długość:4300 mm4300 mm
Szerokość:1780 mm1780 mm
Wysokość:1470 mm1470 mm
Rozstaw osi:2650 mm2650 mm
Rozstaw kół przód/tył:1569/1571 mm1569/1571 mm
Prześwit (przód/tył):140 mm140 mm
Pojemność zbiornika paliwa:53 l53 l
Pojemność bagażnika:378/1316 l378/1316 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:630 kg627 kg
Osiągi
Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h:10,9 s9,9 s
Prędkość maksymalna:197 km/h195 km/h
Zużycie paliwa (mieszane):4,0 l/100 km5,7 l/100 km
Emisja CO2:104 g/km134 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek5 gwiazdek
Cena
Testowany egzemplarz:87 400 zł81 400 zł
Model od:50 900 zł50 900 zł
Wersja silnikowa od:67 900 zł61 900 zł

Hyundai i30 (2012) - galeria zdjęć

Obraz
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/120]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)